ویژه ها

قفل بانک‌ها بر تسهیلات اشتغال روستایی؛ بروجرد جایگاهی بهتر از دهم در لرستان نیافت/گلوگاه نفس‌گیری که بازشدنی نیست

روزهای بروجرد- بی‌مهری بانک‌ها این بار به روستائیان موجب شد که بروجرد در بین ۱۱ شهرستان استان در جایگاه دهم پرداخت تسهیلات طرح اشتغال روستایی بایستد.

به گزارش فارس، با ابلاغ اعتبارات دندان‎گیر طرح اشتغال پایدار روستایی آن هم با نرخ سود حداقلی خیلی‌ها به تکان خوردن آمار اشتغال و البته بهبود فضای اقتصادی و کسب و کار در این شهرستان دلخوش کردند.

اما دیری نگذشت که آمارها از چیز دیگری حکایت داشت و این بار هم مانند دفعات پیشین اشتغال بروجرد دستخوش کم کاری برخی مدیران و سختگیری‎های بانک‎ها شد، تا دومین شهرستان لرستان در نهایت و البته با تأسف در رتبه دهم پرداخت تسهیلات مرحله اول این طرح در استان بایستد.

گویی داستان بانک‌هایی که تافته جدا بافته بوده و فارغ از سیاست‎های کلان کشور و استان تنها راه خود را می‎روند و کلمه اشتغال معنا و جذابیتی برایشان ندارد، قرار نیست روزی تمام شود.

بی‎مهری بانک‎ها که پیش از این بر خیلی‎ها ثابت شده بود، این بار روستائیان را بی‎بهره و نصیب نگذاشت و دست یاری‎گر خود را به سمت این قشر مولد و تلاشگر دراز نکرد.

در حالی طرح اشتغال فراگیر روستایی می‎توانست در حکم اهرم محرکه‌ای برای روستائیان بروجرد بوده و نانی را بر سر سفره خیلی‎ها بیاورد که باز هم برخی کم‎کاری‎ها و نامهربانی بانک‌ها این موهبت را از آنان دریغ کرد.

و حالا بروجرد به عنوان قطب صنعتی لرستان، با آن همه ظرفیت بی‎نظیر در حوزه‎های کشاورزی، دامپروری، باغداری و امثال اینها باید چشم به مرحله دوم تخصیص این اعتبارات بدوزد، البته بعید نیست که با ادامه این رویه نادرست این بار هم نصیب چندانی نداشته باشد.

ناکامی ۱۴۲ طرح از دریافت تسهیلات اشتغال

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد در جلسه کارگروه اشتغال این شهرستان گفت: در مرحله نخست اعطای تسهیلات طرح اشتغال پایدار روستایی ۱۳ میلیارد و ۲۹۰ میلیون تومان به این شهرستان اختصاص یافته و برای این منظور ۲۲۷ طرح معرفی شده است.

عبدالعلی گیوه‎کی اظهار کرد: از مجموع اعتباری یاد شده ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در قالب ۸۵ طرح جذب شده و ۱۴۲ طرح دیگر موفق به جذب تسهیلات نشده‎اند.

وی عنوان کرد: اعتبار مرحله دوم طرح اشتغال فراگیر بروجرد نیز ۱۳ میلیارد و ۲۹۰ میلیون تومان و به میزان سهم اعتباراتی مرحله اول اختصاص خواهد یافت که باید همه تلاش‌ها برای جذب کامل آن به کار گرفته شود.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد تاکید کرد: به این ترتیب در دو مرحله تخصیص اعتبار از  محل این طرح ۲۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به این شهرستان اختصاص می‌یابد.

گیوه‎کی از حذف برخی از رسته‎ها از سوی وزارت کار خبر و ادامه داد: با این وجود در مراحل بعدی تسهیلات عملأ طرح‎های محدودی خواهیم داشت.

تکرار اشتباهات از هیچ مدیری پذیرفته نیست

فرماندار بروجرد گفت: در مرحله نخست اختصاص اعتبار ۱۳ میلیارد تومانی به این شهرستان ۲۲۷ طرح از سوی دستگاه‌های اجرایی تهیه و به بانک‎های عامل معرفی شده است.

رضا آریایی اظهار کرد: متأسفانه در حالی کوچک بودن طرح‌ها با اعداد و ارقام پائین پرداخت تسهیلات را در بروجرد با مشکل مواجه کرده که برخی از شهرستان‌های لرستان با معرفی طرح‎های بزرگی با ارقام بالاتر موفق به جذب اعتبارات شده‎اند.

وی بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات در زمینه پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی در شهرستان بروجرد به توجیه نشدن متقاضیان و عدم تهیه ضمانت‎های لازم از سوی آن‎ها مربوط می‎شود.

فرماندار بروجرد خاطرنشان کرد: از طرفی برخی از بانک‎های عامل فرآیند پرداخت تسهیلات را طولانی کرده‎‎اند و زمان‎بر شدن انجام کارشناسی طرح‌ها در بانک موجب تاخیر در پرداخت تسهیلات به متقاضیان شده است.

آریایی در ادامه با اشاره به بیکاری بخشی از شهروندان بروجردی از جمله جوانان تحصیل‎کرده‎ای که اجبار زندگی آنها را به سمت دستفروشی کشانده است، افزود: مدیران ادارات مربوطه در معرفی متقاضیان برای دریافت تسهیلات این نگاه را نداشته باشند که گویی دارند بر کسی منت می‎گذارند.

وی با تاکید بر اینکه تکرار اشتباهات سال گذشته در زمینه جذب این تسهیلات از سوی هیچ مدیری پذیرفته نیست، ادامه داد: کار گروه‌هایی با حضور مدیران بانک‌ها و دستگاه‎های اجرایی تشکیل و موانع موجود در تحقق نیافتن سهم کامل بروجرد در جذب این اعتبارات واکاوی و برطرف شود.

فرماندار بروجرد تاکید کرد: با کار گروهی و برنامه‎ریزی دقیق بستر را برای جذب اعتبارات باقیمانده فراهم کنید و با اختصاص اعتبارات جدید ترتیبی بدهید که همه تسهیلات جذب شده و شاهد تکرار عملکردهای ضعیف نباشیم.

آریایی با دخیل خواندن نقش بانک‎ها مدیران ادارات و حتی فرمانداری در عدم جذب کامل اعتبارات مرحله اول طرح اشتغال پایدار روستایی تصریح کرد: با توجه به اینکه فرصت چندانی تا پایان سال باقی‎نمانده باید در اسرع وقت با تکمیل پرونده‎های متقاضیان و تسریع در پرداخت تسهیلات به دنبال جذب اعتبارات باقی‎مانده باشیم.

وی تصریح کرد: پیگیری می‎کنیم که در مرحله دوم اعتبارات با توجه به ناموفق بودن بروجرد در جذب کامل اعتبارات مرحله اول سهم بیشتری به این شهرستان اختصاص یابد، اما این استدلال قابل قبول نیست.

از حساب و کتاب بانک‎ها سر در نمی‎آوریم

فرماندار بروجرد در انتقاد به حذف برخی از رسته‎های اعتباری در تسهیلات اشتغال فراگیر  گفت: اگر قرار باشد در شهرستانی که مهمترین منابع درآمدی آن در حوزه‎های کشاورزی، دامپروری، باغداری و آبزی‌پروری است، این رسته‌ها حذف شود دیگر ادامه حضور کشاورزان در روستاها ممکن نیست.

آریایی خواستار تجدیدنظر در این باره و احیای دوباره رسته‎های حذف شده شد و اظهار کرد: این موضوع باید به صورت جدی از سوی دبیرخانه  با هدف احیای رسته‌ها و حمایت از مردم پیگیری شود.

وی در ادامه با انتقاد به نحوه عملکرد بانک‌ها از جمله احتساب ارزش وثایق بانکی بیان کرد: هیچ کس از حساب و کتاب بانک‎ها سر در نمی‎آورد، تنها این وسط مردم متضرر می‎شوند.

اختصاص اعتبار ۲۵۳ میلیاردی اشتغال پایدار روستایی به لرستان

در ادامه معاون اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان گفت: سهم لرستان از دو مرحله تسهیلات اشتغال پایدار روستایی ۲۵۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان است که در مرحله اول ۱۲۶ میلیارد و۲۰۰ میلیون آن اختصاص یافته است.

عظیم سالاری اظهار کرد: از مجموع سهم اعتباری مرحله اول لرستان ۱۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان سهم شهرستان بروجرد بوده است.

وی عنوان کرد: بانک‎های استان در مرحله اول سهم اعتباری طرح اشتغال پایدار روستایی بیش از ۱۲۶ میلیارد تومان اختصاص یافته پرداخته و ۱۸۵ میلیارد تومان پرداخت کرده‌اند.

معاون اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان تاکید کرد: از سویی اعتبار ۲۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی نیز برای لرستان مصوب شده که سهم شهرستان بروجرد از آن ۸۰۰ میلیون تومان است.

سالاری تصریح کرد: شهرستان بروجرد از اعتبار ۱۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیونی سهم خود در مرحله ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون معادل ۴۴ درصد آن را پرداخت کرده است.

لرستان، رتبه‌دار طرح‌های انباشت شده در کشور

وی با اشاره به اینکه از مجموع دو اعتبار ۱۸۵ و ۲۵ میلیارد تومانی ۴۹ میلیارد برای مرحله دوم پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی باقی‎مانده است، بیان کرد: برای این میزان اعتبار طرح‎هایی به ارزش حدود ۲۶۰ میلیارد تومان در بانک‎های استان وجود دارد.

معاون اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان ادامه داد: در پرداخت اعتبار ۴۹ میلیارد تومانی اولویت طرح‌های حوزه های صنعت، صنایع دستی و خدمات است که سهم طرح‌های صنعتی آن به ۳۰ درصد افزایش یافته است.

سالاری بیان کرد: بر اساس ابلاغ کمیته نظارت مقرر شده شهرستانی‎هایی مانند بروجرد که در مرحله نخست اعتبارات طرح اشتغال پایدار روستایی موفق عمل نکرده‎اند، در بازه زمانی یک تا دو ماهه در اولویت پرداخت اعتبارات مرحله دوم قرار گیرند.

وی از وجود قریب به ۷۹ میلیارد تومان طرح انباشت شده در لرستان خبر داد و گفت: استان ما در زمینه انباشت طرح ها در دستگاه‌های اجرایی رتبه اول کشور را دارد.

معاون اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان میانگین انصراف طرح‌ها را در لرستان۱۵ و در بروجرد ۲۱ درصدی خواند و اضافه کرد: طرح‎های انباشت شده باید در اسرع وقت تعیین تکلیف به کارگروه حمایتی کشور معرفی شوند.

بانک‎های بروجرد تافته جدا بافته نیستند

سالاری در ادامه با انتقاد از عملکرد بسیار ضعیف بانک‎های عامل بروجرد در پرداخت تسهیلات مرحله اول این طرح گفت: نمونه بارز آن عودت طرح‌هایی با ارزش۷۰ میلیارد تومان یعنی معادل طرح‌های۵ شهرستان لرستان است.

وی با اشاره به اینکه قانون بانکی در همه جای استان یکسان بوده و بانک‌های بروجرد تافته جدا بافته نیستند، تاکید کرد: متاسفانه همه بانک‌های عامل متولی پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی بروجرد به اندازه یک بانک در الشتر کار نکرده‌اند.

معاون اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان افزود: اینگونه بوده که بروجرد در رتبه دهم پرداخت و انعقاد قرارداد تسهیلات این طرح ایستاده است.

سالاری خاطرنشان کرد: پرداخت تسهیلات ۵ میلیارد تومانی آن هم در طول یک سال از سوی بانک‎های عامل بروجرد دیگر جای تقدیر و تشکر ندارد.

وی تصریح کرد: استاندار لرستان در ‌آخرین جلسه کارگروه اشتغال استان خواستار بررسی عوامل و چرایی عدم جذب این اعتبارات در بروجرد شده که البته بانک‎ها را گلوگاه اصلی می‎دانیم.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close