اخبار لرستانویژه ها

نگاهی به وضعیت شهرداری‌های لرستان / شهرداری نان نداشت بخورد نیروی مازاد گرفت تا اشتهایش باز شود

روزهای بروجرد- شهرداری خرم‌آباد برای ارائه خدمت به بیش از ۴۵۰ هزار خرم‌آبادی، حدود یک هزار ۵۶۰ نیرو دارد، این در حالی است که شهرداری یزد با جمعیت ۶۰۰ هزار نفر تنها ۶۵۰ نیرو دارد.

به گزارش فارس، طی سال‌های اخیر روزانه در رسانه‌ها شاهد اعتراض کارکنان شهرداری‌ها به علت دریافت نکردن حقوق هستیم.

عامل اصلی مشکلات مالی شهرداری‌ها نداشتن درآمد پایدار این سازمان است متأسفانه شهرداری‌ها به‌ جای پیدا کردن یک منبع درآمد پایدار با انجام اقدامات اشتباه مانند جذب نیروی مازاد باعث  چندین برابر شدن مشکلات مالی خود شده‌اند.

اضافه شدن نیروی انسانی موجب شده بخش قابل‌ توجهی از منابع مالی شهرداری که باید برای ارائه خدمت به مردم مورد استفاده قرار بگیرد، صرف پرداخت حقوق و دستمزد شود.

وقتی بیش از نیاز یک سازمان نیرو جذب ‌شود، در نتیجه برای انجام یک کار چندین نیرو وجود دارد که به دلیل اینکه به ‌اندازه نیرو کار وجود ندارد سازمان  با بیکاری روبرو خواهد شد و از آنجایی‌ که کمیت متناسب با کار نیست به کیفیت کار صدمه وارد می‌شود.

شهرداری‌های کشور از اوایل دهه ۸۰ با اجرای برنامه برون‌سپاری خدمات به دنبال تبدیل کردن سازمان شهرداری از یک‌ نهاد تصدی‌گر به مجموعه‌ای که نظارت بر شرکت‌های خدماتی و پیمانکاران مهم‌ترین وظیفه‌اش باشد، بودند.

در آغاز اجرای  این برنامه، کیفیت کار افزایش پیدا کرد و نتایج بهتری حاصل شد اما با گذشت چند سال از اجرای آن نتایج حاصل از این برنامه کاملاً معکوس شد و به ‌جای اینکه بدنه شهرداری کوچک‌تر شود هرروز این بدنه بزرگ‌تر و هزینه‌های آن نیز بیشتر شد.

در حال حاضر علاوه بر نیروهایی که به‌ وسیله پیمانکاران به کار گرفته شدند نیروی زیادی هم در بدنه شهرداری مشغول به کار هستند.

یکی از مهم‌ترین مشکلات شهرداری‌های استان وجود نیروی مازاد در این سازمان است و شهرداری خرم‌آباد و بروجرد در این حوزه پیشتاز هستند.

برای آگاهی از علل افزایش بی‌رویه نیروهای این سازمان‌ و راه‌های که مسؤولان استان برای مبارزه با این آسیب اندیشیده‌اند گزارش زیر را تهیه‌کرده‌‌ایم.

استخدام‌های بی‌ضابطه در شهرداری

نماینده شورای عالی کشور در گروه برنامه‌ و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرم‌آباد، بیان کرد: نیروی انسانی شهرداری‌ها بر اساس رتبه‌ای که توسط وزارت کشور به آن‌ها اعلام‌شده مشخص می‌شود.

علی‌محمد صالحی نسب افزود: شهرداری خرم‌آباد برای ارائه خدمت به بیش از ۴۵۰ هزار خرم‌آبادی حدود یک هزار ۵۶۰ نیرو دارد این در حالی است که شهرداری یزد با جمعیت ۶۰۰ هزار نفره تنها ۶۵۰ نیرو دارد.

وی با بیان اینکه شهرداری خرم‌آباد باید حداکثر دارای ۷۰۰ نیرو باشد، اظهار کرد: متأسفانه برخی از اعضای شوراهای شهر و شهرداران درگذشته نیروهای زیادی را بدون ضابطه در شهرداری استخدام کرده‌اند؛ برای مثال بعضی از اعضای شورای شهر سالانه بیش از ۲۰ نفر را استخدام می‌کردند.

نماینده شورای عالی استان‌ها در وزارت کشور تصریح کرد: متأسفانه استخدام‌های صورت گرفته در شهرداری  تنها در راستای کمی بوده و این افراد توانایی حل مشکلات این سازمان عمومی را ندارند.

وی با اشاره به این موضوع که با آغاز کار شورای شهر پنجم تا به امروز کمترین نیروی ممکن جذب‌شده، اظهار کرد: بر اساس گزارش‌هایی که به دست ما رسیده شهرداری به‌تازگی ۸ نفر را استخدام کرده و شورای شهر پس از اطلاع از این موضوع آن را به نهادهای نظارتی گزارش داده است.

تا پایان شورای پنجم ۵۰۰ نیروی شهرداری خرم‌آباد تعدیل می‌شوند

صالحی نسب با بیان اینکه به دنبال این هستیم با ایجاد شرایط سخت و قطع کردن مزایا افرادی را که بیش از ۳۰ سال سابقه داشته را بازنشسته کنیم، ادامه داد: با انجام برنامه‌هایی این ‌چنین قصد داریم که تا پایان شورای پنجم حدود ۵۰۰ نفر از کارکنان شهرداری را کاهش دهیم.

برداشت سه هزار میلیارد تومانی دولت از درآمد شهرداری‌ها

 نماینده شورای عالی کشور در کمیسیون برنامه ‌و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: اکثر شهرداری‌های کشور با مشکل پرداخت حقوق مواجهه هستند که علت اصلی آن برداشت سه هزار میلیارد تومانی دولت از درآمد شهرداری‌ها برای پرداخت یارانه‌های نقدی است.

وی با بیان اینکه به دنبال این هستیم که این پرداخت در سال ۹۸ رخ ندهد، بیان کرد: در صورتی ‌که این میزان پول در اختیار شهرداری‌ها قرار بگیرد بسیاری از مشکلات مالی آن‌ها حل می‌شود.

صالحی نسب افزود: مشکلات شهرداری‌های خرم‌آباد و بروجرد با توجه به تسهیلاتی که برای آن‌ها معین شده حل خواهد شد اما برای حل ریشه‌ای این مشکل باید جلوی استخدام٬های مازاد گرفته شود و نیروهای اضافی نیز با وضع قوانینی تعدیل شوند.

 ۷۰۰ نیروی مازاد در شهرداری‌های بروجرد و خرم‌آباد

رییس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر خرم‌آباد در مورد وجود نیروی مازاد در شهرداری‌های استان، اظهار کرد: آمار دقیقی از تعداد پرسنل شهرداری‌های استان موجود نیست اما شهرداری خرم‌آباد حدود یک هزار ۵۰۰ نفر و  شهرداری بروجرد نیز یک هزار و ۷۰۰ نیرو دارند.

وی با اشاره به این موضوع که شهرداری‌های خرم‌آباد و بروجرد به ترتیب بیش ۵۰۰ و ۷۰۰ نیروی مازاد دارند، تصریح کرد: این نیروهای مازاد توسط شوراهای قبلی و افراد سیاسی به شهرداران تحمیل شده است.

سجاد بابایی با بیان اینکه خوشبختانه در شورای پنجم تا به امروز نیرویی به شهرداری تحمیل نشده، خاطرنشان کرد: شهرداری خرم‌آباد قبلاً حدود ۱۰۰ نیرو برای حوزه تنظیف خود استخدام کرده بود اما پس از واگذاری این بخش به پیمانکار این نیروها که از تخصص کافی برخوردار نبودند وارد بخش کارمندی شدند.

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر خرم‌آباد ادامه داد: برای حل کردن این مشکل با پیمانکار تسویه کردیم و تمامی آن ۱۰۰ نفر را از بخش‌های مختلف شهرداری جمع آوری و به بخش تنظیف خود انتقال دادیم؛ برای انجام این کار فشارهای زیادی بر شهردار و شورا وارد شد اما با انجام آن ماهانه ۳۰۰ میلیون تومان از هزینه‌های خود را کاهش دادیم.

وی با بیان اینکه شهرداری خرم‌آباد ماهانه حدود ۷ میلیارد تومان حقوق پرداخت می‌کند که اگر نیروهای مازاد را تعدیل کنیم میزان آن  به ۴ میلیارد تومان می‌رسد، بیان کرد: بر اساس قانون شهرداری می‌تواند ۶۰ درصد بودجه خود را به بخش جاری و ۴۰ درصد را عمرانی تخصیص دهد اما خوشبختانه در بودجه سال ۹۸ حدود ۵۴ درصد بودجه عمرانی و مابقی جاری بوده است.

صادر شدن تنها ۴۰۰ پروانه ساخت و ساز در سال ۹۷

بابایی با اشاره به این موضوع که درآمد شهرداری‌ها بستگی به وضعیت اقتصادی جامعه دارد، افزود: با توجه به اوضاع اقتصادی نامناسب جامعه امسال تا به امروز تنها ۴۰۰ پروانه ساخت در شهرداری خرم‌آباد صادر شده که همین عامل باعث بروز مشکلاتی در حوزه پرداخت حقوق کارکنان شده است.

رییس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر خرم‌آباد با بیان اینکه کارکنان پیمانی و رسمی شهرداری از نظر حقوقی مشکلی ندارند، اظهار کرد: کارکنان بخش تنظیف و فضای سبز شهرداری از لحاظ حقوقی بین دو تا ۶ ماه عقب افتادگی دارند.

انتظار می‌رود که  سازمان شهرداری‌های وزارت کشور که مستقیم با شهرداری‌ها و شوراهای شهر در ارتباط بوده، نقش نظارتی خود را به درستی ایفا کند و اگر تخلفاتی صورت می‌گیرد نهادهای نظارتی به سرعت با متخلفان برخورد کنند.

گزارش از محمد عبداله زاده

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close