اخبار بروجرد

دانش‌آموزانی که زود فارغ‌التحصیل شدند!/ ۲۰ دیماه و پرپر شدن ۶۸ دانش آموز بروجردی

روزهای بروجرد- در بیستم دی‌ماه ۱۳۶۵ و در پی حملات موشکی رژیم بعثی عراق به دبستان شهید فیاض بخش و مدرسه راهنمایی امام حسن مجتبی (ع) بروجرد ۶۸ دانش‌آموز این مدرسه به فیض شهادت رسیدند.

ارتش عراق در زمان جنگ تحمیلی، حملات بسیاری را به مناطق غیرنظامی و مسکونی ایران انجام داد. از جمله این حملات، بمباران ۶۵ مدرسه در ایران بود که به شهادت و زخمی شدن شماری از دانش‌آموزان ایرانی انجامیده است. مدارسی در شهرستان میانه،‌ کرمانشاه، بهبهان، بروجرد از جمله این موارد محسوب می‌شوند. در زمستان ۱۳۶۵ و در بحبوحه‌ی جنگ و پس از عملیات کربلای ۵ ایران، ارتش عراق به بمباران چندین مدرسه در غرب ایران پرداخت.

محمدرضا رزاقی، مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش آمار کل دانش‌آموزان شهید را ۳۵ هزار و ۸۱۴ نفر عنوان کرده و می‌گوید: از این میان هزار و ۹۴۲ دانش‌آموز شهید، دختر و ۳۳ هزار و ۸۷۲ نفر نیز پسر بودند. همچنین شهدای دانش آموز دوران انقلاب ۹۵ نفر، شهدای بمباران شده ۲۵۳ نفر و مجروحین بمباران شده ۳۹۹ نفر هستند.

رزاقی با اشاره به اینکه در طول دوران دفاع مقدس ۶۵ مدرسه بمباران شدند، اظهار کرد: مهم‌ترین مدارس بمباران شده شناسایی شده‌اند که از جمله باید به دبستان رشیدی کرمانشاه اشاره کرد که در ۲۴ مهرماه سال ۶۵ تعداد ۱۷ دانش آموز و یک معلم شهید شدند. همچنین دبستان فیاض بخش و امام حسن (ع) بروجرد در ۲۰ دی ماه ۶۵ شاهد شهادت ۶۸ نفر از دانش‌آموزان خود بود. مدرسه راهنمایی پیروز بهبهان در چهارم آبان‌ماه سال ۶۲ نیز ۷۲ دانش‌آموز شهید و پنج همکار را تقدیم انقلاب کرد.[۱]

اما عکسی از بمباران مدارس بروجرد منتشر شد باعث شد که این بمباران در رسانه‌ها بیشتر معروف شود. در بیستم دی‌ماه ۱۳۶۵ و در پی حملات موشکی رژیم بعثی عراق به دبستان شهید فیاض بخش و مدرسه راهنمایی امام حسن مجتبی (ع) بروجرد ۶۸ دانش‌آموز این مدرسه به فیض شهادت رسیدند. در حدود ساعت ۱۳ روز ۲۰ دی ۱۳۶۵، موشک‌های زمین به زمین عراقی این دو مدرسه را در بروجرد هدف قراردادند و این حادثه درست در هنگامی رخ داد که دانش‌آموزان نوبت بعدازظهر این دو مدرسه در سر صف‌هایشان ایستاده بودند.

محمدرضا شماعی خبرنگار و روزنامه‌نگار که در آن روز گزارشگر این واقعه بوده، می‌گوید: در روز موشک‌باران، در محل فرمانداری بروجرد بودیم که ساعت ۱۲ تا ۱۲:۱۵ ابتدا وضعیت قرمز اعلام‌شده و به دنبال آن پیش از ساعت ۱۳ عصر موشکی‌های دشمن بر سر شهرستان بروجرد ریخت.

 

وی افزود: به دنبال یافتن محل اصابت موشک ابتدا به میدان قیام و پس‌ازآن میدان صفا رفتیم و با دنبال کردن دود بلند شده ناشی از موشک‌باران و باقوت گرفتن این احتمال که اداره برق شهرستان در سه‌راه طالقانی مورد اصابت قرارگرفته است، به راه خود ادامه دادیم.

‌شماعی عنوان کرد: پس‌ازاینکه دیدیم موشک به محل شرکت توزیع برق اصابت نکرده است، این احتمال در ذهن تقویت شد که اصابت موشک در منطقه ابراهیم بوده است که پس از رسیدن به محل دریافتیم مدرسه ابتدایی شهید فیاض بخش و خانه‌های مجاور آن مورد اصابت قرارگرفته‌اند.

وی که بیش از ۲۰ هزار عکس از وقایع مختلف انقلاب و اسلامی و دوران دفاع مقدس را ثبت کرده است، ادامه داد: برخی از اعضاء خانوادهایی که منزل آن‌ها پشت مدرسه واقع‌شده بود براثر اصابت موشک شهید و یا مجروح شده بودند.

این شاهد حضور یافته بر صحنه موشک‌باران بیان کرد: پس‌ازآن برای اطلاع از آمار شهدا و زخمیان به تنها بیمارستان بروجرد مراجعه کردیم و در همان شب وقوع این جنایت هولناک و بی‌سابقه اجساد شهدا به سالن طالقانی انتقال‌یافته و پس‌ازآن به بهشت شهدا منتقل می‌شد.

شهدای بمباران دو مدرسه در بروجرد در سالن طالقانی این شهر در سال ۶۵

شماعی با یادآوری این صحنه که اجساد شهدا دورتادور سالن ردیف شده و او اقدام به ثبت عکس‌های به‌یادماندنی از جنایات صدام در این شهرستان می‌کرد، اظهار داشت: پس از آفرینش عملیات‌های بسیار عظیم رزمندگان در جبهه‌های جنگ که دشمن را زمین‌گیر و خوار و صدام و طرفداران او را به مرز جنون رسانده بود، حملات موشکی به شهرها آغازشده و با به خاک و خون کشیدن کودکان مظلوم و پرپر کردن آن‌ها در اوج بی‌گناهی، فجایعی را رقم زدند که تا همیشه در حافظه تاریخ ثبت و ضبط‌شده و فراموش‌شدنی نیست.

فارس پلاس

تگ ها

مقالات مشابه

2 thoughts on “دانش‌آموزانی که زود فارغ‌التحصیل شدند!/ ۲۰ دیماه و پرپر شدن ۶۸ دانش آموز بروجردی”

  1. باسلام روز بيست دوم ديماه ۱۳۶۷ به مناسبت دومين سالگرد شهادت اين غنچه هاي معصوم، مقام معظم رهبري به بروجرد سفر نمودند ودر گلزار شهداي بروجرد نسبت به مقام شامخ شهدا قرائت فاتحه واداي احترام کردند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close