اخبار ایران

استقبال سرد مردم از طرح ملی مسکن/ خرید واحدها به‌صرفه نیست

روزهای بروجرد- در حالی استاندار تهران از فاقد متقاضی بودن حدود ۶۰ هزار واحد طرح ملی مسکن خبر داده که تامین آورده سنگین این طرح از عهده کمتر کسی بر می‌آید.

به گزارش تسنیم، اواخر ماه گذشته مجری طرح ملی مسکن پردیس طی اولتیماتومی به متقاضیان طرح ملی مسکن این شهر هشدار داد در صورت عدم پرداخت قسط سوم آورده از طرح مذکور حذف خواهند شد. سیامک جوانبخت در این‌باره گفته بود: متقاضیان این طرح در پروژه آریا شهر، در شهر جدید پردیس تعهدات مالی خود را سریعاً پس از اطلاع رسانی، تا ۱۶۰ میلیون تومان انجام دهند.

وی افزود: تمامی متقاضیانی که قسط اول و دوم (مجموعا ۸۰ میلیون تومان) از تعهدات خود را انجام داده اند، ملزم به پرداخت قسط سوم به مبلغ ۸۰میلیون تومان هستند.در نوبت اول طرح ملی مسکن پردیس بیش از ظرفیت پیش بینی شده ثبت نام صورت گرفته است، لذا تمام برنامه ها و پیش بینی های لازم جهت حذف متقاضیانی که به تعهدات خود عمل نکرده اند در سامانه انجام پذیرفته است.

وی یادآور شد: بر اساس شیوه نامه طرح ملی مسکن ابلاغی از سوی وزارت راه و شهرسازی در صورت تاخیر در هر مرحله از پرداخت آورده از سوی متقاضیان تا ۱۵ روز پس از اطلاع رسانی، شرکت های عمران یا ادارت می توانند نسبت به‌ حذف متقاضی و جایگزینی آنها اقدامات لازم را صورت دهند.

جوانبخت تاکید کرد: در صورت عدم واریز مبلغ آورده از سوی متقاضی ، شرکت عمران جهت جلوگیری از تاثیر منفی مالی به پروژه، بر خلاف میل باطنی نسبت به حذف متقاضیانی که آورده خود را در زمان مقرر تکمیل نکرده اند اقدام خواهد کرد. ضمن این که اولویت حذف با کسانی خواهد بود که تاکنون قسط دوم را پرداخت نکرده اند.

با وجود این اولتیماتوم به فاصله چند روز شرکت عمران پردیس اعلام کرد: « پیرو ارسال پیامک از سوی شرکت عمران پردیس به متقاضیان طرح ملی مسکن مبنی بر واریز مبلغ ۸۰ میلیون تومان به‌عنوان قسط سوم تا تاریخ ۶ خرداد ۱۴۰۰، در ادامه بررسی روند اجرایی و زمانبندی و درخواست مجری طرح ملی مسکن از مدیرعامل شرکت عمران پردیس مبنی بر تعویق مهلت واریز مبلغ یاد شده، مدیرعامل با افزایش مهلت واریز مبلغ ۸۰ میلیون تومان تا پایان خرداد ۱۴۰۰ موافقت کرد.»

این در حالی است که استاندار تهران اخیرا درباره پروژه‌های طرح ملی مسکن پایتخت گفته است: حدود ۷۲ هزار واحد سهم استان تهران در طرح ملی مسکن است که تاکنون فقط ۱۲ هزار متقاضی آن آورده اولیه را پرداخت کرده‌اند. ۶۰ هزار واحد فاقد متقاضی است و مردم می‌توانند در صورت داشتن شرایط اقدام به ثبت‌نام کرده و طی دو سال واحد خود را تحویل بگیرند!

استقبال سرد تهرانی‌ها از طرح ملی مسکن به چند دلیل عمده است؛ یکی این‌که قیمت تمام شده واحدهای این طرح مشخص نیست، گرچه مسئولان وزارت راه و شهرسازی می‌گویند ساخت هر مترمربع ۲ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان هزینه دارد اما در واقعیت با توجه به لیست تعدیل قیمت سازمان برنامه و بودجه، رشد شدید مصالح ساختمانی و عوامل موثر در ساخت‌وسازها قیمت ساخت واحدهای طرح ملی مسکن به‌گفته فعالان بازار به بیش از ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

از سوی دیگر بازار مسکن اکنون در رکود انتظاری به‌سر می‌برد که شرایط کاهش قیمت چند درصدی را فراهم کرده است.در این وضعیت برخی متقاضیان طرح ملی مسکن که عموما از قشر متوسط جامعه هستند با یک حساب سرانگشتی به این‌ نتیجه رسیده‌اند از پرداخت قسط سوم ۸۰ میلیون تومانی که قطعا تهیه آن بسیار دشوار است منصرف شوند به این امید که اتفاقات خوشایندی در بازار مسکن روی دهد.

همچنین قرار است وام طرح ملی مسکن از ۱۰۰ میلیون تومان به ۱۵۰ میلیون تومان افزایش یابد، در این صورت مبلغ قسط ماهانه در یک دوره ۱۲ ساله بازپرداخت ۲ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان است. در ماه ۱۲ سال دوازدهم متقاضی مجموعا ۳۶۷ میلیون تومان ( سود حدود ۲۱۷ میلیون تومانی وام ۱۵۰ میلیونی) باید پرداخت کند. به فرض این‌که متقاضی قرار است یک واحد ۱۰۰ متری خام را تحویل بگیرد؛ هزینه این واحد با احتساب وام حدود ۸۱۷ میلیون تومان است. واحدی که قرار است دو سال دیگر تحویل شود! واقعیتی که متقاضیان را با تردید جدی روبرو کرده است.

در مجموع عوامل متعددی دست به دست هم داده و باعث شده‌‌اند طرح ابتکاری دولت روحانی متقاضی آنچنانی نداشته باشد. طی ۸ سال اخیر دولت یازدهم و دوازدهم کمترین توجه را به بخش مسکن به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پیشران‌های اقتصاد کشور داشته است. اصرار بر تحریک تقاضا در بازار مسکن طی دو دولت حسن روحانی، بیشترین افزایش قیمت مسکن طول تاریخ ایران را ثبت کرده است. طی مدت یاد شده متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی ۶۹۰ درصد افزایش یافته است.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close