اخبار ایران

محمد جواد ظریف و انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰

روزهای بروجرد- بار‌ها این صحبت مطرح شده است که محمدجواد ظریف گزینه مناسبی برای حضور در انتخابات سال ۱۴۰۰ است و هرچند او بار‌ها این را تکذیب کرده، اما هرگز تا امروز پرونده این ماجرا در میان رسانه‌ها و جریان‌های سیاسی بسته نشده است. اما سوال مهم این است که آیا به طور کلی ظریف گززینه مناسبی برای ریاست جمهوری است یا خیر؟
تقریبا بعد از موفقیت تیم مذاکره کننده در مذاکرات هسته‌ای و دستیابی به برجام و شرایط بسیار خوبی که وزیر امور خارجه در میان افکار عمومی پیدا کرد، صحبت‌ها و گمانه‌زنی‌های بسیاری از سوی برخی رسانه‌ها و جریان‌های سیاسی مبنی بر اینکه محمدجواد ظریف قصد کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰ را دارد مطرح شد. اما هربار ظریف با صراحت آن را رد و عنوان کرد که هیچ برنامه‌ای در این خصوص ندارد و حتی تاکید کرد که حوزه مورد علاقه‌اش وزارت امور خارجه است نه ریاست جمهوری.

اما آنچه که مجددا باعث طرح این موضوع شد، حضور ظریف در کنگره حزب ندا بود. برخی مدعی شدند که این حضور نشانگر آن است که او سعی دارد تحرکاتی در عرصه سیاست داخلی داشته باشد تا برای سال ۱۴۰۰ زمینه را فراهم کند. البته قاعدتا حضور ظریف در این کنگره بیشتر به دلیل روابط او با صادق خرازی است، اما به هرحال طرح این مسئله بار دیگر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت و سخنگوی وزارت امور خارجه توضیحاتی درباره آن ارائه کند.

بهرام اسماعیلی در این باره گفت: «آقای ظریف یک شخصیت برجسته در عرصه سیاست خارجی و بین الملل است و، چون وزیر امور خارجه هستند با دعوت‌های زیادی در داخل و خارج کشور مواجه هستند که ایشان نیز براساس موقعیت و فرصتی که در اختیار دارند در برخی از این نشست‌ها شرکت می‌کنند. وی با بیان این‌که «آقای ظریف گرایش حزبی و جناحی ندارد»، ادامه داد: چندی پیش دبیرکل حزب ندای ایرانیان از ایشان دعوت کرده بودند که در جمع اعضای این حزب در مورد سیاست خارجی ایران و مهم‌ترین اولویت‌ها و چالش‌های پیش روی آن، سخنرانی کنند و ایشان نیز به همین دلیل در این نشست حضور پیدا کردند، چنان که در سال ۹۴ نیز در مراسم گرامیداشت یاد شهدای حزب موتلفه حضور پیدا کردند و به ایراد سخنرانی پرداختند.» (اینجا)

ظریف عاقل‌تر از این است که بخواهد الان به فکر ۱۴۰۰ باشد
در همین خصوص علی صوفی وزیر تعاون دولت اصصلاحات طی گفتگو با فرارو عنوان کرد: «نکته‌ای که درباره آقای ظریف برای انتخابات ۱۴۰۰ باید در نظر داشت این است که ایشان الان پرونده قطوری دارند که اصولگرایان تندرو طی این پنج سال درست کردند. به همین دلیل من فکر می‌کنم آقای ظریف الان باید به این فکر باشند که بعد از دوران وزارتشان، برایشان مشکلی ایجاد نشود و بعد از آن می‌توانند اگر تمایلی داشتند به ریاست جمهوری فکر کنند. البته من معتقدم که آقای ظریف خیلی عاقل‌تر از این حرفا است که به خواهد الان به فکر انتخابات ریاست جمهوری باشند. چون احتمال اینکه ایشان را با مشکلات بسیاری مواجه کنند و از گردانه رقابت کنار بگذارند خیلی زیاد است.»

این فعال سیاسی در خصوص اینکه سال ۹۶ محمدجواد ظریف از جمله افرادی بود که پیش از جهانگیری به او پیشنهاد کاندیاتوری در انتخابات داده شده بود، گفت: «نباید شرایط الان یا سال ۱۴۰۰ را با سال ۹۶ مقایشه کرد. این سال‌ها تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند و شرایط سال گذشته به گونه‌ای بود که آقای ظریف گزینه مناسبی بودند، اما این به آن معنی نیست که در سال ۱۴۰۰ هم می‌توان به ایشان به عنوان یک کاندیدای مناسب نگاه کرد. الان صحبت من این نیست که ایشان توانایی لازم برای ریاست جمهوری دارند یا خیر. بیشتر نگرانی من پرونده سازی‌هایی است که علیه ایشان انجام شده و اصلا نباید آن‌ها را نادیده گرفت.»

صوفی در پاسخ به این سوال که با توجه به این صحبت‌ها می‌توان نتیجه گرفت که محمدجواد ظریف گزینه مناسبی برای اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ نیست، گفت: «نه نمی‌توان با قطعیت به این مسئله تاکید کرد. هر آنچه که باید در انتخابات ۱۴۰۰ رخ بدهد در ماه‌های منتهی به آن مشخص می‌شود. اینکه الان شرایط به چه شکل است یک طرف ماجرا و طرف دیگر رویداد‌های سه سال آینده قرار دارد؛ بنابراین نمی‌توان از الان برای انتخابات ریاست جمهوری و کاندیدا‌ها نظر قطعی داد.»

ظریف کاملا صلاحیت حضور در جایگاه ریاست جمهوری را دارد
همچنین محمدصادق جوادی حصار طی گفتگو با فرارو عنوان کرد: «ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که آقای ظریف کاملا پتانسیل حضور در جایگاه ریاست جمهوری را دارند. زیرا به هرحال وقتی فردی در جایگاه وزارت امور خارجه قرار می‌گیرد، نشانگر آن است که این فرد تسلط کافی به مسائل بین المللی، منطقه‌ای دارد. ضمن اینکه آقای ظریف تا حدودی زیادی هم به مسائل اقتصادی، بازرگانی و سرمایه گذاری واقف هستند و به مسائل داخل کشور هم اشراف دارند؛ بنابراین من بعید می‌دانم با توجه به خصوصیات آقای ظریف کسی تردیدی در این داشته باشد که صلاحیت ریاست جمهوری را دارند.»

وی افزود: «اما اینکه الان برخی معتقدند آقای ظریف اگر به عنوان مثال در کنگره حزب ندا حضور پیدا کرده است، قصد برنامه ریزی برای انتخابات ۱۴۰۰ را دارند، خیلی مستند نیست. به هرحال وزیر امور خارجه در برخی مراسم‌ها شرکت می‌کنند و نمی‌توان این را به حساب تحرکات انتخاباتی از سوی آقای ظریف دانست. البته ممکن است در پشت پرده این چنین باشد، اما آنچه مشاهده می‌شود، ادله لازم و کافی برای تائید این ادعا نیست.»

او در خصوص صحبت‌های صوفی مبنی بر وجود پرونده قطور برای محمدجواد ظریف، اظهار کرد: «به نظر من اینکه درباره برخی افراد پیش از انتخابات پرونده سازی می‌شود بیش از هر چیز بیانگر این است که این افراد گزینه‌های مناسب برای کاندیداتوری در انتخابات هستند و خودشان هم با جدیت این مسئله را دنبال می‌کنند. همیشه همینطور بوده که برخی جریان‌ها و گروه‌ها هر زمان که احساس کردند ممکن است فردی وارد انتخابات شود و شانس پیروزی دارد و منافع آن‌ها از این موفقیت تامین نخواهد شد، دست به پرونده سازی علیه آن‌ها زده اند. درباره آقای ظریف هم شرایط به همین نحو است و این گروه‌ها معتقدند که اگر آقای ظریف قرار باشد کاندیدای ریاست جمهوری شوند، خطری برای منافع آن‌ها خواهد بود و به همین دلیل همیشه سعی در تضیعف جایگاه ایشان داشتند.»

این فعال سیاسی تاکید کرد: «با اینحال به نظر من با وجود صحبت‌های اقای صوفی من معتقدم که فردی مثل آقای ظریف که می‌تواند وزیر امورخارجه باشد، فطعا می‌تواند در جایگاه ریاست جمهوری هم قرار بگیرد. باید در نظر داشت که مسئله پرونده‌سازی همیشه بوده و در خصوص افراد بسیاری صورت گرفته است، اما نباید اینگونه تصور کرد که با چنین مسائلی بهتر است این افراد خود را کنار بکشند. این قبیل راهکار‌ها با وجود اینکه همیشه غیراخلاقی بوده، اما در میان برخی گروه‌ها مرسوم است و نباید به خاطر ان افرد یا گروه‌های دیگر عقب نشینی کنند.»

جوادی حصار در پایان تاکید کرد: «از الان نمی‌توان با قطعیت گفت: آقای ظریف گزینه مورد حمایت اصلاح‌طلبان است یا خیر، اما می‌توان گفت که ایشان یکی از گزینه‌هایی هستند که شرایط لازم برای حمایت اصلاح‌طلبان را دارند. زیرا به هرحال اصلاح‌طلبان شخصیت‌های با تجربه و کاردان مثل آقای ظریف کم ندارند. اما باید صبر کرد و دید فضای انتخابات سال ۱۴۰۰ به کدام سمت و سو می‌رود. الان زمان زیادی باقی مانده نمی‌توان برای سه سال دیگر با قطعیت اعلام موضع و نظر کرد.»

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close