اخبار بروجرد

واگذاری ۴ خانه تاریخی به بخش خصوصی/ وجود بیش از ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی در بروجرد

روزهای بروجرد- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان از واگذاری ۴ بنای تاریخی بروجرد به بخش خصوصی خبر داد.

به گزارش ایسنا، سید امین قاسمی در نشست با اصحاب فرهنگ و رسانه بروجرد گفت: لرستان علیرغم داشتن آثار متعدد تاریخی، ولی هیچ اثری در فهرست جهانی نداشته که با رایزنی‌های انجام‌شده درصدد ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک هستیم.

وی با بیان اینکه اعتبارات استانی بر اساس شاخص‌های پیش‌بینی‌شده توزیع می‌شود گفت: بخش عمده‌ای از اعتبارات ملی درزمینهٔ تملک و مرمت به آثار تاریخی شهر بروجرد اختصاص می‌یابد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان تصریح کرد: به علت محدودیت‌های اعتباری مرمت یا تملک تمامی آثار تاریخی شهر بروجرد در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نبوده اما جهت تسریع در این موضوع بخش عمده‌ای از اعتبارات ملی در این راستا توزیع‌شده است.

قاسمی با اشاره به وجود بیش از ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی و دو مسجد تاریخی شاخص در غرب کشور در شهر بروجرد گفت: ساماندهی حریم مسجد امام بروجرد در اولویت کاری اداره کل قرار داشته و بدین منظور جلسات متعددی با مسئولان مربوطه برگزارشده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان بابیان اینکه باهدف توسعه گردشگری و استفاده بهینه از خانه‌های تاریخی، خانه مصری در سال گذشته به بخش خصوص واگذارشده، اظهار داشت: در همین راستا واگذاری چهار بنای تاریخی شهر بروجرد به بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران در دستور این اداره کل قرار دارد.

قاسمی همچنین در خصوص برخورد با حفاران غیرمجاز آثار تاریخی نیز گفت: در این موردتعامل و همکاری خوبی با شورای شهر و روستاهای شهرستان بروجرد وجود داشته و حفاران غیرمجاز جهت برخورد به مراجع قضایی معرفی‌شده و خواهند شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان هنر- صنعت ورشو سازی را یکی از صنایع‌دستی فاخر کشور دانست و بیان کرد: مطالعات لازم جهت معرفی بروجرد به‌عنوان شهر ملی ورشو انجام‌شده که درنهایت به دنبال معرفی و ثبت بروجرد با عنوان شهر جهانی ورشو هستیم.

وی در پایان این جلسه با اشاره به برگزاری متعدد کلاس‌های آموزش صنایع‌دستی در استان گفت: با برگزاری این دوره‌ها درصدد احیا صنایع‌دستی فراموش‌شده هستیم.

مقالات مشابه

1 thought on “واگذاری ۴ خانه تاریخی به بخش خصوصی/ وجود بیش از ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی در بروجرد”

  1. با ازاد سازی حریم مسجد امام ، مسجد جامع و امامزاده جعفر و بدنه سازی و کف سازی تاریخی خیابان جعفری و هم چنین بازسازی کاروانسراهای قدیمی بازار به راحتی میشه بروجرد رو در کنار مجموعه تاریخی طباطبایی ها به یک قطب بی نظیر گردشگری بدل کرد ، دریغ از توجه میراث فرهنگی، فرمانداری، شهرداری و شورای شهر ، اداره اوقاف و مهمتر از همه عدم مطالبه مردم

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Close