اخبار بروجردلرستان

لرستان از نظر میزان تولد در رتبه ۱۳ کشور است/ بروجرد رتبه آخر استان

روزهای بروجرد- مدیرکل ثبت احوال لرستان گفت: جمعیت محور اساسی برنامه‌های توسعه‌ای است و جمعیتی که جوان و پویا نباشد نمی‌تواند چرخ پیشرفت و توسعه را به حرکت درآورد.

به گزارش ایرنا، فریبرز امیری در جلسه ثبت وقایع حیاتی در محل فرمانداری بروجرد اظهار داشت: جمعیت کشور رو به سالمندی است و شیب نزولی دارد و با ادامه این روند در آینده شاهد مشکلات سلامت و بیمه هستیم.

وی افزود: تاکنون هشت سرشماری انجام و همه آمارها دربرنامه توسعه‌ای لحاظ شده در سال ۱۳۳۵ جمعیت کشور ۱۹ میلیون نفر بود که ۱۲میلیون در روستا سکونت داشتند و در سال ۱۳۴۵ جمعیت به ۲۶میلیون و در سال  ۵۵ به ۳۳ میلیون نفر رسید.

مدیرکل ثبت احوال لرستان بیان کرد: جمعیت ایران از سال ۵۵ تا ۶۵ به ۴۹ میلیون نفر رسید که انفجار جمعیت در سال ۶۵ بود.
امیری اضافه کرد: در این مدت ۶برنامه توسعه ای داشتیم و برنامه تنظیم خانواده اما در سالهای  ۵۵ تا ۶۵ به دلیل ۱۹میلیون جمعیتی که افزوده شده بود برنامه هایی برای کنترل جمعیت تدوین شد.

وی ادامه داد: میانگین باروری در سال ۶۸ به ۶.۸ رسید و  به خاطر اعتبارات و مدرسه سازی و امکانات تلاش شد تا جمعیت کم شود.

مدیرکل ثبت احوال لرستان تاکید کرد: در برنامه اول توسعه باروری از  ۶.۸ به چهار و رشد جمعیت به ۳.۸ در سال ۷۲ رسید و تا سال ۹۰ ادامه داشت و ایران از سوی صتدوق بین المللی جمعیت تشویق شد و جمعیت ایران روندکاهشی یافت.

امیری یادآور شد: درسال ۹۵ تا ۹۹ حدود ۲۶ درصد جمعیت کشور و به تبعیت از آن استان لرستان کاهش یافت که این امار  نشان دهنده بحران در آینده است.

وی گفت: پنجره جمعیتی فرصت طلایی است و باید  تا سال ۱۴۲۵ کاری کنیم که جمعیت ۱۵ تا ۶۴سال ۷۰درصد باشند.

مدیرکل ثبت احوال لرستان اظهار داشت: طرح پنجره جمعیتی در ایران از سال ۱۳۸۵ شروع شد اما عملا برای بازسازی و افزایش جمعیت کاری نشد و اگر تاسال  ۱۴۲۵ کاری نکنیم از کنترل خارج می شویم.

امیری افزود: درسال ۹۰ مقام معظم رهبری تاکید و اعلام کرد که جمعیت کشور رو به پیری است و تا سال ۹۳ سیاست رهبر در۱۴ بند اعلان و راهکار اساسی شروع شد.

وی بیان کرد: مقام معظم رهبری مواردی را که به صورت مستقیم و غیر مستقیم در افزایش جمعیت موثر هست بیان فرمودند و در واقع یک راهکار اصلی شروع شد و سیاست های ابلاغی تنظیم که باعث کاهش ۱۰ درصدی آمار طلاق و ۱۰ درصد از میانگین سن ازدواج کاهش پیدا کرد.

مدیرکل ثبت احوال لرستان اضافه کرد: اکنون زوج های جوان ۱۱ درصد فاقد فرزند هستند و ۱۹ درصد حداکثر ۲ فرزند و حدود ۳۰ درصد یعنی عملا زیر رشد جمعیت بدون فرزند هستند.

امیری ادامه داد: سال گزشته ۲۶ اسفند ماه مجلس برنامه خوبی را تصویب کرد یک برنامه تحت عنوان حمایت از خانواده مصوب شد و مراحل اجرایی را دارد طی می‌کند.

وی یادآور شد: ستاد ملی جمعیت تشکیل شد با حضور رئیس جمهور و اکثر وزرای مسوولی ک تاثیر گذار هستند تا برنامه و کارهایی انجام شده تا ان سیاست های مقام معظم رهبری تحقق پیدا بکند.

مدیرکل ثبت احوال لرستان گفت: در نسل قدیم دیدگاه متفاوت بود و ما باید این دیدگاه نسل جدید را تغییر دهیم.

امیری  افزود: لرستان از نظر میزان تولد در رتبه ۱۳ کشور است یعنی حدود ۱۲ تا استان از ما بهترند و شهرستان بروجرد از این نظر در رتبه آخر است و بیشترین میزان را سیستان و بلوچستان دارد.

وی اظهار داشت: ۱۴.۴ دهم تولد در استان اتفاق افتاده و در سیستان و بلوچستان این میزان به ۲۹ رسیده و بروجرد به ۱۲ رسیده یعنی پایین تر از میانگین استانی بیشترین میزان فوت را در کشور شهرستان بروجرد دارد.

مدیرکل ثبت احوال لرستان بیان کرد: در موضوع ازدواج استان لرستان وضعیت خوبی است و رتبه ۹ را در کشور دارد و بروجرد در بین ۱۱ شهرستان رتبه ۶ را دارد.

امیر اضافه کرد: درمورد طلاق هم استان لرستان رتبه ۱۱ کشور را دارد ولی شهرستان بروجرد بیشترین میزان ثبت طلاق را داشته است.

وی ادامه داد: بیشترین آمار نامگذاری فرزندان پسر در استان حسین را ثبت کردیم بعد آراد، امیرعلی، علی و آریا است.

مدیرکل ثبت احوال لرستان گفت: درمورد دختران بیشترین میزان ثبت رستا بوده و بعد فاطمه، آوا، همتا و هانا است.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close