اخبار ایران

وزیر نفت چگونه پایه‌های استدلالی دلواپسان را لرزاند/ نکات مهم و تلخ در سخنان زنگنه

روزهای بروجرد- نشست خبری روز سه شنبه بیژن زنگنه یکی از مهمترین نشست‌های خبری مسئولان در سال جاری بود. وزیر نفت در این نشست مطالبی را مطرح کرد که پاسخ بسیاری از انتقادهای رسانه‌ای و سیاسی از دولت است. او از ضربه تحریم‌ها به کشور سخن گفت و از برجام حمایت کرد.
به گزارش فرارو، چندی پیش ۷۲ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای به حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام انتقاداتی را نسبت به عملکرد بیژن زنگنه وزیر نفت مطرح کردند.
امضا کنندگان این نامه بیشتر از نمایندگان اصولگرا بودند. افرادی که معتقدند وزارت نفت با مدیریت بیژن زنگنه نتوانسته است با تحریم‌ها مقابله کند و حتی خواسته یا ناخواسته راه‌های مقابله را نیز مسدود کرده است.
در این نامه راهکار‌هایی هم ارائه شده است. این نامه در واقع چکیده‌ای از دیدگاه‌های منتقدان اصولگرای دولت است که محور آن حوزه نفت است. اما در کلیت ادعا‌های مطرح شده در این نامه دقیقا شبیه ادعا‌های آن‌ها در حوزه‌های دیگر اقتصادی و سیاسی کشور است.
این نامه دولت را متهم می‌کند که با شرکای سیاسی اقتصادی و کشور‌های همسایه همکاری لازم را در جهت پیش برد پروژه‌های نفتی انجام نداده است. این شرکا عبارتند از: چین، روسیه، هند، عراق، و …
حرف اصلی منتقدان داخلی دولت خصوصا در جناح اصولگرا این است که دولت باید برای حل مشکلات استراتژی خود را تغییر داده و نگاه به شرق را در دستور کار خود قرار دهد. منظور آن‌ها از شرق نیز روسیه، چین و هند است. آن‌ها معتقدند مذاکرات با اروپا بی فایده است و به نتیجه نمی‌رسد.
از سوی دیگر دولت می‌گوید مذاکرات با اروپا شاید فایده زیادی نداشته باشد، اما از زیان‌های بیشتر پیشگیری می‌کند. دولت همچنین می‌گوید اگر نتوانیم با غرب تعامل مناسب داشته باشیم با شرق نیز نمی‌توانیم وارد تعامل شویم، چرا که کشور‌های چین، روسیه و هند نیز اولویت را منافع خود می‌دانند و اگر این منافع با همکاری با ایران در تضاد باشد قطعا از همکاری با ایران خودداری می کنند.
این مهمترین نقطه اختلاف دولت روحانی با منتقدان اصولگرایش است.
اصولگرایان می‌گویند برجام به عنوان یک نماد در همکاری با غرب است و حالا شکست خورده وهیچ فایده‌ای نداشته، اما دولتی‌ها معتقدند برجام فواید زیادی داشته و حالا که با خروج آمریکا آسیب دیده است ایران در تنگنا قرار گرفته است.
سخنان زنگنه در نشست خبری در واقع تبیین و روشن سازی این دیدگاه دولت بود. او که مشهور به “شیخ الوزرا” یا “ژنرال دولت” است به خوبی استدلال دولت را روشن کرد. کاری که شاید باید زودتر انجام می‌شد و دولتمردان ماه هاست در شفاف سازی مواضع خود استدلال در مقابل منتقدان کم کاری می‌کنند.
سخنان زنگنه نکات مهمی داشت که می‌تواند پایه‌های استدلالی منتقدان دولت را به لرزه در آورده است. این نکات عبارتند از:
۱- در نامه ۷۲ نماینده درباره عملکرد زنگنه آمده بود که “دولت عراق مصرانه به دنبال انعقاد قرارداد استخراج، تولید و صادرات مشترک با ایران در این میادین بود. یکپارچه‎سازی استخراج و تولید در میادین مشترک، باعث می‎شدتحریم‎های ظالمانه آمریکا کمترین اثر درفروش نفت ایران داشته باشند”، این نامه مدعی شده بود که وزیر نفت به پبسنهاد عراقی‌ها بی اعتنایی کرده است. همچنین این نامه برای فروش نفت ایران “سواپ” را توصیه کرده بود.
زنگنه در پاسخ به این ادعا گفت: “از کجا این مسائل را می‌گویند؟! این موضوع از طرف عراق چگونه مطرح شده است؟ نامه داده‌اند؟ وزیرشان مطرح کرده؟ ما نامه‌ای از عراق نداشته‌ایم. مذاکرات عراق همیشه عکس آن بوده، یعنی ما اصرار کرده‌ایم و آن‌ها نپذیرفته‌اند. بدهکار شدیم؟! ”

او با اشاره به اینکه ما پیشنهاد همکاری دو میدان کوچک خرمشهر و نفت‌شهر را به عراق دادیم، اما این کار را هم نکردند، ادامه داد: «بعد می‌گویند در میدان‌های بزرگ‌مان با آن‌ها کار کنیم! ایران هم‌اکنون در آزادگان از عراق جلوتر است، تولید را متوقف کنیم که می‌خواهیم با آن‌ها مذاکره کنیم؟!»

وزیر نفت با بیان اینکه آیا کشوری که تحریم نیست و هیچ محدودیتی در انتخاب شرکت‌های خارجی ندارد، قرارداد مشترک با کشوری که تحریم است امضا می‌کند که تحریم شود؟ افزود: “عراق اگر از این فداکاری‌ها می‌خواهد انجام دهد، راه‌های بسیار ساده‌تری وجود دارد! عراق روزانه ۱۱ هزار بشکه نفت کرکوک را از طریق ایران سوآپ می‌کرد که پس از تحریم‌ها قطع کرد. حالا این کشور برای ایران روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت می‌فروشد؟”
زنگنه با اشاره به اینکه هم اکنون ماهانه بیش از ۲۰۰ میلیون دلار گاز به عراق صادر می‌شود که پول آن را به دلیل تحریم نمی‌دهند، گفت: «هم اکنون ما ۲ میلیارد دلار بابت گاز و برق از عراق طلب داریم، این پول‌ها را بدهند.»
زنگنه یک نکته مهم و کلیدی بیان کرد “هر کشوری معذورات خودش را دارد و هیچ کشوری خودش را فدای ما نمی‌کند.” این اظهار نظر زنگنه صرفا مختص به کشوری مثل عراق نیست، قطعا درباره هند، چین، روسیه، ترکیه و دیگر کشورها نیز صادق است.

۲- زنگنه درباره نامه ۷۲ نماینده که مدعی بود که پیشنهاد دولت هند برای اجرای خط لوله گاز از چابهار با کمک روس‌ها از سوی وزارت نفت پیگیری نشده است، گفت که هندی‌های این پیشنهاد را ارائه نکردند. این پیشنهاد توسط روس‌ها مطرح شد ماهم استقبال کردیم و همزمان با سفر آقای پوتین به ایران، بنده یادداشت تفاهمی با وزیر انرژی روسیه امضا کردم که در همان روز مدیرعامل وقت شرکت ملی نفت ایران هم یادداشت تفاهمی با مدیرعامل شرکت گازپروم امضا کرد.

وزیر نفت با بیان اینکه روس‌ها موضوع احداث یک خط لوله دریایی را که از محدوده پاکستان بگذرد و به هند برود پیگیری کردند، ادامه داد: “براساس گزارش وزیر انرژی روسیه به بنده، یکی از این کشور‌ها اعلام آمادگی کرده، اما یکی دیگر از کشور‌ها هنوز اعلام آمادگی نکرده است.”
زنگنه با اشاره به اینکه در نامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین آمده است که روس‌ها به ما پیشنهادی مبنی بر احداث خط لوله‌ای با سرمایه‌گذاری خودشان از ایران تا اروپا برای انتقال گاز ایران داده‌اند، اظهار کرد: “نخستین باری است که این پیشنهاد را می‌شنوم. جالب است که پیشنهادی به این مهمی در ملاقات پوتین با رئیس جمهوری اسلامی ایران مطرح نشده و حتی وزیر انرژی روسیه هم با من مطرح نکرده است و فقط به یک نفر گفته شده و آن شخص هم به خلاف به دوستان نماینده مجلس شورای اسلامی گزارش داده است! این پیشنهاد کجاست؟!”
این هم دو مورد از پاسخ‌های زنگنه که نشان می‌دهد ادعا‌های مطرح شده از سوی نمایندگان آنقدر پایه و اساس محکمی ندارد. تاکنون نمایندگان امضا کننده نامه مذکور هیچ توضیحی درباره سخنان زنگنه نداده اند.

۳- نکته سومی که در سخنان زنگنه اهمیت زیادی دارد اشاره او به برجام است. وزیر نفت در پاسخ به ادعای خبرنگار «روزنامه کیهان» مبنی بر محقق نشدن وعده‌های وزیر نفت برای کاهش نیافتن صادرات نفت ایران گفت: «خوشبختانه آمار صادرات نفت ما در دوره برجام خوب بوده است و در این دوره ظرف چهار ماه تولید نفت ما یک میلیون بشکه اضافه شد، اما برخی جریان‌ها از جمله روزنامه کیهان با کارشکنی علیه برجام نگذاشتند ما به صادرات نفت ادامه دهیم. صادرات ما در اردیبهشت ۹۷، روزانه ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه بود، اما با روی کارآمدن ترامپ در کشور آمریکا صادرات نفت ما تحت فشار قرار گرفت که ربطی به برجام نداشت و اتفاقا نشانه این بود که برجام موفق بود و پس از کناره‌گیری آمریکا از برجام، فشار‌های زیادی علیه صادرات نفت ما صورت گرفت و ما هم با این فشار‌ها مقابله کردیم و سر تسلیم فرود نمی‌آوریم.»

او افزود: “اگر برجام نبود، هرگز پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس راه‌اندازی نمی‌شد و ما امروز کمبود بنزین داشتیم، اما اینکه خوشبختانه امروز می‌توانیم روزانه ۳۷ میلیون لیتر بنزین یورو تولید کنیم، به خاطر برجام بود.”
نکات مهم و تلخ در سخنان زنگنه
واکنش رسانه‌های اصولگرا به سخنان زنگنه
رسانه‌های اصولگرا بیشتر سعی کردند بخشی از حرف‌های زنگنه را برجسته کنند که در آن گفته بود که اروپایی‌ها به خرید نفت ایران تمایل ندارند و حتی پاسخ تماس‌های ایران را هم نمی‌دهند. جوان و وطن امروز این تیتر را پیگیری کردند تا در راستای سیاست‌های ضد اروپایی و نگاه به روسیه چین نشان دهند که ایران نباید در پی اروپا باشد.
روزنامه کیهان هم به مجادله خبرنگارش با وزیر نفت بهایی زیادی داده و البته در میانه گزارش این مجادله به وزیر تاخته است. اما نکته اینجاست که کیهان همان مجادله را هم تقطیع شده و ناقص منتشر کرده است. این روزنامه و دیگر روزنامه‌های اصولگرا توضیحات زنگنه درباره نامه ۷۲ نماینده را کلا نادیده گرفتند.
فقط روزنامه جوان درباره نشست خبری زنگنه نوشت: «بیژن نامدار زنگنه که از نامه ۷۲ نماینده مجلس به دلیل سوءمدیریت خود عصبانی شده‌بود، در نشستی خبری اظهاراتی را بیان کرد که نشان داد وزارت نفت اوضاع خوبی ندارد.»
کیهان هم مانند جوان نوشته است که وزیر نفت عصبانی بوده است. این روزنامه زنگنه را متهم به “فرافکنی” کرد.
نکته مهمی که در واکنش ها وجود دارد. هیچ کدام از رسانه های منتقد دولت پاسخی به بحث های اصلی زنگنه نداده اند. هیچ کدام پاسخ نداده اند که وقتی  روس ها، چینی ها، هندی ها و حتی کشورهای مانند عراق که به ایران مدیونند همکاری لازم را با ایران ندارند چرا باید درهای رابطه و گفت و گو با غرب را بست. چرا باید سیاست “نگاه به شرق” را در پیش گرفت. در واقع توضحیات زنگنه را می توان دلیلی مهم برای حفظ حداقلی برجام و پیوستن به اف ای تی اف دانست. تا با همین حداقل ها کارهایی انجام داد.
تگ ها

مقالات مشابه

2 thoughts on “وزیر نفت چگونه پایه‌های استدلالی دلواپسان را لرزاند/ نکات مهم و تلخ در سخنان زنگنه”

  1. ۱) دولتی‌ها معتقدند برجام فواید زیادی داشته ؟؟؟ ” زنگنه با اشاره به اینکه هم اکنون ماهانه بیش از ۲۰۰ میلیون دلار گاز به عراق صادر می‌شود که پول آن را به دلیل تحریم نمی‌دهند”
    این چه فوایدیه که نمیتونیم پول صادرات رو هم بیاریم تو کشور ، قبل برجام لااقل میدونستیم بانک های جهانی با ما کار نمی کنند می رفتیم پول رو با چمدون می اوردیم.

    ۲) وزیر نفت با بیان اینکه روس‌ها موضوع احداث یک خط لوله دریایی را که از محدوده پاکستان بگذرد و به هند برود پیگیری کردند، ادامه داد: “براساس گزارش وزیر انرژی روسیه به بنده، یکی از این کشور‌ها اعلام آمادگی کرده، اما یکی دیگر از کشور‌ها هنوز اعلام آمادگی نکرده است.”
    آقای زنگنه یعنی مسئله به این مهمی رو نباید جمهووری اسلامی پیگیری کند؟ آیا لازم نبود شما با سفر به آن کشورها رایزینی و مشوق هایی برای این خط لوله مهم ارائه می کردید ؟ ما باید دست روی دست بگذاریم تا روسیه برای ما خط لوله بکشد و نفت ما را ارسال کند؟؟؟؟؟؟

    انگار داره برا بچه توضیح میده
    هر آدم کم اطلاعی مثل من هم از این حرفا می فهمه دولت برای مقابله با تحریم و ارتباط با جهان کاری نمیکنه، ارتباط با جهان رو در اروپا و آمریکا خلاصه کرده اونها هم که داریم می بینیم

  2. “دولتی‌ها معتقدند برجام فواید زیادی داشته و حالا که با خروج آمریکا آسیب دیده است ایران در تنگنا قرار گرفته است”

    * چرا باید ما قرارداد رو طوری ببندیم که آمریکا هر وقت خواست بدون هیچ هزینه ای از برجام خارج بشه و ما در تنگنا قرار بگیریم
    * الان شما بری یه لباس بخوای سفارش بدی بدوزه اول ازت بیعانه می گیره که وقتی آماده شد نگی نمیخوام و خیاط جنس و زحمتش هدر بره اونوقت ما تو برجام اول همه تعهداتمون رو انجام دادیم بعد آمریکا خارج شد
    یعنی یکی از این بچه دست فروشای کنار خیابون رو می فرستادند بهتر معامله می کرد ( با احترام به همه مشاغل)

    * کاش دولت سخنگو داشت این اثرات را برای من بیسواد دلواپس توضیح می داد؟

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close