اخبار جهانبهداشت و خانواده

ویتامین هایی برای خوش اخلاق شدن

روزهای بروجرد- آنچه می‌خورید در اخلاق و سلامت روان شما تاثیر مستقیم دارد. تاکنون چیزی در مورد ویتامین خوش اخلاقی شنیده اید؟ می‌دانید کمبود برخی از ویتامین‌ها ممکن است در اخلاق شما تاثیر منفی بر جای بگذارد؟

به گزارش مثبت سبز، وقتی در حالی که به ظاهر روز آرامی را سپری کرده‌اید، متوجه بداخلاق بودن خود می‌شوید و علتی برای آن نمی‌یابید ممکن است ریشه این مشکل به کمبود برخی از ویتامین‌ها مربوط باشد. کمبود کدام ویتامین باعث بداخلاقی می‌شود؟ ویتامین خوش اخلاقی چیست؟ در این مطلب خواندنی و جالب همراه ما باشید.

بدن انسان برای انجام بسیاری از عملکردهای حیاتی به ویتامین B12 نیاز دارد؛ مثل تولید انرژی، ارتقا سیستم ایمنی و حفظ سلامت روان. بدن انسان قابلیت ساخت ویتامین B12 را ندارد؛ بنابراین از طریق رژیم غذایی باید برای بدن فراهم شود.

مهم‌ترین علائم کمبود ویتامین ب۱۲ شامل بی‌حالی و افسردگی است. احتمال بروز کمبود ویتامین B12 در گیاه‌خواران بیش از سایر افراد بوده و بهتر است این افراد از قرص ویتامین B12 استفاده کنند.

اگر می‌خواهید کمبود ویتامین ب۱۲ در خلق و خوی شما تاثیر منفی بر جای نگذارد، باید منابع این ویتامین را به اندازه کافی مورد مصرف قرار دهید. این ویتامین در فرآورده‌های حیوانی مثل گوشت، ماهی و لبنیات به وفور یافت می‌شود. در صورت کمبود این ویتامین بهتر است در قالب مکمل از آن استفاده شود.

ویتامین D؛ ویتامین خوش اخلاقی

 D در شما علائمی همچون نگرانی، اضطراب و افسردگی را به وجود می‌آورد. این ویتامین به کنترل پیام‌رسان‌های خلقی (مانند سروتونین) در مغز کمک کرده و خلق و خوی شما را بهبود می‌بخشد.

متاسفانه حدود ۹۰% از افراد در کشور ما با کمبود ویتامین D مواجه هستند. این ویتامین محلول در چربی بوده و در صورت قرار گرفتن در معرض نور خورشید به طور خودبخود در بدن انسان ساخته می‌شود.

اما مشکل اینجاست که اکثر افراد به مقدار کافی در برابر نور خورشید قرار نمی‌گیرند. از این رو باید از طریق مواد غذایی ویتامین دی را به بدن خود برسانند یا برای خرید قرص ویتامین دی از داروخانه اقدام کنند.

سطح ویتامین D اگر در بدن کاهش یابد، نه تنها باعث افسردگی و اضطراب می‌شود بلکه سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند و بسیاری مشکلات دیگر به دنبال دارد. اگر به دنبال ویتامین خوش اخلاقی هستید، حتما با یک آزمایش خون سطح این ویتامین را در بدن خود چک کنید.

فولیک اسید؛ ویتامین آرامش اعصاب

پیام‌رسان‌های شادی که در بدن شما وجود دارند، به این شرط عملکرد مناسبی دارند که کمبود فولیک اسید در بدن وجود نداشته باشد. فولیک اسید یا فولات همان ویتامین B9 است که محلول در آب بوده و بدن انسان قابلیت ساخت آن را ندارد. فولیک اسید ویتامین خوش اخلاقی است. تنظیم خلق و خو و جلوگیری از افسردگی در گرو مصرف مقادیر مناسب از فولیک اسید است.

اسید فولیک به تنظیم سروتونین که یک انتقال دهنده عصبی است کمک کرده و خلق و خو را بهبود می‌بخشد. مصرف قرص فولیک اسید بیش از همه به زنان باردار توصیه می‌شود با این حال این ویتامین در بروز کم‌خونی نقش داشته و کمبود آن در میان زنان و مردان بسیار شایع است.

ویتامین B6؛ بهترین ویتامین خوش اخلاقی

ویتامین B6 نقش مهمی در تنظیم خلق و خو ایفا می‌کند و به همین دلیل می‌توان آن را ویتامین خوش اخلاقی معرفی کرد. این ویتامین برای ایجاد انتقال دهنده‌های عصبی که احساسات را تنظیم می‌کنند، ضروری است.

از جمله این انتقال دهنده‌های عصبی می‌توان به سروتونین، دوپامین و گاما آمینوبوتیریک اشاره کرد. همچنین ویتامین ب۶ ممکن است در کاهش سطوح بالای اسید آمینه هموسیستئین در خون نقش داشته و با افسردگی و سایر مشکلات روانی در ارتباط باشد.

نتیجه چندین مطالعه معتبر نشان داده است که با مصرف قرص ویتامین B6 علائم افسردگی در افراد تا حدود قابل توجهی بهبود می‌یابد. کمبود ویتامین ب۶ احتمال ابتلا به افسردگی را تا دو برابر افزایش می‌دهد. غذاهای غنی از ویتامین B6 عبارتند از: ماهی تن، بوقلمون، نخود، ماهی سالمون، سیب زمینی و موز.

امگا ۳؛ یک ماده مغذی مهم برای خوش اخلاقی

ویتامین خوش اخلاقی را به شما معرفی کردیم. اسیدهای چرب امگا ۳ که در این بخش به آنها می‌پردازیم، ویتامین نیستند اما ترکیبات مغذی به شمار می‌آیند که در حفظ سلامت مغز و روان تاثیر دارند.

تحقیقات نشان می‌دهد که کمبود امگا ۳ ممکن است در بروز علائمی همچون اضطراب و افسردگی نقش داشته باشد. برای اینکه خوش خلق باشید، اضطراب و استرس در شما باید کنترل شود؛ پس به امگا ۳ نیاز دارید.

نقش حیاتی امگا ۳ در حفظ سلامت مغز به این دلیل است که سیستم عصبی بیشتر از چربی تشکیل شده است. انواع ماهی‌های چرب، غذاهای غنی از امگا ۳ هستند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که میزان افسردگی در افرادی که در کنار مناطق نزدیک به دریا زندگی می‌کنند، کمتر از سایرین است زیرا کمبود امگا ۳ ندارد.

منیزیم برای خوش اخلاق شدن

بسیاری از افراد در کشور ما از کمبود منیزیم رنج می‌برند و خود از آن بی‌اطلاع هستند. به عنوان ویتامین خوش اخلاقی می‌توانید از قرص منیزیم استفاده کنید. البته منیزیم یک ماده معدنی است. منیزیم در تنظیم خلق و خو نقش داشته و علائم خستگی، اضطراب و افسردگی را در افراد کاهش می‌دهد.

تحقیقات نشان می‌دهد که کودکان و بزرگسالانی که به اندازه کافی در رژیم غذایی خود از منیزیم استفاده نمی‌کنند، بد اخلاق‌تر بوده و با اختلال در ثبات اخلاقی مواجه هستند. برای اینکه منیزیم به بدن شما برسد، شکلات تلخ، موز، آووکادو، آجیل، ماهی‌های چرب و غلات کامل بخورید.

تاثیر زینک در اخلاق

آیا ویتامین خوش اخلاقی می‌تواند قرص زینک باشد؟ زینک (روی) یک ماده معدنی است که مقادیر مناسب آن در بدن در سلامت روان نقش مستقیم دارد. کمبود زینک باعث بروز حالاتی همچون افسردگی و اضطراب شده و از این طریق در خلق و خود اثر می‌گذارد.

این ماده معدنی در عملکرد انتقال دهنده‌های عصبی نقش حیاتی ایفا کرده و عملکرد ذهنی و اخلاق را بهبود می‌بخشد. زینک بیش از هر چیز در منابع پروتئینی مثل گوشت یافت می‌شود.

 

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close