ورزش

مروری بر ۲۰ رکورد افسانه ای لیونل مسی

 روزهای بروجرد- لیونل مسی در دیدار مقابل لوانته از هفته شانزدهم لالیگای ۱۹-۲۰۱۸ درخششی ماندگار داشت و با ثبت یک هت تریک بیاد ماندنی و ارائه دو پاس گل و کلکسیونی از دریبل و خلق موقعیت بار دیگر جهان فوتبال را به تحسین خود واداشت.

نابغه آرژانتینی با این سه گل و دو پاس گل به اولین فوتبالیست تاریخ بدل شد که رسما از مرز ۹۰۰ گل و پاس گل رسمی در رده سنی بزرگسالان و سطح اول لیگ های داخلی عبور کرد. در حقیقت لئو در پایان سال ۲۰۱۸ میلادی به آمار ۹۰۲ گل و پاس گل رسمی در رده سنی بزرگسالان و سطح اول لیگ های داخلی دست یافته است. به همین بهانه نگاهی انداخته ایم بر بیست رکورد و دستاورد باور نکردنی دوران حرفه ای شماره ده افسانه ای بارسلونا و آرژانتین؛ لیونل آندرس مسی. با ما همراه باشید.

۱. کسب بیشترین جام در تاریخ بارسلونا

مثلث ژاوی – اینیستا – مسی که سهم عمده ای در افتخارات بارسلونا در قرن جدید میلادی داشت را شاید بتوان بهترین مثلث تاریخ باشگاه و صد البته پرافتخارترینِ آنها دانست. ژاوی هرناندز بازیساز قهار بارسلونا در حالی سال ۲۰۱۵، بارسلونا را ترک گفت که با کسب ۲۵ جام مختلف، پرافتخارترین بازیکن تاریخ بارسلونا لقب گرفته بود. چندی بعد مسی و اینیستا دیگر اضلاع مثلث معروف با کسب جام های مختلف از رکورد ژاوی عبور کردند و هنگامی که اینیستا در سال ۲۰۱۸ بارسلونا را وداع گفت، رکورددار کسب بیشترین جام در تاریخ باشگاه شده بود. با خروج اینیستا و پس از فتح سوپرجام اسپانیا، اکنون لیونل مسی به تنهایی رکورددار کسب بیشترین جام در تاریخ بارسلونا محسوب می شود. مسی در ترکیب بلوگرانا موفق به کسب نُه قهرمانی لالیگا، شش قهرمانی کوپا دل ری، هشت قهرمانی سوپرجام اسپانیا، چهار قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا، سه قهرمانی سوپرکاپ اروپا و سه قهرمانی جام جهانی باشگاه ها شده است.

۲. ثبت بیشترین گل زده در تاریخ بارسلونا

آبی و اناری ها گلزنان بزرگ زیادی را در ترکیب خود داشته اند از پائولینیو آلکانتارا، جوزپ سامیتیر، آنخل آروچا، ماریانو مارتین، سزار رودریگز و لاژلو کوبالا گرفته تا ساندور کوچیس، کوئینی، روماریو، رونالدو نازاریو، ریوالدو، ساموئل اتوئو، داوید ویا و لوئیز سوارز اما آمار گلزنی هیچ بازیکنی در تاریخ این باشگاه قابل مقایسه با لئو مسی نیست. تا پیش از این سزار رودریگز با ۲۳۲ گل زده در بازیهای رسمی و پائولینیو آلکانتارا با ۳۶۹ گل زده در بازی های رسمی و غیر رسمی، رکوردداران گلزنی برای باشگاه بارسلونا بودند اما اکنون مسی با ۵۷۳ گل رسمی و با اختلافی حیرت انگیز رکورددار بیشترین گل زده در تاریخ بارسلونا محسوب می شود. آیا در آینده بازیکنی می تواند در بارسلونا از رکورد گلزنی مسی عبور کند؟

۳. ثبت بیشترین گل زده در تاریخ لالیگا

تلمو زارا، گلزن افسانه ای باشگاه اتلتیک بیلبائو در دهه های چهل و پنجاه میلادی تا دهه های متمادی رکورددار گلزنی در لالیگا به شمار می آمد. زارا ۲۵۱ گل در لالیگا به ثمر رساند و پس از وی بزرگانی چون دی استفانو (۲۲۷ گل)، کوئینی (۲۱۹ گل)، هوگو سانچز (۲۳۴ گل) و رائول (۲۲۸ گل) سعی در شکستن این رکورد داشتند اما هیچ یک موفق به انجام این مهم نشدند تا اینکه نابغه آرژانتینی سرانجام در ۲۲ نوامبر ۲۰۱۴ با ثبت دویست و پنجاه و دومین گل خود در لالیگا، رکورد مهاجم افسانه ای اتلتیک بیلبائو را شکست. مسی هم اکنون ۳۹۸ گل در لالیگا به ثمر رسانده است.

۴. ثبت بیشترین پاس گل در تاریخ لالیگا

میشل اسطوره رئال مادرید در رقابتهای لالیگا موفق به ثبت ۱۴۷ پاس گل شده بود و برای سال های متمادی این رکورد را در اختیار خود داشت. رکوردی دست نیافتنی که سرانجام به لیست سیاهه رکوردهای شکسته شده توسط لیونل مسی اضافه شد. لئو در هفته بیست و چهارم لالیگای فصل ۱۸-۲۰۱۷ با پاس گلی که در دیدار مقابل ایبار، برای لوئیز سوارز فراهم کرد به ۱۴۸ پاس گل در لالیگا رسید و از رکورد میشل عبور کرد. مسی هم اکنون با ۱۵۹ پاس گل در تاریخ لالیگا رکورددار است.

۵. ثبت بیشترین گل در یک فصل از رقابت های لالیگا

تلمو زارا و هوگو سانچز ستارگان سال های دور لالیگا طی مدتی مدید با ۳۸ گل، رکورددار بیشترین گل زده در یک فصل از رقابت های لالیگا به شمار می آمدند. کریستیانو رونالدو سرانجام در فصل ۱۱-۲۰۱۰ با عبور از این رکورد و به ثمر رساندن ۴۰ گل، به رکورددار جدید تاریخ لالیگا بدل شد اما تنها یک فصل بعد، لیونل مسی با ثبت محیر العقول ۵۰ گل در رقابتهای لالیگا رکورد جدیدی را در این زمینه به ثبت رسانید.

۶. ثبت بیشترین گل زده در تاریخ الکلاسیکو

الکلاسیکو را می توان مهمترین و جذاب ترین دیدار باشگاهی تاریخ فوتبال به شمار آورد. دوئلی بین دو رقیب سنتی و دو غول باشگاهی اروپا که از دیرباز محل تلاقی ستارگان و سوپراستارهای تاریخ این ورزش بوده است؛ از پائولینیو آلکانتارا، ریکاردو زامورا، آلفردو دی استفانو، فرانس پوشکاش، لاژلو کوبالا و لوئیز سوارز میرامونتس گرفته تا یوهان کرایوف، دیگو مارادونا، میشل لادروپ، روماریو، رونالدو نازاریو، زین الدین زیدان، لوئیز فیگو، رونالدینیو، کاسیاس، کریستیانو رونالدو و لیونل مسی. آلفردو دی استفانو ستاره دهه های پنجاه و شصت میلادی رئال مادرید برای دهه های متمادی با ۱۸ گل زده، رکورددار گلزنی در این بازی محسوب می شد تا اینکه سرانجام لیونل مسی در جریان هفته بیست و نهم لالیگای فصل ۱۴-۲۰۱۳ و با ثبت دومین هت تریک برابر سپیدپوشان مادریدی رکورد هجده گل زده دون آلفردو را شکست. مسی هم اکنون با ۲۶ گل زده رکورددار بیشترین گل زده در تاریخ الکلاسیکو محسوب می شود و همچنین با ثبت ۱۴ پاس گل، رکورد بیشترین پاس گل در تاریخ این رقابت را در اختیار دارد.

۷. ثبت بیشترین گل زده در تاریخ تیم ملی آرژانتین

گابریل باتیستوتا در سال ۱۹۹۸ و با گلزنی برابر بلغارستان در دیداری دوستانه موفق به عبور از رکورد ۳۴ گل زده دیگو آرماندو مارادونا برای آلبی سلسته شد و تا پایان دوران حضور خود در تیم ملی، آمار خود را به ۵۴ گل زده ارتقا داد؛ رکوردی دیگر که سرانجام بدست لیونل مسی شکسته شد. نابغه آرژانتینی در نیمه نهایی کوپا آمه ریکای ۲۰۱۶، با گلی که به زیبایی و از روی ضربه ایستگاهی به دروازه ایالات متحده وارد کرد، از رکورد باتی گل عبور کرد و با ثبت پنجاه و پنجمین گل ملی خود به عنوان رکورددار جدید بیشترین گل زده در تیم ملی آرژانتین معرفی شد. مسی هم اکنون آمار خود را به ۶۵ گل ملی ارتقا داد.

۸. ثبت بیشترین گل زده رسمی برای یک باشگاه اروپایی

گرد مولر، بمب افکن ژرمن ها، هنگامی در سال ۱۹۷۹ بایرن مونیخ را وداع گفت که به رکورد شگفت انگیز بیشترین گل زده برای یک باشگاه اروپایی دست یافته بود. مولر در بایرن مونیخ ۵۶۴ مرتبه دروازه حریفان را گشود و به مدت قریب به چهار دهه رکورددار بیشترین گل زده برای یک باشگاه اروپایی به شمار می رفت. لیونل مسی سرانجام در هفته دوازدهم لالیگای فصل ۱۹-۲۰۱۸ و با ثبت یک بریس برابر رئال بتیس از رکورد تاریخی بمب افکن عبور کرد و به رکورددار جدید بیشترین گل زده برای یک باشگاه اروپایی بدل شد. مسی هم اکنون ۵۷۳ گل برای بارسلونا به ثمر رسانده و به سوی رکورد ۶۴۳ گل پله برای سانتوس خیز برداشته است.

۹. ثبت بیشترین گل زده رسمی در یک سال تقویمی میلادی

آرسن ونگر می گوید:

اگر کسی به من می گفت که یک بازیکن می تواند در طول یک سال، ۹۰ گل به ثمر برساند، حتما او را دیوانه می خواندم!

ونگر چندان بیراه نمی گفت. از زمانی بمب افکن بزرگ ژرمن ها در سال ۱۹۷۲ میلادی موفق به زدن ۸۵ گل رسمی شد و رکورددار تاریخ لقب گرفت، دیگر کسی حتی به این عدد نزدیک هم نشده بود. لیونل مسی (البته به جز سال ۲۰۱۲) و کریستیانو رونالدو ابرگلزنان عصر جدید هم علی رغم آمار شگفت انگیز گلزنی هیچگاه به عدد ۷۰ گل رسمی در یک سال تقویمی میلادی دست پیدا نکردند، اما مسی، ورژن ۲۰۱۲ عجیب ترین و شگفت انگیزترین ورژن مسی بود که رکوردهای عجیب و غریبی (نظیر زدن ۵۰ گل در یک فصل از رقابتهای لیگ و …) از خود بر جای گذاشت. لئو در سال ۲۰۱۲ و با به ثمر رساندن ۹۱ گل رسمی، رکورد چهل ساله گرد مولر را شکست و یکی از دست نیافتنی ترین رکوردهای تاریخ را به نام خود ثبت کرد.

۱۰. ثبت بیشترین دریبل موفق در تاریخ جام جهانی

از سال ۱۹۶۶ که داده های آماری بازی های جام جهانی توسط اوپتا ثبت شد تا کنون تنها دو بازیکن موفق به عبور از مرز ۱۰۰ دریبل موفق در ادوار جام جهانی شده اند. اولین بازیکنی که به مرز ۱۰۰ دریبل موفق در ادوار جام جهانی رسید، دیگو مارادونا بود که با تیم ملی آرژانتین در جام های جهانی ۱۹۸۲، ۱۹۸۶، ۱۹۹۰ و ۱۹۹۴ به میدان رفت و در این بین با ۵۳ دریبل موفق در جام جهانی ۱۹۸۶ به رکورددار بیشترین دریبل موفق در یک دوره جام جهانی تبدیل شد. دیگو همچنین در چهار دوره ای که در جام جهانی حضور داشت موفق به ثبت ۱۰۵ دریبل موفق شد و رکورد بیشترین دریبل موفق در تاریخ جام جهانی را به نام خود ثبت کرد. بیست و چهار سال پس از آخرین حضور مارادونا در جام جهانی، دیگر هم وطن دیگو و شماره ۱۰ آلبی سلسته یعنی لیونل مسی رکورد تاریخی مارادونا را شکست و با ثبت ۱۱۰ دریبل موفق بعنوان رکورددار جدید بیشترین دریبل موفق در تاریخ جام جهانی شناخته شد. گفتنی است مارادونا (۱۹۸۶) و مسی (۲۰۱۴) تنها بازیکنان تاریخ جام جهانی هستند که آمار ۴۰+ دریبل موفق و ۲۰+ خلق موقعیت گلزنی را در یک دوره این مسابقات بر جای گذاشته اند.

۱۱. بیشترین حضور در جمع سه بازیساز برتر سال از نگاه IFFHS

از سال ۲۰۰۶ تا کنون، همه ساله فدراسیون بین المللی تاریخ و آمار فوتبال « IFFHS»، اقدام به معرفی بهترین بازیساز سال جهانکرده است. ژاوی هرناندز با کسب چهار عنوان متوالی، رکورددار کسب این جایزه است و لیونل مسی نیز با سه عنوان در جایگاه دوم پرافتخارترین ها قرار دارد. در این بین چهار بازیکن مختلف، موفق شده اند که برای بیش از سه مرتبه در جمع سه بازیساز برتر سال قرار بگیرند؛ آندره آ پیرلو (۴ مرتبه)، ژاوی هرناندز (۵ مرتبه)، آندرس اینیستا (۶ مرتبه) و لیونل مسی (۱۰ مرتبه). شماره ده افسانه ای بارسلونا و آرژانتین، سه مرتبه در رتبه نخست، چهار مرتبه در رتبه دوم و سه مرتبه سوم بهترین بازیساز های سال قرار گرفته و از این نظر با اقتدار، رکورددار تاریخ به شمار می آید.

۱۲. فتح کفش طلای اروپا و عنوان بهترین بازیساز جهان در یک سال تقویمی میلادی

دنیای فوتبال مهاجمان افسانه ای و بازیساز های قهار زیادی به خود دیده است، اما بازیکنی که همزمان یک مهاجم فوق العاده و یک بازیساز بزرگ باشد قطعا از نوادر تاریخ فوتبال است. در حقیقت تنها یک بازیکن در تاریخ فوتبال موفق شده است که در طول یک سال تقویمی میلادی هم کفش طلای اروپا را تصاحب کند و هم به عنوان بهترین بازیساز سال جهان برگزیده شود. لیونل مسی در سال ۲۰۱۷ به این افتخار بی نظیر دست بافت. لئو ابتدا با به ثمر رساندن ۳۷ گل در فصل ۱۷-۲۰۱۶ لالیگا به چهارمین کفش طلای دوران حرفه ای خود دست یافت و در پایان سال نیز با کسب ۲۴۷ امتیاز و با اختلافی قاطع نسبت به نزدیکترین رقیب خود (تونی کروس – ۹۰ امتیاز) به سومین عنوان بهترین بازیساز سال جهان دست پیدا کرد.

۱۳. بیش از یک دهه حضور متوالی در جمع سه نفر برتر توپ طلا

نابغه آرژانتینی بارسلونا اولین مرتبه در سال ۲۰۰۷ به جمع سه نفر برتر توپ طلا وارد شد و به مدت بیش از یک دهه عضو ثابتسه نفر برتر لیست توپ طلا بود. لیونل مسی در یازده سال متوالی موفق به کسب پنج توپ طلا شد، پنج مرتبه در رتبه دوم قرار گرفت و یک مرتبه نیز در رتبه سوم لیست فرانس فوتبال جای گرفت. نزدیک ترین تعقیب کننده مسی در این زمینه، رقیب سنتی وی یعنی کریستیانو رونالدو محسوب می شود که هشت مرتبه متوالی موفق به حضور در جمع سه نفر برتر توپ طلا شده است و همچنان شانس ارتقای دوران حضور خود را دارد. آیا رونالدو موفق به شکستن رکورد مسی خواهد شد؟

۱۴. کسب بیشترین توپ طلای متوالی در تاریخ فوتبال

یوهان کرایوف اولین فوتبالیست تاریخ بود که توانست از توپ طلای خود دفاع کند و برای دومین سال متوالی فاتح توپ طلا بشود. بعدها کوین کیگان و کارل هاینس رومنیگه هم به دو توپ طلای متوالی دست یافتند. سرانجام این میشل پلاتینی بود که به سه توپ طلای متوالی دست یافت. شوالیه فرانسوی دنیای توپ گرد ما بین سالهای ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۵ نقشی اساسی در اولین قهرمانی فرانسه در جام ملتهای اروپا و اولین قهرمانی یوونتوس در جام باشگاههای اروپا داشت و مقتدرانه فاتح سه توپ طلای متوالی شد. رکورد بیشترین توپ طلای متوالی بیست و هفت سال به ستاره فرانسوی تعلق داشت تا اینکه لیونل مسی در سال ۲۰۱۲ با کسب چهارمین توپ طلای متوالی رکورد جدیدی در تاریخ این جایزه را به نام خود ثبت کرد.

۱۵. فتح شش جام رسمی باشگاهی و جوایز انفرادی سه گانه در یک سال تقویمی میلادی

بدون شک بزرگترین افتخاری که یک بازیکن در طول یک سال و در عرصه باشگاهی میتواند به آن دست بیابد، کسب تمامی جام های رسمی است و همچنین بزرگترین افتخار انفرادی نیز کسب هر سه جایزه انفرادی پایان سال خواهد بود. تا کنون و پس از شروع جام باشگاههای اروپا تنها دو تیم موفق به کسب تمامی جام های رسمی در طول یک سال میلادی شده اند؛ آژاکس ۱۹۷۲ و بارسلونا ۲۰۰۹. یاران یوهان کرایوف و شاگردان استفان کواکس پس از فتح مقتدرانه ترین سه گانه تاریخ در پایان سال و در جام بین قاره ای به مصاف تیم قدرتمند ایندیپندنته رفتند و با کسب پیروزی به هر چهار جام معتبر آن سال دست یافتند. (در آن سال سوپرجام هلند برگزار نمیشد و سوپرجام اروپا نیز که بین آژاکس و گلاسکو رنجرز برگزار شد هنوز زیر نظر یوفا قرار نگرفته بود و جامی رسمی محسوب نمیشد.) فوق ستاره سرشناس آن تیم قدرتمند و رویایی یوهان کرایوف بود که علی رغم ارائه بازی هایی درخشان در فهرست توپ طلا پشت سر سه ستاره آلمانی که قهرمانی در یورو ۱۹۷۲ را تجربه کرده بودند قرار گرفت. سی و هفت سال بعد، میراث داران کرایوف در بارسلونا و وارثان توتال فوتبال آژاکس یعنی بارسلونای پپ گواردیولا پس از کسب سه گانه ای تاریخی در سوپر جام اسپانیا، سوپرجام اروپا و جام جهانی باشگاهها به ششگانه ای تاریخی رسید و اولین فاتح ششگانه رسمی در یکسال تقویمی میلادی لقب گرفت. الماس درخشان بلوگرانا، لیونل مسی نیز که نقشی اساسی در این قهرمانی ها داشت در پایان سال هر سه جایزه انفرادی سال (توپ طلا، مرد سال فیفا، مرد سال یوفا) را تصاحب کرد و به اولین و تا کنون آخرین بازیکنی تبدیل شد که در یک سال تقویمی میلادی فاتح شش جام رسمی و جوایز انفرادی سه گانه می شود.

۱۶. کسب توپ طلای «جام جهانی جوانان، جام ملت های قاره و جام جهانی بزرگسالان»

تا کنون پنج بازیکن مختلف موفق به کسب عنوان بهترین بازیکن جام جهانی و بهترین بازیکن جام ملت های قاره شده اند. همچنین تا کنون دو بازیکن موفق شده اند به عنوان بهترین بازیکن جام جهانی بزرگسالان و بهترین بازیکن جام جهانی جوانان دست پیدا کنند. اما در این بین تنها یک بازیکن وجود دارد که در میان این دو گروه نام ش دیده می شود و او کسی نیست جز لیونل مسی. دیگو مارادونا و لیونل مسی تنها بازیکنانی هستند که توپ طلای جام جهانی جوانان و جام جهانی بزرگسالان را به دست آورده اند و نیز خوزه ناسازی، پله، رونالدو نازاریو، زین الدین زیدان و لیونل مسی بازیکنانی هستند که توپ طلای جام جهانی و توپ طلای یورو / کوپا آمه ریکا را به خود اختصاص داده اند. لیونل مسی در سال ۲۰۰۵ توپ طلای جام جهانی جوانان، در سال ۲۰۱۴ توپ طلای جام جهانی و در سال ۲۰۱۵ توپ طلای کوپا آمه ریکا را تصاحب کرد و به تنها بازیکن تاریخ فوتبال بدل شد که در هر سه تورنمنت معتبر یاد شده به عنوان بهترین بازیکن دست یافته است.

۱۷. فتح مقتدرانه ترین کفش طلای تاریخ

جایزه کفش طلای اروپا از فصل ۶۸-۱۹۶۷ به بهترین گلزن لیگ های اروپایی اهدا می شود. در فصل ۹۷-۱۹۹۶ برای اولین مرتبه سیستم ضریب دهی به لیگ های معتبر اعمال شد و از آن تاریخ بازیکنانی که بیشترین امتیاز را بدست آورده اند به عنوان فاتح کفش طلا معرفی می شوند. دودو جورجسکو که در فصل ۷۷-۱۹۷۶ موفق به زدن ۴۷ گل در لیگ رومانی شده بود تا مدتها رکورد بیشترین گل زده برای فتح کفش طلا را در اختیار داشت تا اینکه لیونل مسی با به ثمر رساندن ۵۰ گل و کسب ۱۰۰ امتیاز، رکورد بیشترین گل زده و بیشترین امتیاز کسب شده برای فتح کفش طلا را به خود اختصاص داد و مقتدرانه ترین کفش طلای تاریخ فوتبال را به نام خود زد.

۱۸. فتح مقتدرانه ترین توپ طلای تاریخ

لیونل مسی که پس از فتح شش جام خاطره انگیز به همراه بارسلونا و درخشش کم نظیر بخت اول توپ طلای سال ۲۰۰۹ محسوب میشد، سرانجام قاطعانه به اولین توپ طلای دوران ورزشی خود رسید. عملکرد شورانگیز مسی در آن سال چنان رای دهندگان توپ طلا را به وجد آورده بود که نام لئو در تمامی برگه های رای دیده می شد. (این اتفاق برای دهمین بار در تاریخ توپ طلا رخ داده بود. پیش از این یوهان کرایوف، اولگ بلوخین، کوین کیگان، کارل هاینس رومنیگه، میشل پلاتینی (۲مرتبه)، مارکو فان باستن، ژان پیر پاپن و کریستیانو رونالدو موفق به فتح توپ طلا با کسب رای از تمامی رای دهنده ها شده بودند.) از ۹۶ رای دهنده توپ طلا، تنها دو رای اول به اینیستا، دو رای اول به اتوئو، یک رای اول به کاکا و یک رای اول به جرارد رسیده بود و باقی افراد رای اول خود را به مسی دادند. لیونل مسی با کسب نود رای اولی، پنج رای دومی و یک رای سومی و با کسب ۴۷۳ امتیاز از ۴۸۰ امتیاز ممکن به نخستین توپ طلای خود دست یافت. مسی در حقیقت با کسب ۹۸.۵۴% حداکثر امتیازات ممکن، رکورد قبلی را که متعلق به پلاتینی در سال ۱۹۸۴ (با کسب ۹۸.۴۶% حداکثر امتیازات) بود را شکست و مقتدرانه ترین توپ طلای تاریخ فوتبال را به نام خود به ثبت رسانید. رکوردی که با توجه به افزایش سالانه تعداد رای دهنده ها شاید هرگز شکسته نشود!

۱۹. فتح بیشترین «توپ طلا و کفش طلا» در تاریخ فوتبال

تا پیش از ظهور عصر مسی – رونالدو، رکوردار کسب بیشترین کفش طلا و توپ طلا در تاریخ فوتبال، مارکو فان باستن هلندی بود که توانست سه توپ طلا و یک کفش طلا را از آن خود کند. اما با شروع رقابت جذاب و شگفت انگیز سوپراستار های عصر مدرن دنیای فوتبال و سیطره مسی و رونالدو بر جوایز انفرادی و از جمله توپ طلا و کفش طلا، رکورد فان باستن نیز خیلی زود شکسته و به فراموشی سپرده شد. در این بین لیونل مسی با کسب پنج توپ طلا در سالهای ۲۰۰۹، ۲۰۱۰، ۲۰۱۱، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۵ و فتح پنج کفش طلا در سالهای ۲۰۱۰، ۲۰۱۲، ۲۰۱۳، ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ موفق شد نام خود را به عنوان رکورددار بیشترین «توپ طلا و کفش طلا» در تاریخ ثبت کند. گفتنی است به جز باشگاههای بارسلونا (۱۸ توپ طلا و کفش طلا) و رئال مادرید (۱۵ توپ طلا و کفش طلا)، هیچ باشگاهی در تاریخ فوتبال به اندازه لیونل مسی موفق به کسب توپ طلا و کفش طلا نشده است.

۲۰. در اختیار داشتن کامل ترین کلکسیون جوایز انفرادی تاریخ فوتبال

گرچه برخی از اساس با فلسفه وجودی جوایز انفرادی در فوتبال مخالف بوده و آن را در تضاد با روح تیمی این ورزش می دانند، اما می توان با قدری تسامح جوایز انفرادی را نشانه تکریم و ادای احترام جامعه فوتبال به درخشش ستارگان و هنرمندان این صحنه ماندگار دانست.

جوایز انفرادی دنیای فوتبال را می توان به چهار دسته مختلف طبقه بندی کرد؛ جوایز برترین های سال، جوایز بهترین بازیکنان تورنمنت های ملی، جوایز تخصصی و جوایز اختصاصی.

مهمترین و ارزشمندترین جوایز انفرادی برترین های سال عبارتند از: توپ طلا، مرد سال فیفا و مرد سال یوفا.

جوایز بهترین بازیکنان تورنمنت های ملی عبارتند از: توپ طلای جام ملتهای قاره، توپ طلای جام جهانی بزرگسالان و توپ طلای جام جهانی جوانان.

جوایز تخصصی، به جوایزی گفته می شود که اختصاص به بازیکنان خاص و با پستی مشخص ندارد اما به جنبه های تخصصی فوتبال ارتباط پیدا میکند که مهم ترین و معتبر ترین آنها جایزه کفش طلا ( بیشترین امتیاز گلزنی در لیگ های اروپایی) و جایزه بهترین بازیساز سال جهان (که به جنبه بازیسازی و پلی میکر بودن اشاره داشته و از سوی فدراسیون بین المللی تاریخ و آمار فوتبال اهدا می شود.) بوده اند.

جوایز اختصاصی نیز به جوایزی گفته می شود که به بازیکنانی با پست های خاص همچون بهترین دروازه بان سال (جوایز متعددی در این زمینه از سوی فیفا، یوفا و IFFHS به بهترین دروازه سال اهدا می شود.)، بهترین مدافع سال (اهدایی از سوی یوفا)، بهترین هافبک سال (اهدایی از سوی یوفا) و بهترین مهاجم سال (اهدایی از سوی یوفا) تقدیم می شود.

اگر بخواهیم مقایسه ای کلی پیرامون فاتحان جوایز انفرادی در تاریخ فوتبال داشته باشیم تنها می توان سه طبقه ابتدایی را مبنای مقایسه قرار داد و جوایز اختصاصی لاجرم از قیاس خارج می شوند، چرا که نمی توان به هم ارزی میان جوایزی چون بهترین دروازه بان سال و بهترین مهاجم سال قائل شد و برخلاف سه طبقه اول که برای هر بازیکن با هر پستی، مانعی برای فتح جوایز وجود ندارد، در جوایز اختصاصی اینگونه نیست و هیچگاه جایزه بهترین هافبک سال به یک مدافع یا دروازه بان تعلق نخواهد گرفت. پس با همین مبنا به بررسی کامل ترین کلکسیون جوایز انفرادی در تاریخ فوتبال خواهیم پرداخت.

در تاریخ فوتبال سی بازیکن مختلف موفق به کسب حداقل دو جایزه متفاوت (از هشت جایزه ممکن در سه طبقه مختلف) شده اند. ده بازیکن موفق به کسب حداقل سه جایزه متفاوت شده اند. شش بازیکن حداقل چهار جایزه متفاوت را به دست آورده اند. چهار بازیکن حداقل پنج جایزه متفاوت را تصاحب کرده اند. سه بازیکن حداقل شش جایزه متفاوت را از آن خود کرده اند. تنها یک بازیکن به مرز کسب هفت جایزه متفاوت رسیده است و تنها یک بازیکن موفق به کسب هر هشت جایزه متفاوت شده است و آن یک بازیکن لیونل مسی است. لئو تنها بازیکن تاریخ فوتبال است که در طول دوران ورزشی خود موفق به کسب عناوین «توپ طلا، مرد سال فیفا، مرد سال یوفا، توپ طلای جام جهانی، توپ طلای کوپا آمه ریکا، توپ طلای جام جهانی جوانان، کفش طلا و بهترین بازیساز سال جهان» شده است.

در تصویر زیر، لیست سی بازیکنی که موفق به کسب حداقل دو جایزه انفرادی متفاوت شده اند را مشاهده میکنید. (علامت تیک به معنای کسب جایزه است، علامت ضربدر به معنای ناکامی در کسب آن جایزه است و علامت … به این معناست که در زمان بازیگری آن بازیکن چنین جایزه ای وجود نداشته و یا مطابق قوانین آن بازیکن قادر به دستیابی به آن نبوده است.)

همچنین تا کنون چهل بازیکن موفق به کسب بیش از یک جایزه انفرادی در دوران ورزشی خود شده اند (جوایزی یکسان یا متفاوت). هجده بازیکن موفق به کسب حداقل سه جایزه انفرادی شده اند. یازده بازیکن حداقل چهار جایزه انفرادی بدست آورده اند. هفت بازیکن حداقل پنج جایزه انفرادی را به خود اختصاص داده اند. تنها چهار بازیکن از مرز پنج جایزه انفرادی عبر کرده اند. تنها دو بازیکن موفق شده اند تعداد جوایز انفرادی خود را دو رقمی کنند و در نهایت تنها یک بازیکن از مرز بیست جایزه انفرادی در تاریخ فوتبال عبور کرده است. آن یک بازیکن نیز مطابق انتظار کسی نیست جز لیونل مسی.

در تصویر زیر، رکوردداران کسب بیشترین جایزه انفرادی در تاریخ فوتبال را مشاهده می کنید.

سخن پایانی

رکوردها و نیز آمار و ارقام بخشی از واقعیت های فوتبال است که به زبان ریاضیات درآمده است اما بخش عمده ای از دنیای توپ گرد هیچگاه در قالب اعداد جای نمیگیرند و خلاصه کردن فوتبال و ستاره های آن در قالب آمار و ارقام تقلیلی است سطحی نگرانه! بدون شک زیبایی، طراوت، نبوغ و هنر مسحور کننده لیونل مسی نیز هیچگاه در آمار و رکوردهای ذکر شده محدود نبوده و خلاصه کردن مسی در رکوردهای هر چند شگفت انگیزش جفایی است بر این نابغه بزرگ مستطیل سبز.

پس تا فرصت باقی است از تماشای لئو لذت ببرید.

اباذر مصطفی لو

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close