اخبار ایران

پاسخ به چند سوال کلیدی درباره کارت سوخت

روزهای بروجرد- ثبت‌نام کارت سوخت المثنی طبق اعلام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، از روز شنبه آغاز شده و تا ۲۴ آذرماه ادامه دارد. در این میان چند سوال کلیدی درباره نحوه بازیابی رمز، ثبت‌نام کارت سوخت برای خودروهای خارجی و… از سوی متقاضیان مطرح شده که ایسنا در این گزارش سعی کرده به آن‌ها پاسخ دهد.

به گزارش ایسنا، ثبت‌نام کارت سوخت المثنی برای مالکان خودرو یا موتور سیکلتی که فاقد کارت سوخت هستند، پیرو اطلاعیه‌ای که در تاریخ ۲۸ آبان‌ماه توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی منتشر شد، از روز شنبه سوم آذرماه آغاز شده و قرار است از زمان فراهم شدن امکان تحویل سوخت با کارت برای عموم دارندگان خودروها و موتورسیکلت‌ها، از تاریخی که متعاقباً اعلام خواهد شد، بنزین صرفا با ارائه کارت به خودروها و موتورسیکلت‌ها تحویل داده شود. البته این اقدام به معنای سهمیه‌بندی و افزایش نرخ سوخت نبوده و دولت فعلا برنامه‌ای برای سهمیه‌بندی ندارد.

سه روش ثبت نام کارت سوخت

به‌طور کلی سه روش را برای ثبت‌نام کارت سوخت المثنی معرفی شده است؛ روش نخست ثبت نام مالکان خودرو یا موتور سیکلت فاقد کارت سوخت با مراجعه حضوری به دفاتر پلیس+۱۰ بود که از شنبه ۳ آذرماه با ارائه مدارک لازم طبق ضوابط جاری آغاز شد.

روش دوم مراجعه به سامانه خدمات دولت همراه به نشانی ( www.mob.gov.ir ) و ورود به گزینه درخواست کارت سوخت‌المثنی و ثبت اطلاعات است که  این سامانه از ۵ آذرماه در دسترس عموم قرار می‌گیرد و ثبت اطلاعات در این سامانه رایگان است.

روش سوم نیز دریافت و نصب رایگان اپلیکیشن خدمات دولت همراه و ورود به گزینه درخواست کارت سوخت المثنی از فرداست.

نسخه های Android و IOS  این اپلیکیشن از چهار منبع قابل دریافت است:
· 
سامانه خدمات همراه دولت (mob.gov.ir)
· 
ایران اپس(iranapps.ir)
· 
کافه بازار (cafebazaar.ir)
· 
اپ استور (appstore.ir)

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تاکید کرده است که خودروهای نو شماره، دارای کارت سوخت بوده و کافی است مالکان آن‌ها برای دریافت کارت سوخت خود به دفاتر پست مراجعه کنند. هم‌چنین افرادی که دارای کارت سوخت هستند، نباید برای ثبت نام مراجعه کنند و اگر چنین اقدامی انجام دهند، کارت سوخت فعلی ‌آن‌ها منقضی خواهد شد.

برای بازیابی رمز کارت سوخت چه باید کرد؟

بر اساس این گزارش، یکی از سوالات رایج بین مالکانی که دارای کارت سوخت هستند، نحوه بازیابی رمز کارت سوخت است. مدت‌هاست که سوخت‌گیری با کارت سوخت جایگاه‌دار صورت می‌گیرد و بسیاری از افرادی که دارای کارت سوخت هستند، رمز خود را فراموش کرده‌اند و اکنون که بازگشت کارت سوخت قطعی شدن، درباره بازیابی رمز کارت سوخت خود نگران هستند.

زیبا اسماعیلی – سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی – درباره نحوه بازیابی رمز کارت سوخت به ایسنا توضیح داد: درحال حاضر افرادی که کارت سوخت دارند اما رمز آن را فراموش کرده‌اند، نباید اقدامی انجام دهند. قرار است رمز همه کارت‌ها بازیابی شود و از زمانی که استفاده از کارت سوخت الزامی شد، زمانی که مالک خودرو برای نخستین بار برای سوخت‌گیری به جایگاه مراجعه و کارت خود را وارد نازل کند، پیامی مبنی بر انتخاب رمز روی صفحه نقش می‌بندد و مالک می‌تواند رمز خود را انتخاب کند.

چگونه درباره موجود بودن کارت سوخت در شرکت پست مطلع شویم؟

با توجه به این‌که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تاکید کرده است خودروهای نو شماره، دارای کارت سوخت بوده و کافی است مالکان آن‌ها برای دریافت کارت سوخت خود به دفاتر پست مراجعه کنند، یکی دیگر از سوالات رایج این روزها درمورد کارت سوخت این است که مالک خودرو چگونه از این‌که کارت سوخت خودرو در شرکت پست است مطلع شود؟ شنیده‌ها حاکی از آن است که درحال حاضر بیش از ۹۰۰ هزار کارت سوخت در شرکت پست مانده است. زیرا طی دو تا سه سال گذشته زمانی که پست برای ارسال کارت سوخت اقدام کرده، مالک خودرو برای دریافت آن در آدرس مورد نظر حضور نداشته است.

اسماعیلی در این باره گفت: خودروهای نو، شماره‌ای که طی دو تا سه سال اخیر خریداری شده‌اند، حتما دارای کارت سوخت هستند اما ممکن است کارت سوخت آن‌ها در شرکت پست باشد. مخابرات از طریق پیامک به تعدادی از مالکانی که کارت سوخت آن‌ها در شرکت پست است، اطلاع‌رسانی خواهد کرد. اما به‌طور کلی مالکان این خودروها منتظر اطلاعیه‌های بعدی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در این زمینه باشند.

مالکان خودروهای خارجی، قولنامه‌ای، فاقد کارت سوخت و کارت بانکی چه باید بکنند؟

در این میان افرادی هستند که خودروی آن‌ها خارجی، ورثه‌ای، قولنامه‌ای و… بوده یا ممکن است نه کارت سوخت داشته باشند و نه کارت بانکی (طبق اعلام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی افرادی که کارت سوخت ندارند، باید یک کارت بانکی با هدف استفاده به عنوان کارت سوخت معرفی کنند)، این افراد موارد خاص هستند که به گفته اسماعیلی برای دریافت کارت سوخت باید به‌صورت حضوری به پلیس +۱۰ مراجعه کنند.

چه مدارکی برای ثبت‌نام کارت سوخت المثنی لازم است؟

 ۱- شماره تلفن همراه به نام مالک وسیله نقلیه
۲- کد ملی و تاریخ تولد متقاضی (با ثبت کد ملی و تاریخ تولد سایر اطلاعات شناسنامه‌ای مانند نام و نام خانوادگی، نام پدر و شماره شناسنامه به صورت خودکار نمایش داده می‌شود)
۳- اطلاعات شناسایی وسیله نقلیه (شماره سریال هشت رقمی کارت وسیله نقلیه مندرج در ذیل بارکد پشت کارت وسیله نقلیه متقاضی) یا شماره VIN
۴- انتخاب یکی از شماره‌های ۱۶ رقمی کارت بانکی متقاضی که به صورت خودکار در پنجره ثبت اطلاعات این بخش به نمایش درمی‌آید. (صرفا شش رقم اول و چهار رقم آخر کارت، به عنوان مثال ۶۰۳۷۹۹****۲۲۱۳، نمایش داده می‌شود.)
۵- پس از ورود اطلاعات، پیامکی از سرشماره MGOV مبنی بر تایید عملیات ثبت‌نام به اطلاع متقاضی خواهد رسید که تنها به منزله پایان مراحل ثبت نام خواهد بود.

در انتها تاکید می‌شود  متقاضیان درصورت هرگونه مشکل یا دریافت اطلاعات تکمیلی می‌توانند با شماره ۰۹۶۲۷ تماس بگیرند.

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close