لرستان

علی‌رغم هشدارهای کم‌آبی؛ کشت برنج در لرستان افزایش یافته است

روزهای بروجرد- مدیر زراعت جهادکشاورزی لرستان گفت: با وجود ممنوعیت کشت برنج به جز در گیلان و مازندران، اما از آن‌جایی که قانونی برای برخورد با کشت بی‌رویه وجود ندارد نمی‌توان از کشت این محصول در سایر نقاط کشور جلوگیری کرد.

جواد صالحیان در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به الگوی کشت برخی محصولات آب‌بَر در لرستان اظهار کرد: سیب‌زمینی، هندوانه، چغندرقند و برنج از جمله محصولاتی هستند که نیاز آبی فراوانی برای کشت داشته و این موضوع برای استان مشکلات بسیاری ایجاد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: با تمهیداتی که سال گذشته از جمله برگزاری کلاس‌های توجیهی و کشت‌های جایگزین برای کشاورزان برگزار شد امسال شاهد کشت کمتر سه محصول سیب‌زمینی، هندوانه و چغندرقند در استان بودیم.

مدیر زراعت جهادکشاورزی لرستان با بیان اینکه علی‌رغم هشدارها اما کشت برنج در استان نسبت به سال گذشته افزایش یافت، افزود: سال گذشته ۶ هزار و ۱۷۳ هکتار از اراضی استان تحت‌پوشش کشت برنج رفت، این در حالی است که این سطح از زمین برای امسال به ۷ هزار و ۳۹۰ هکتار افزایش یافته است.

صالحیان توجیه بالای اقتصادی برنج را عاملی برای استقبال بی‌رویه کشاورزان جهت کشت این محصول عنوان و تصریح کرد: از هر هکتار می‌توان حدود ۳ تُن برنج سفید در دوره چهارماهه کشت برداشت کرد و اگر حداقل قیمت برای هر کیلو برنج ۱۲ هزار تومان در نظر گرفته شود بنابراین در هر هکتار بین ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان عاید کشاورز می‌شود.

وی اظهار داشت: با وجود اینکه کشت برنج در تمام استان‌ها به جز گیلان و مازندران ممنوع شده است اما از آن‌جایی که مجری قانونی برای برخورد با متخلفان وجود ندارد نمی‌توان از کشت این محصول در سایر نقاط کشور خودداری کرد.

مدیر زراعت جهادکشاورزی لرستان با تأکید بر اینکه دولت بایستی مُفاد قانونی برای اجرای منع کشت برنج در استان‌های ممنوعه اتخاذ نماید، گفت: جهادکشاورزی در هر استان تنها می‌تواند تسهیلات لازم برای کشت محصولاتی همچون برنج را به کشاورزان ارائه ندهد که در این صورت نیز به دلیل صرفه اقتصادی بالا کشاورز نیاز خود را از بازار آزاد تأمین می‌کند.

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close