اخبار بروجرد

نگاهی به معضل دستفروشی در بروجرد/ وقتی سرقفلی پیاده‎روها در قرق بوتیک‎های خیابانی است

روزهای بروجرد- طی سال‎های اخیر و با افزایش تعداد دستفروشان در سطح شهر بروجرد عملأ پیاده‎رو خیابان‎ها به قرق این افراد درآمده و به محلی برای کاسبی آنان تبدیل شده است.

به گزارش فارس، جلسه بررسی وضعیت سد معبر در این شهرستان با موضوع تکراری فعالیت دستفروشان برگزار شد.

فعالیت دستفروشان در پیاده‎روها، گسترش فضای بسیاری از مغازه‎ها به نیمه‎های پیاده‎رو، حضور همیشگی وانت‎باری‎ها در سطح خیابان‎ و تبدیل کیوسک‎های مطبوعاتی به جگرکی و سمبوسه‎فروشی از مواردی بود که در این جلسه با آن اشاره شد.

کمبود نیروی سد معبر شهرداری و نبود شعبه ویژه رسیدگی به دادرسی‎های مربوط به شهرداری بروجرد از دیگر موضوعاتی بود که در جلسه امروز به آن پرداخته و قرار شد، برای رفع هر دو نقیصه رایزنی و اقدام شود.

شاید تنها خبر خوب این جلسه آغاز اجرای طرح پیاده‎راه‎سازی در محدوده سه راه تا میدان جعفری و احتمال تکمیل آن تا نوروز ۹۸ بود که در صورت تحقق بخش عظیمی از دستفروشان را در خود استقرار می‎دهد.

در این جلسه همچنین پیشنهادهای دیگری مبنی بر تبدیل بازارهای هفتگی به روز بازار و ایجاد فضاهای ثابتی در هسته مرکزی شهر برای استقرار بخشی از دستفروشان مطرح شد.

تبدیل خیابان‎ها به ملک شخصی مغازه‎داران

فرماندار بروجرد با اشاره به اینکه وجود سد معبر در خیابان‎های هسته مرکزی شهر تردد را برای رهگذران دشوار کرده است، گفت: نه تنها دستفروشان که بسیاری از مغازه‎داران نیز با تجاوز به پیاده‎رو اجناس و کالاهایشان را به معرض فروش می‎گذارند.

رضا آریایی عنوان کرد: از طرفی بسیاری از مغازه‎داران با ایجاد موانع در خیابان مانع پارک خودروها شده و آن را به مکان اختصاص خود تبدیل کرده‎اند.

وی بیان کرد: علاوه بر آن دستفروشان با پهن کردن بساط خود در محوطه پیاده‎رو آن را به اشغال خود درآورده و عبور و مرور را برای شهروندان دشوار و در مواقع شلوغی خیابان‎ها کند کرده‎اند.

فرماندار بروجرد تاکید کرد: علاوه بر همه اینها توقف وانت‎بارها در گوشه و کنار خیابان‎هایی مانند محدوده میادین قیام تا صفا و اقدام به فروش کالا و میوه حرکت خودروها را نیز مختل و با مشکل مواجه کرده است.

آریایی با اشاره به اینکه سد معبر سابقه‎ای طولانی داشته و سال‎ها است که به معضلی شهری تبدیل شده است، افزود: وجود دستفروشانی که در خیابان بساط کرده و پیاده‎رو را به اشغال خود درمی‎آوردند، موضوع امروز و دیروز نیست.

قرارداد جدید بین شهرداری و نیروی انتظامی منعقد شود

وی در ادامه به تفاهم‎نامه منعقد شده بین شهرداری و نیروی انتظامی برای ساماندهی دستفروشان و کاستن از معضل سد معبر اشاره و خاطرنشان کرد: با تحقق نیافتن وعده‎های شهرداری این قرارداد به صورت کامل اجرایی نشده است.

فرماندار بروجرد ادامه داد: بر اساس این تفاهم‎نامه نیروی انتظامی از نیروهای در حال استراحت برای همراهی نیروهای سد معبر شهرداری و با هدف تاثیرگذاری بیشتر اقدامات این نهاد استفاده می‎کرده اما این قرارداد به طور کامل اجرا نشده است.

آریایی تاکید کرد: با انعقاد قرارداد جدید بین شهرداری و نیروی انتظامی می‎توان مجددأ موضوع سد معبر را در دستور کار قرار داده و روی آن مانور داد.

آغاز اجرای طرح پیاده‎راه از هفته آینده

وی تصریح کرد: یکی دیگر از تصمیماتی که با هدف برچیدن بساط دستفروشان از سطح خیابان‎ها و ایجاد مزاحمت برای شهروندان اتخاذ شده و عملیات اجرایی آن از هفته آینده آغاز می‎شود، ایجاد پیاده‎راه در حد فاصل سه راه تا میدان جعفری است.

فرماندار بروجرد با اشاره به اینکه اعتبار مورد نیاز برای اجرای این پروژه آماده است، گفت: در صورت مساعد بودن شرایط برای کار پیش‌بینی می‎شود اجرای آن تا نوروز ۹۸ به اتمام رسیده و مورد استفاده قرار گیرد.

آریایی اظهار کرد: با ایجاد این پیاده‎راه و استقرار دستفروشان در آن تا حد زیادی از معضل سد معبر در بروجرد کاسته شده و رضایت نسبی شهروندان تامین می‎شود، از سویی افرادی که با دستفروشی امرار معاش می‎کنند، از کار بیکار نخواهند شد.

کیوسک‎های مطبوعاتی جگرکی شده‎اند

رئیس شورای شهر بروجرد گفت: معضل سد معبر یک روزه ایجاد نشده که انتظار داشت یک روزه آن را حل و برطرف کرد.

موسی نیکوکار بیان کرد: بر اساس بند ۲ ماده ۵۵ قانون شهرداری‎ها رفع معضل سد معبر در پیاده‎روها به عهده شهرداری اما در خیابان بر عهده راهنمایی و رانندگی است، بنابراین پلیس راهور می‎تواند با اعمال جریمه قانونی وانت‎بارها از حضور دوباره آن‎ها در سطح خیابان و اقدام به فروش میوه و مانند آن‎ها جلوگیری کند.

وی عنوان کرد: در کنار فعالیت دستفروش‎ها و وانت‌بارها، تبدیل کیوسک‎های مطبوعاتی به جگرکی و امثال آن‎ها بر معضل خیابان‎ها به ویژه در هسته مرکزی شهر افزوده است.

رئیس شورای اسلامی شهر بروجرد از وجود ۲۰۰ دکه و کیوسک مطبوعاتی در سطح شهر خبر و ادامه داد: دکه‎داران علاوه بر تخلفاتی که مرتکب می‎شوند، موجب حضور و فعالیت گاری‎داران و دستفروشان در اطراف دکه‎های خود می‎شوند.

نیکوکار تاکید کرد: اگر برخورد با دستفروشان دشواریی‎ها دارد، برخورد با تخلفات کیوسک‎داران و پلمب دکه‎های آن‎ها که کار دشواری نیست.

نیروی سد معبر کم داریم

وی در ادامه کمبود نیروی سد معبر شهرداری را مانعی برای مقابله هر چه بیشتر با پدیده دستفروشی عنوان و تصریح کرد: لازم است برای این منظور نیروهای بیشتری را به کار گرفت و به کمک آورد.

شعبه ویژه رسیدگی به امور شهرداری تشکیل شود

رئیس شورای اسلامی شهر بروجرد با اشاره به مشکلاتی که برای ماموران سد معبر شهرداری ایجاد می‎شود، گفت: در گذشته قرار بود شعبه مخصوص برای رسیدگی به امور شهرداری در دستگاه قضایی بروجرد تشکیل شود، اما این مهم تاکنون محقق نشده است.

نیکوکار تاکید کرد: ایجاد شعبه ویژه رسیدگی به دادرسی‎های مربوط به نهاد شهرداری علاوه بر اینکه موجب تسهیل در امور و سرعت بخشیدن به روند رسیدگی به پرونده‎ها می‎شود، موضوعات مربوط به این نهاد را به صورت تخصصی دنبال می‎کند.

وی در ادامه بار دیگر از نماینده دادستان بروجرد خواست که موضوع شعبه ویژه را تا حصول نتیجه رسیدگی کند.

تگ ها

مقالات مشابه

1 thought on “نگاهی به معضل دستفروشی در بروجرد/ وقتی سرقفلی پیاده‎روها در قرق بوتیک‎های خیابانی است”

  1. در تمام کشور پیاده راه ها محلی برای گردشگری و جذب توریست هستن نه اسکان دستفروش ها آقایان کمی تامل کنید لطفا! اون هم کجا خیابان جعفری که قلب بافت تاریخی بروجرده!!! تصور کنید گردشگری که میخواد از مسجد جامع ، بازار و مسجد سلطانی دیدن کنه با دیدن اون حجم از دستفروش چه تصوری پیدا میکنه؟؟؟ سری به تبریز ، همدان یا اصفهان بزنید تا با معنی پیاده راه آشنا بشید حضرات مسئول ، والله دیگه خسته شدیم از این همه کج سلیقگی !!!!!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close