اخبار جهانپزشکی

کمبود این ویتامین ها باعث میگرن می شود

روزهای بروجرد- پژوهش ها نشان می دهد که کمبود برخی ویتامین ها ممکن است با فراوانی و شدت حملات میگرنی مرتبط باشد. 

سلامت نیوز: سردرد میگرنی با درد شدید ضربان دار یا احساس نبض زدن در یک طرف مغز مشخص می شود و اغلب با تهوع، استفراغ و افزایش حساسیت به نور و صداها همراه است. حملات میگرنی می‌توانند ساعت‌ها یا روزها طول بکشند و درد آن‌قدر شدید باشد که در انجام کارهای عادی اختلال ایجاد کند.

میگرن یک بیماری عصبی رایج است که می تواند بر سلامتی، زندگی اجتماعی و کاری افراد تأثیر بگذارد و ممکن است برای یک فرد عادی غیر قابل تحمل باشد. پژوهش ها نشان می دهد که کمبود برخی ویتامین ها ممکن است با فراوانی و شدت حملات میگرنی مرتبط باشد.

اولین مرحله میگرن به عنوان مرحله پرودروم شناخته می شود و اغلب چند دقیقه تا چند ساعت قبل از شروع سردرد میگرنی رخ می دهد. علائم آن نیز شایع خمیازه، تحریک و خستگی است. بسیاری از مردم احساس اضطراب می‌کنند که نشانه میگرن قریب‌الوقوع است. در اینجا چند ویتامین وجود دارد که کمبود آنها ممکن است باعث میگرن و تشدید آن شود:

۱. ویتامین D

کمبود ویتامین D با فراوانی بیشتر سردردهای میگرنی مرتبط است. این ویتامین نقش مهمی در سلامت اعصاب و کاهش التهاب ایفا می کند که می تواند به تأثیر آن بر دفعات میگرن مربوط باشد.

مطالعات نشان می دهد که مکمل ویتامین D ممکن است دفعات حملات را در افراد با سطوح پایین این ماده مغذی کاهش دهد.

۲. منیزیم

اگرچه منیزیم یک ویتامین نیست و یک ماده معدنی است، نقش منیزیم به اندازه کافی در پیشگیری از میگرن قابل ذکر است. کمبود منیزیم یکی از کمبودهایی است که به خوبی با میگرن مرتبط شده است. منیزیم برای عملکرد صحیح اعصاب مهم است و به تنظیم انتشار انتقال دهنده های عصبی کمک می کند.

طبق پژوهش های انجام شده، مکمل‌های منیزیم می‌توانند در پیشگیری از میگرن، به‌ویژه موارد مربوط به علائم قاعدگی، موثر باشند.

۳. ویتامین B2 (ریبوفلاوین)

ویتامین B2 یا ریبوفلاوین برای تولید انرژی در سلول‌ها ضروری است و کمبود آن می‌تواند عملکرد سلولی در مغز را که مربوط به میگرن است، مختل کند.

ریبوفلاوین می تواند در کاهش فراوانی و شدت میگرن مفید باشد؛ بنابراین به افرادی که از حملات مکرر رنج می برند توصیه می شود دریافت آن را فراموش نکنند.

۴. کوآنزیم Q10

کوآنزیم Q10 یک ماده مغذی است که عملکردی مشابه ویتامین ها در بدن دارد و برای تولید انرژی و محافظت آنتی اکسیدانی ضروری است. چندین مطالعه نشان داده اند که CoQ10 می تواند دفعات سردردهای میگرنی را کاهش دهد.

۵. ویتامین B12

در حالی که ارتباط مستقیم بین کمبود ویتامین B12 و میگرن کمتر مشخص است، B12 برای سلامت کلی و عملکرد عصبی حیاتی است. به تولید DNA و گلبول های قرمز خون کمک می کند و از عملکرد سلول های عصبی پشتیبانی می کند.

کمبود B12 می تواند منجر به علائم عصبی شود که ممکن است باعث تشدید یا تحریک میگرن در برخی افراد شود.

۶. ویتامین B6

ویتامین B6 برای تولید برخی انتقال دهنده های عصبی در مغز مانند سروتونین که می تواند بر آسیب شناسی میگرن تأثیر بگذارد، مهم است. کمبود B6، در حالی که کمتر از B2 مورد بحث قرار می گیرد، ممکن است به علائم میگرن نیز کمک کند.

اگر از میگرن رنج می برید و مشکوک هستید که کمبود مواد مغذی می تواند یک عامل موثر برای شروع آن باشد، بهتر است این موضوع را با پزشک در میان بگذارید.

آنها می توانند آزمایش خون را برای بررسی سطوح این مواد مغذی توصیه کنند و تنظیمات یا مکمل های غذایی را بر اساس نیازهای خاص شما پیشنهاد کنند. رفع کمبودها نه تنها ممکن است به کاهش فراوانی و شدت میگرن کمک کند، بلکه سلامت کلی را نیز بهبود می بخشد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close