اخبار بروجرداخبار لرستان

خرم آباد و بروجرد بیشترین آمار کودکان کار و خیابانی را دارد

روزهای بروجرد- مدیر کل بهزیستی لرستان در دیدار با نماینده ولی فقیه و امام جمعه خرم آباد گفت: بروجرد و خرم آباد بیشترین آمار کودکان کار و کودکان خیابانی را دارد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان مدیر کل بهزیستی در دیدار با نماینده ولی فقیه و امام جمعه خرم آباد گفت: خرم آباد و بروجرد بیشترین آمار کودکان کار و کودکان خیابانی را دارد.

این دیدار که با موضوع و دغدغه کودکان کار و خیابان انجام شد دکتر کرم یاری در بخشی از سخنان خود با اشاره به اینکه کودک خیابانی یک ناهنجاری اجتماعی است تصریح کرد، کودک خیابانی کودکی بی خانمان است که دوره‌ای از زندگی خود را در خیابان سپری می‌کند.

دکتر یاری مدیر کل بهزیستی مهمترین مشکل این کودکان را به ترتیب اولویت نداشتن والد موثر، عدم بضاعت مالی کافی، سکونت در مناطق حاشیه ای، اعتیاد والدین عنوان کرد و افزود در تمامی استانها مرکزی بنام مرکز شبانه روزی ساماندهی کودکان خیابانی وجود دارد که در هر ساعت از شبانه روز آمادگی پذیرش کودکان را دارد.

یاری با بیان اینکه هیچ کودکی نباید از تبعیض رنج ببرد گفت: در حال حاضر تعداد ۵۴۴ کودک کار در استان شناسایی شده است که بیشترین تعداد این کودکان در شهرستانهای خرم آباد و بروجرد هستند که تمامی این کودکان دارای حداقل یک والد بوده و در پایان کار به خانه رجوع می کنند. 

وی در ادامه با اشاره به تعریف کنوانسیون جهانی حقوق کوک گفت: بر اساس ماده یک این پیمان به هر فرد که کمتر از ۱۸ سال سن داشته باشد کودک اطلاق می‌شود که در این راستا بهزیستی لرستان ۳۸۰ کودک شناسایی و برای آنها تشکیل پرونده داده است و در مراکز حمایتی آموزش کودک کار و خانواده در شهرستانهای خرم آباد و بروجرد ساماندهی شده اند

وی در ادامه تصریح کرد، کودکانی که بدلایل مختلف از جمله بد سرپرستی، فرار از منزل و اعتیاد والدین در خیابان سکونت دارند توسط مراجع انتظامی و قضایی شناسایی و به مراکز شبانه روزی ساماندهی کودکان خیابانی ارجاع داده می شوند که پس از انجام آزمایشات لازم و شناسایی خانواده در مرحله نخست به خانواده و اقوام دارای صلاحیت و در غیر این صورت در مراکز شبانه روزی ساماندهی می شوند.

یاری در ادامه راه برون رفت از این مشکل و پیشگیری از افزایش کودکان کار در استان را توانمند سازی خانواده این کودکان برشمرد و اضافه کرد این مهم میسر نمی شود مگر با بسیج  تمامی امکانات دستگاههای عضو شورای ساماندهی کودکان کار و انجام وظایفی که در آئین نامه بر دوش آنها نهاده شده است. به امید روزی که شاهد حضور کودکان کار در خیابان نباشیم.

در پایان این ملاقات حجت الاسلام شاهرخی نماینده ولی فقیه کودکان کار و خیابان را از جمله پر خطرترین گروه ها دانست و افزود، این قشر نسبت به سایر افراد در معرض آسیب های جدی روانی، اجتماعی و جسمی بیشتری هستند و امیدواریم با تلاش های بهزیستی و سایر نهادهای عضو شورای ساماندهی کودکان کار این کودکان ساماندهی شوند و دیگر شاهد حضور آنها در خیابان نباشیم چرا که آسیب‌ها و تأثیرات مخربی که کار بر روی جسم و روح کودک می گذارد ممکن است در آینده فرد را دچار آسیب نماید.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close