اخبار ایران

گروسی: در صورتی ایران و آژانس درباره مسائل پادمانی به نتیجه نرسند توافق درباره برجام دشوار است

روزهای بروجرد- مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از دیدارش با رییس سازمان انرژی اتمی گفت: خوشحالم که دوباره در تهران هستم. ما در جلسه مان تبادل نظر فشرده مثمرثمری را داشتیم.

به گزارش ایسنا، رافائل گروسی در کنفرانس‌خبری مشترک با محمد اسلامی گفت: از وقتی آقای اسلامی در این سمت اینجا آمدند ملاقات‌های مستمر داشتیم و سعی کردیم موضوعات مختلف را حل و فصل کنیم.

وی افزود: همانطور که آقای اسلامی‌گفتند چند موضوع خاص باقی مانده است که باید شفاف سازی می‌کردیم و هر دو طرف هم تلاش کردند، اما تا پیش از این موفقیتی در این زمینه نداشتیم.

گروسی گفت:تلاش کردیم عملگرایانه پیش رویم و متخصصان ما نظام‌مند تبادل نظر کردند، چون ما در پایان به یک موفقیت نیاز داریم.

مدیر کل آژانس افزود: این مساله از چند جهت مهم است؛ برکشی پوشیده نیست الان مذاکرات مرتبط درباره احتمال بازگشت ایران و کشور‌های دیگر به برجام در جریان است و با توجه به اینکه مذاکرات ما موازی آن است این دو روند به هم متصل و وابسته است. در صورتی که ایران و آژانس درباره این مسایل پادمانی تفاهم نداشته باشند تصور اینکه یک توافق جامع مثل برجام محقق شود وجود ندارد.

گروسی گفت: مهم است به یک درک متقابل برای همکاری‌های فشرده در آینده برسیم تا متخصصان ما بتوانند درباره مسایل باقی مانده شفاف سازی کنند. نکته دوم که امیدوارم رو به جلو باشد این است که انرژی هسته‌ای قابلیت فراوان دارد و برای توسعه کشور‌ها بسیارمهم است. با در نظر گرفتن همه وقایع از جمله گرمایش زمین، رکود اقتصادی ناشی از کرونا به این نتیجه می‌رسیم تولید انرژی متناسب با محیط زیست از جمله انرژی هسته‌ای بسیار مهم است.

وی ادامه داد: برای حرکت سریع به سمت آینده و همکاری میان دو طرف باید به آینده نگاه کنیم تا جامعه ایران از رفاه و پیشرفت در راستای استفاده از انرژی هسته‌ای استفاده کنند.

مدیرکل آژانس در پاسخ به اینکه چرا گزارش‌های آژانس قبل از انتشار رسمی از سوی برخی منتشر می‌شود؟ گفت: من هم بار‌ها این سوال را از خودم پرسیدم. پاسخ من این است که برخی از اعضا به محرمانگی‌پروتکل‌ها توجه نمی‌کنند و قبل از اینکه گزارش رسمی‌منتشر شود آن را منتشر می‌کنند.

وی افزود: در رابطه با این مساله و چگونگی تقویت جلوگیری از انتشار گزارش‌ها و اسناد کار‌هایی را انجام دادیم از جمله وب سایت امن. اما وقتی کسی قصد دارد رازی را برملا کند متوقف کردنش سخت است.

محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی نیز در نشست خبری با رافائل گروسی گفت: ترتیباتی پیش بینی کردیم تا حداکثر تا خرداد توافقات برای مبادله اسناد در چارچوب حل‌ و فصل مسایل باقی مانده اجرا شود.

وی افزود: مهم برای ما این است و تاکید ما این است که مسایل در روال طبیعی و در چارچوب مقرارت انجام شود و لابی‌گری سیاسی در این مساله شاهد نباشیم و در یک مسیر حرفه ای باشد.

اسلامی گفت: امیدواریم این نفوذ هایی که بر سر راه کشور ما ایجاد کردند و نمونه بارزش اقدامات تروریستی و ترور دانشمندان هسته ای بوده است را دیگر شاهد نباشیم. امیدواریم در رفتار و تعامل جدید آقای گروسی تلاش کنند برنامه توسعه اتمی ایران سرعت یابد به ویژه که ایران برای فعالیت هسته‌ای خود برنامه بلندمدت دارد. 

وی تاکید کرد: آژانس باید از ظرفیت و تکالیف قانونی خود برای کمک به توسعه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران استفاده کند و امیدواریم روند همکاری طبیعی و به دور از سیاسی کاری باشد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close