فناوریگوناگون

چرا باتری گوشی خراب می‌شود؟

روزهای بروجرد- عمر تقریبی تمامی باتری‌ها حدود ۵ سال مطرح است. البته در صورتی که تمامی نکات را رعایت کنید می‌توانید باعث افزایش عمر باتری گوشی خود شوید.

یک گوشی هوشمند بدون داشتن یک باتری اصلی و با کیفیت، عملا هیچ کاربردی ندارد و تنها نقشی که برای شما ایفا می‌کند، نقش یک اسباب بازی شیک است. مهمترین قطعه برای گوشی‌های هوشمند، باتری است. یکی از معضلاتی که بسیاری از افراد با آن سر و کار دارند، معضل خرابی باتری است. اما چرا باتری گوشی خراب می‌شود؟

آیا باتری‌های گوشی همراه دارای عمر مشخصی هستند؟

عمر تقریبی تمامی باتری‌ها حدود ۵ سال مطرح است. البته در صورتی که تمامی نکات را رعایت کنید می‌توانید باعث افزایش عمر باتری گوشی خود شوید . طبق آخرین مقاله‌ای که در وب سایت رسمی MacWorld منتشر شده است، تمامی باتری‌ها باید بعد از ۵۰۰ بار شارژ شدن تعویض شوند. فرقی نمی‌کند که باتری شما مربوط به چه برندی باشد، باید بعد از ۵۰۰ بار تعویض شود.

اما گاهی اوقات استفاده نادرست افراد باعث می‌شود تا مجبور شوند در مدت زمان کمتری باتری موبایل خود را تعویض کنند. اما چه اعمالی باعث خرابی باتری گوشی می‌شوند؟ 

چرا باتری گوشی خراب می‌شود؟

در اکثر اوقات تکرار یکسری عادت‌های اشتباه باعث کاهش عمر باتری می‌شود و در برخی اوقات یک اشتباه ساده می‌تواند برای مدت طولانی سلامت باتری گوشی را به خطر بیاندازد. در ادامه به صورت جامع به تمامی مواردی که باعث کاهش طول عمر باتری گوشی می‌شوند، آمده است.

خرید شارژر تقلبی

در بسیاری از موارد دیده شده است که افراد برای اینکه هزینه کمتری برای خرید شارژر پرداخت کنند به سراغ شارژرهای تقلبی یا به اصطلاح (های کپی) می‌روند. بهتر است این نکته را بدانید که تنها راه انتقال انرژی به باتری، شارژر است. اگر شارژر از کیفیت لازم برخوردار نباشد، می‌تواند باعث آسیب زدن جدی به باتری شود.

باتری‌ها دارای ولتاژ ورودی مشخصی هستند که باید حتما با همان ولتاژ انرژی را دریافت کنند. شارژرهای تقلبی بدلیل عدم رعایت استانداردهای لازم، نمی‌توانند انرژی را با شدت جریان مناسب وارد باتری کنند که همین امر باعث کاهش طول عمر باتری شما و در نتیجه باعث خراب شدن باتری می‌شود.

شارژ مکرر باتری

هر باتری باید بعد از ۵۰۰ بار شارژ کردن تعویض شود. شارژ کردن باتری گوشی هم باید با فاصله انجام شود دقیقا مانند غذا خوردن خود شما. اگر شما می‌توانید بعد از خوردن ناهار تنها بعد از چند ساعت به همان اندازه ناهار بخورید، باتری هم می‌تواند بصورت مکرر شارژ دریافت کند. اگر شما در روز بیشتر از یکبار گوشی خود را شارژ می‌کنید نباید انتظار داشته باشید که باتری شما عمر زیادی داشته باشد.

شارژ کردن مکرر گوشی می‌تواند باعث باد کردن باتری شما شود که در اینصورت باتری شما نمی‌تواند شارژ نگه دارد و نیاز است که هرچه زودتر تعویض شود.

کار کردن با گوشی در هنگام شارژ

یکی از عادت‌های غلطی که بسیاری از افراد دارند، این است که در هنگام شارژ شدن باتری، با گوشی کار می‌کنند. باتری در زمان شارژ شدن، به دلیل دریافت انرژی از خود گرما تولید می‌کند و باعث گرم شدن گوشی می‌شود. حالا اگر در هنگام شارژ شدن با گوشی کار کنید، گرمای تولیدی گوشی چند برابر می‌شود که این بسیار خطرناک است.

بزرگترین دشمن برای باتری، گرما است. گرمای بیش از اندازه باعث کاهش عمر باتری و در نتیحه باد کردن باتری می‌شود. در مواردی که دمای گوشی بیش از اندازه بالا برود، امکان انفجار باتری وجود دارد. پس لطفا در هنگام شارژ کردن با گوشی کار یا بازی نکنید.

جدا کردن و متصل کردن شارژر در زمان شارژ

بسیاری از افراد این عادت را دارند که برای هر مسئله غیر ضروری، در هنگام شارژ شدن شارژر را از گوشی جدا می‌کنند و بعد از اتمام کارشون دوباره شارژر را متصل می‌کنند. معمولا این افراد در مدت زمان شارژ شدن باتری، چندباری شارژر را از گوشی جدا می‌کنند و دوباره متصل می‌کنند.

جدا کردن و متصل کردن شارژر در زمان شارژ باعث می‌شود یک نا هماهنگی بین نرم افزار و سخت افزار گوشی بوجود آید و نرم افزار گوشی نتواند میزان دقیق شارژ باتری را تشخیص دهد. شاید پیش آمده باشد که باتری شما ۱۰۰% شارژ دارد ولی بعد از یک ساعت یا دو ساعت به یکباره خاموش می‌شود. این مشکل بدلیل وجود عدم هماهنگی بین نرم افزار و سخت افزار گوشی استکه به مرور عمر باتری را کاهش می‌دهد.

انجام بازی‌های سنگین به مدت طولانی

بازی‌های سنگین به دلیل گرافیک بالایی که دارند نیاز به انرژی زیادی دارند که بتوانند بارگذاری و اجرا شوند . گوشی برای اینکه بتواند بازی را اجرا کند باید مقدار زیادی از CPU را به کار گیرد که همین فعالیت زیاد CPU باعث تولید گرمای زیادی در گوشی می‌شود که اگر برای مدت طولانی با گوشی بازی‌های سنگین انجام دهید، عمر باتری موبایل خود را کاهش داده‌اید.

بزرگترین دشمن برای باتری‌های لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری، گرما است. حتما قبل از اینکه گوشی شما داغ شود، از بازی کردن دست بکشید.

قرار دادن گوشی در مکان‌های گرم

بزرگترین دشمن باتری‌ها، گرما است. گاهی اوقات قرار دادن گوشی در معرض نور خورشید، کنار بخاری یا مکان‌های بسیار گرم باعث کاهش طول عمر باتری می‌شود.

نرم افزارهای مخرب

نرم افزارهای بسیاری هستند که ویروسی هستند و تاثیراتی مخربی روی باتری و سایر اجزای گوشی دارند. سعی کنید حتما از نرم افزارهای مجاز استفاده کنید و تا حد امکان از استورهای مجاز مانند گوگل پلی و کافه بازار اپلیکیشن دانلود و یا خرید کنید.

ریکاوری نکردن باتری

یکی از مسائلی که بسیاری از کاربران از آن بی اطلاع هستند و یا به آن اهمیت نمی‌دهند، ریکاوری کردن باتری است. عمل ریکاوری برای باتری دقیقا مثل خواب برای انسان است. اگر شما می‌توانید بدون خوابیدن همیشه سلامت باشید  باتری هم بدون ریکاوری می‌تواند همیشه عالی باشد. پیشنهاد ما به تمامی کاربران خود این است که هر هفته باتری خود را ریکاوری کنید. بدین صورت که برای ۸ ساعت گوشی خود را بطور کامل خاموش کنید.

کالیبره نکردن گوشی

یکی از اشتباهاتی که بسیاری از افراد انجام می‌دهند بی اهمیت بودن نسبت به کالیبره کردن باتری گوشی است. کالیبره کردن تاثیر بسیار مثبتی روی باتری گوشی خواهد داشت. بعد از خرید باتری موبایل بهتر است هر ماه باتری را کالیبره کرد. هرچه فاصله بین کالیبره کردن کمتر باشد، تاثیر مثبت آن روی باتری بیشتر خواهد بود. اگر موارد و نکات ذکر شده را به دقت انجام دهید و رعایت کنید، می‌توانید باعث افزایش طول عمر باتری گوشی خود شوید.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close