ورزش

درآمد تلویزیون از بازی‌های تیم ملی فوتبال

روزهای بروجرد- هزینه تبلیغات در تلویزیون سال‌هاست که مورد توجه رسانه‌ها است. هر بار یک یا بخشی از رسانه‌ها با برجسته کردن این موضوع، دست به حساب و کتاب می‌شوند و دخل صدا و سیما را از تبلیغات و آگهی‌های مختلف تخمین می‌زنند. ساختار سازمانی صدا وسیما به رغم اینکه ملی خطاب می‌شود، چندان شفاف نیست.

شیوه محاسبه درآمد این مجموعه عریض و طویل از محل آگهی‌ها هم چنان پیچیده و پر از تبصره‌های گوناگون است که شاید هیچ متخصص فنی قادر به محاسبه دقیق آن نباشد. با این حال همیشه تخمین‌هایی وجود داشته و عدد و رقم‌هایی نیز اعلام شده است.

به تازگی خبرآنلاین در گزارش کوتاهی به محاسبه درآمد تلویزیون از پخش آگهی هنگام بازی‌های اخیر تیم ملی فوتبال ایران پرداخته است.

این خبرگزاری نوشته جام ملت‌های آسیا مانند جام جهانی و سایر رویدادهای ورزشی بین‌المللی، محل درآمد گسترده‌ای برای تلویزیون است که با توجه به عدم شفافیت مالی به‌ویژه بخش بازرگانی در صداوسیما، این درآمدها هرگز در محاسبه بودجه‌های این رسانه دیده نمی‌شود؛ همان‌طور که هزینه تولید برنامه‌های رنگارنگ شبکه‌های متعدد با استفاده از اپ‌های خودساخته یا وابسته به شرکت‌های زیرمجموعه سازمان صداوسیما هرگز به‌طور شفاف بیان نمی‌شود. اگرچه مدیران صداوسیما این روزها در راهروهای مجلس، پیگیر افزایش بودجه پیشنهادی دولت برای این سازمان در سال ۹۸ هستند، اما سخنی از درآمدشان از بازی‌های جام ملت‌های آسیا و موارد مشابه بر زبان نمی‌آورند.

این روزها، بازی‌های جام ملت‌های آسیا، محل درآمد ویژه این رسانه شده است. هزینه ۳۰ ثانیه پخش آگهی کالاهای ایرانی در بین دو نیمه بازی تیم ملی ایران در دور مقدماتی، ۴۰۰میلیون تومان اعلام شده است. بر این اساس، درآمد شبکه ۳ از هر بازی تیم ملی ایران در دور مقدماتی این جام، با احتساب ۱۵دقیقه بین دونیمه بازی (۱۲میلیارد تومان)، ۵ دقیقه قبل از آغاز و ۵ دقیقه بعد از پایان، زیرنویس‌های حین بازی، لوگوهای گوشه تصویر و… حدود ۲۰ میلیارد تومان (با احتساب تبلیغ کالاهای ایرانی) می‌شود که با توجه به صعود تیم ملی به دور بعدی، این عدد قطعا بیشتر خواهد شد. البته تا همین‌جا هم، سه بازی تیم ملی، حداقل بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان نصیب بازرگانی صداوسیما کرده است و این جدا از درآمد این سازمان از برنامه‌های متعدد، اپ‌های متنوع، نصب نرم‌افزار و پیش‌بینی بازی‌هاست.

باید منتظر ماند و دید آیا سازمان صداوسیما بالاخره به سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات می‌پیوندد تا تکلیف هزینه‌ها و درآمدهای این سازمان مشخص شود یا همچنان رسانه‌ها بر اساس گمانه‌زنی (در مورد جام ملت‌های آسیا؛ کسب خبر از آگهی‌دهندگان) باید میزان هزینه و درآمد این سازمان را محاسبه و اعلام کنند. پذیرش سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات از سوی تلویزیون این امکان را برای مردم فراهم می‌کند تا بر شیوه‌های دخل و خرج این سازمان نظارت داشته باشند.

تگ ها

مقالات مشابه

1 thought on “درآمد تلویزیون از بازی‌های تیم ملی فوتبال”

  1. آقاي بروجردي شعار انتخاباتي مي دهد ايشان متاسفانه مرگ را براي همسايه مي خواهد خودش هيچ توجهي به وضيعت اسفبار شهر بروجرد ندارد تبليغات بس است مرد باشيد و به جاي حرف قشنگ عملگرا باشيد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close