اخبار ایران

رییسی: شاهد غارت مغزها هستیم

روزهای بروجرد– رییس جمهور در دوازدهیمن همایش ملی نخبگان گفت: نخبه مستقل می خواهد بیاندیشد ، خلاقیت داشته باشد و نیاز مردم خود را رفع کند و وابسته به ثروت و قدرت نیست. نخبه بسیار اهمیت دارد، اما در این کشور جایگاه، کرامت و ارزشش باید حفظ شود. نخبه باید از تمامی جهات مورد حمایت قرار گیرد و این وظیفه ما مسئولین است. یک روز نفت و منابع مارا غارت می کردند امروز شاهد غارت مغزهای کشور هستیم.
به گزارش ایسنا، رییس‌جمهوری‌اسلامی گفت: به نخبه ایرانی در خارج از کشور حقوق می‌دهند، اما سوالم از آنان این است که محصول کارت چیست و در اختیار کیست و به کدام منظور استفاده می‌شود.
ابراهیم رییسی در دوازدهیمن همایش ملی نخبگان گفت: از بنیاد ملی نخبگان می‌خواهم حمایتی را که ما ادعا می‌کنیم از نخبگان داشته باشند تا این عزیزان احساس نکنند، مورد حمایت دولت نیستند. این حمایت‌ها شامل حمایت‌های تسهیلاتی، رفع مشکلات حقوقی و قضایی، بازاریابی محصولات تولیدی نخبگان و حمایت‌های اجرایی است.
وی خطاب به رییس بنیاد ملی نخبگان تاکید کرد: کندی کار را رفع کنید و این مهم باید به صورت فراقوه‌ای و فرادستگاهی انجام شود، اگر هم به قانون نیاز داشتید به دولت اعلام کنید تا لایحه دوفوریتی به مجلس شورای اسلامی بدهیم.
رییسی در ادامه با بیان اینکه نخبگان به دسته وابسته و غیروابسته تقسیم می‌شوند، افزود: در کشور نخبه وابسته و نخبه غیروابسته داریم. برخی مشکلات انسان معاصر، ساخت کلاهک‌های هسته‌ای و تهدیدهای بشریت به دست نخبگان وابسته که فکر، دانش و بینش‌شان را در اختیار قدرت‌های سلطه‌گر گذاشته اند، به وجود آمده است. به نخبه ایرانی در خارج از کشور حقوق می‌دهند، اما سوالم از آنان این است که محصول کارت چیست و در اختیار کیست و به کدام منظور استفاده می‌شود.
رییس‌جمهوری‌اسلامی ادامه داد: اگر نخبگی در خدمت زندگی قرار بگیرد بسیاری از مشکلات کشور حل می‌شود. شهیدان چمران و سلیمانی دو مصداق نخبگی در خدمت زندگی مردم بودند. علامه امینی هم همینطور بود. این عالم بزرگ هم در حوزه علمیه درس می‌خواند و هم در زمین کشاورزی کار می‌کرد.
وی با تاکید بر استقلال علمی بنیاد ملی نخبگان، گفت: استقلال علمی بنیاد ملی نخبگان باید به صورت خاص و ویژه دنبال شود تا کار پیش برود وگرنه این اتفاق نمی‌افتد.
رییسی بر اهمیت علوم پایه و علوم انسانی تاکید کرد و افزود: طلاب و دانشجویان نخبه، کم نداریم. نیازمندیم که به آنان توجه کنیم هم بر اساس عدالت ارسطویی و هم طبق فرمایشات آقا امیرالمومنین. باید ارتباط با این عزیزان با جدیت دنبال شود و در حوزه‌های مدیریتی و حاکمیتی به کار گرفته شوند. باید استعدادهای برتر شناسایی شوند تا به درستی تربیت شوند و زمینه شکوفا شدن‌شان به وجود بیاید تا به خوبی نقش‌آفرین شوند.
رییس‌جمهوری‌اسلامی در بخش دیگری از سخنانش گفت: امروز بسیار مهم است که به نیاز کشور به بهره‌وری و رشد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی اگر چه در گرو رشد سرمایه‌گذاری و بهره‌وری است، توجه شود.
وی ادامه داد: آیا جذب دانشجو در رشته‌های پزشکی معطوف به رشته قلب، عروق، مغز و اعصاب است یا رشته‌هایی که پول‌آوری بیشتری دارند، رونق دارد؟ آیا نباید به این استعدادهای برتر نشان دهیم که نیاز کشور به کدام گرایش‌های رشته پزشکی بیشتر است؟ جاذبه‌های پولی رشته پزشکی مهم است، اما نیاز کشور هم مهم است.
رییسی همچنین در پایان سخنانش متذکر شد: هیچ دستگاهی حق ندارد مشابه کالای استاندارد داخلی را وارد کند این کار تخلف به شمار می‌رود. رهبری توصیه می‌کنند و من طلبه و شمای نخبه باید چشم بگوییم و آن را اجرا کنیم. حمایت‌های دولت از نخبگان می‌تواند شامل حمایت‌های تسهیلاتی، رفع مشکلات حقوقی و قضایی، بازاریابی محصولات تولیدی نخبگان و حمایت‌های اجرایی باشد.
تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close