اخبار جهان

کانال ویژه مالی اروپا با ایران رسما راه اندازی شد

روزهای بروجرد- سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس به طور رسمی راه اندازی کانال ویژه مالی اروپا با ایران را اعلام کردند.

به گزارش ایسنا، آلمان فرانسه و انگلیس با انتشار بیانیه‌ای مشترک از راه اندازی کانال ویژه مالی با ایران خبر دادند.

در این بیانیه آمده است: انگلیس فرانسه و آلمان در ادامه تعهد و تلاش‌های خود برای حفظ توافق هسته‌ای که به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسیده است، به طور رسمی اعلام می‌کنند که “INSTEX” (ابزار حمایت از تبادلات تجاری) راه اندازی شد.

هایکو ماس، ژان ایو لودریان و جرمی هانت وزیران امور خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس در ادامه بیانیه مشترک خود آورده‌اند: INSTEX یا همان SPV سازوکاری است که امکان تجارت مشروع اپراتورهای اقتصادی اروپایی با ایران را فراهم می‌سازد.

سه کشور اروپایی تاکید می‌کنند که تلاش‌هایشان برای حفظ تمهیدات اقتصادی برجام منوط به اجرای کامل تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران ذیل این توافق، شامل همکاری کامل و به موقع با آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

انگلیس، فرانسه و آلمان در بیانیه خود با تاکید بر اینکه INSTEX اولین گام مهم به شمار می‌آید، مراحل فعالیت این سازوکار را این گونه مشخص می‌کنند:
– سه کشور اروپایی با یکدیگر، از طریق INSTEX به کار روی جزئیات دقیق و عملیاتی برای مشخص کردن روش فعالیت این شرکت ادامه می‌دهند.
– سه کشور اروپایی همچنین با ایران همکاری می‌کنند تا یک نهاد نظارتی شفاف و مؤثر ایجاد کنند چراکه لازم است INSTEX را عملیاتی کند.

در ادامه این بیانیه آمده است: INSTEX از تجارت مشروع اروپا با ایران حمایت می‌کند و در ابتدا بر بخش‌هایی که برای مردم ایران ضروری‌تر هستند تمرکز دارد، همچون اقلام دارویی، تجهیزات پزشکی و غذا و کشاورزی. هدف INSTEX در بلند مدت این است که برای اپراتورهای اقتصادی کشورهای دیگر که خواهان تجارت با ایران هستند، باز باشد و این سه کشور اروپایی نیز به تلاش خود برای کشف چگونگی دست یافتن به این اهداف ادامه می‌دهند.

همچنین در این بیانیه آمده است: INSTEX تحت بالاترین استانداردهای بین المللی مطابق با قوانین مقابله باپولشویی ، مقابله با تروریسم و تحریم‌های سازمان ملل و اتحادیه اروپا عمل خواهد کرد. در همین راستا، این سه کشور اروپایی از ایران می‌خواهند تا هر چه سریع‌تر تمام عناصر طرح اقدام خود در خصوص گروه اقدام مالی (FATF) را اجرایی کنند.

این سه کشور اروپایی علاوه بر این بر تعهد خود برای ادامه گسترش INSTEX به همراه دیگر کشورهای اروپایی مایل به مشارکت، تاکید می‌کنند تا این ابزار در پشتیبانی از تبادلات تجاری با ایران طبق اهداف ذکر شده عملیاتی شود.

هایکو ماس، وزیر امورخارجه آلمان امروز پس از دیدار با همتایان فرانسوی و انگلیسی خود در بخارست پایتخت رومانی که برای بررسی این موضوع تشکیل شده بود در جمع خبرنگاران درباره سازوکار مالی اروپا گفت: این اقدام به روشنی مشخص می‌کند که ما در حال حرکت در مسیر خود به گونه‌ای متحد و مصمم در داخل اتحادیه اروپا هستیم، حتی اگر دیگران دیدگاهی متفاوت داشته باشند.

این سازوکار در فرانسه ثبت شده و توسط پر فیشر ۶۹ ساله، بانکدار برجسته آلمانی و رئیس پیشین کامرتس بانک هدایت خواهد شد. این سه کشور اروپایی، یعنی فرانسه، انگلیس و آلمان سهامداران آن هستند و امیدوارند که دیگر کشورهای اروپایی پس از این، به آن بپیوندند.

پس از اعلام خبر ایجاد INSTEX توسط انگلیس، فرانسه و آلمان سفارت آمریکا در برلین اعلام کرد که به دنبال جزئیات بیشتر درباره این سازوکار است و این اقدام اروپا تأثیری بر سیاست واشنگتن برای اعمال فشار حداکثری بر تهران ندارد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close