ویژه ها

وقتی اعتبارات قطره‎ای کام خشک خانه‌های تاریخی را سیراب نمی‌کند/ وجود حداقل ۵۰ خانه تاریخی ارزشمند در بروجرد

روزهای بروجرد- کمبود اعتبارات انبوه آثار و خانه‎های تاریخی بروجرد را در معرض تهدید آسیب و یا حتی تخریب قرار داده است.

به گزارش فارس، تعدد و تنوع آثار ارزشمند تاریخی در این شهرستان آن را به کلکسیونی از بناهای فاخر تبدیل کرده است.

در این میان وجود حدود ۵۰ خانه تاریخی که ۲۱ خانه آن‎ها در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‎اند، گواه محکم دیگری بر شاخص بودن این شهرستان در حوزه میراث فرهنگی است.

این در حالی است که کمبود اعتبارات آن در مقابل حجم عظیم آثار و ابنیه تاریخی و فرهنگی این میراث‎های ماندگار را هر چه بیشتر در معرض تهدید و تخریب قرار داده است.

بروجرد ۲۸۰ هکتار بافت تاریخی دارد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد در نشست خبری با خبرنگاران گفت: در گستره ۲۸۰ هکتاری بافت تاریخی و مرکزی شهری بروجرد تعداد قابل توجهی واحد مسکونی ارزشمند وجود دارد.

حجت‎اله یارمحمدی با اشاره به اینکه بخشی از آثار تاریخی بروجرد در سال‌های گذشته توسط مالکان تخریب و تجدید بنا شده‎اند، عنوان کرد: بخشی نیز در جریان وقوع زمین‎لرزه سال ۸۵ از گردونه این مجموعه خارج شدند.

وی از ثبت ۱۷۵ اثر تاریخی بروجرد در فهرست آثار ملی خبر و ادامه داد: اخیرأ نیز ۴ پرونده ثبتی به سازمان میراث فرهنگی ارسال شده و در انتظار شماره ملی آن‎ها هستیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد بیان کرد: بروجرد خانه‎های تاریخی نجار پور، روحانی، حافظ‎الصحه و حمام یخچال آخرین آثاری هستند که امسال به ثبت ملی رسیده‎اند.

یارمحمدی خاطرنشان کرد: از سویی بر اساس بررسی‎های انجام شده افزون بر ۴۰۰ اثر شناسایی شده دیگر شناسایی شده، البته ممکن است آثار ارزشمند دیگری وجود داشته باشد که از دید کارشناسان ما پنهان مانده‎اند.

وی توضیح داد: ما از این آثار به عنوان آثار شناسایی شده با ارزش تاریخی یاد می‎کنیم، اما نمی‎توان گفت که الزامأ همه آن‎ها در فهرست آثار ملی به ثبت می‎رسند.

وجود حداقل ۵۰ خانه تاریخی ارزشمند

رئیس اداره میراث فرهنگی بروجرد از وجود حداقل ۵۰ خانه تاریخی ارزشمند در بروجرد خبر داد و گفت: از این تعداد ۲۱ بنا جزو فهرست آثار ملی بوده و مورد حمایت قانون هستند و باز هم بخشی از این تعداد به تملک سازمان میراث فرهنگی درآمده‎اند که باید به عنوان یک ظرفیت از یک اثر تاریخی به جاذبه گردشگری تبدیل شوند.

یارمحمدی با تاکید بر اینکه بروجرد بیشترین بناهای تاریخی را در لرستان دارد، تصریح کرد: همچنین از نظر تعداد خانه‎ها و حمام‎های تاریخی رتبه‎دار استان هستیم.

وی در خصوص مرمت خانه‌های تاریخی اظهار کرد: در وهله اول باید این را گفت که حجم مرمت در آثار و از جمله خانه‎های تاریخی بسیار وسیع و گسترده و در مقابل اعتبارات دولتی محدود و اندک است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد عنوان کرد: تهدیدهای زیادی پیش روی آثار و خانه‎های تاریخی است، اما از این میان نزولات جوی و صعودی دو تهدید دائمی و طبیعی مهم هستند.

یارمحمدی بیان کرد: گاه با یک بارش شدید باران خسارات زیادی به بناهای تاریخی وارد شده و حجم کار مرمتی مورد نیاز را گسترده‎تر می‎کند، از طرفی نزولات صعودی موجب رطوبت کف بناها و سست شدن بنیان آن‎ها می‎شود، به طوریکه گاه یک زلزله کوچک آسیب‎های را برای بناها به همراه دارد.

وی با اشاره به وجود دو منبع اعتبارات ملی و استانی برای مرمت خانه‎های تاریخی تصریح کرد: عمده اعتبارات در این حوزه به صورت مشارکتی است که سال گذشته و از این طریق بخشی از مرمت بنای بیت آیت‎الله بروجردی (ره) مرجع عالیقدر جهان تشیع انجام شد.

مرمت‎های حداقلی و حداکثری در خانه‎های تاریخی

رئیس اداره میراث فرهنگی بروجرد تاکید کرد: در برخی پروژه‎ها مانند خانه بیرجندی بیش از ۹۰ درصد کار مرمت انجام شده و این میزان در موارد دیگر ۷۰ تا ۸۰ درصدی است، همانگونه که مرمت خانه خانه افتخارالاسلام پیشرفت ۷۰ درصدی دارد.

یارمحمدی افزود: در عین حال خانه‎های تاریخی هستند که اقدامات مرمتی در حد ۱۰ درصدی در آن‎ها انجام شده و با این تفاسیر نمی‌توان عدد دقیقی از میزان مرمت‎های انجام شده در بناها ارائه کرد، اما کار مرمت بر اساس نیاز و توان اعتباری به صورت مستمر در حال انجام است.

وی با اشاره به انجام بیش از ۱۰ پروژه مرمت خانه‎های تاریخی در سال گذشته ادامه داد: امسال نیز اقدامات مرمتی در خانه‌های تاریخی مرادی، گودرزی، روناسی، میرزایی، حاتمی و محمدی انجام شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد اظهار کرد: اگر چه تهدید در مورد بناهای تاریخی همواره وجود دارد، اما با انجام اقداماتی مانند تهیه طرح مقاوم سازی لرزه‎ای برای برخی بناها، مرمت اقدامات حفاظتی، استحکام‌بخشی، سبک‎سازی بام و ایجاد کانال‎های دفع رطوبت به دنبال مقاومت‎بخشی به بناها و حفاظت از آن‎ها هستیم.

یارمحمدی عنوان کرد: با همه آنچه که گفته شد، در سال‌های اخیر تعداد پروژه‌های مرمتی افزایش چند برابری به خود دیده اما باز هم بسیار بیش از این ظرفیت برای انجام کار وجود دارد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close