پزشکی

ضرورت درمان سکته‌های مغزی در سه ساعت اولیه بروز آن

روزهای بروجرد- یک متخصص داخلی مغز و اعصاب گفت: به‌منظور جلوگیری از عوارض غیرقابل‌ جبران سکته‌های مغزی شروع درمان سکته‌های مغزی در سه ساعت اولیه بروز سکته بسیار حائز اهمیت بوده و باید انجام شود.

به گزارش ایسنا، دکترعنایت الله حمزه‌ای بابیان مطلب فوق و  تأکید بر اینکه درمان سکته‌های مغزی همانند سکته قلبی حائز اهمیت بوده و باید به‌موقع انجام شود، افزود: حضور بیماران در ۳ ساعت اولیه در بیمارستان‌های مرجع درمان سکته حاد مغزی و انجام درمان برای آن‌ها شانس بهبودی و جلوگیری از عوارض جبران‌ناپذیر سکته مغزی را بسیار کاهش خواهد داد.

این پزشک متخصص داخلی مغز و اعصاب  مجتمع آموزشی پژوهشی درمانی پیامبر اعظم(ص) خاطرنشان کرد:  از هر ۱۰۰ بیماری که در ۳ ساعت اولیه بروز سکته حاد مغزی مراجعه کرده و تزریق داروهای حل‌کننده لخته برای آن‌ها انجام‌شده ۳۲ بیمار سود فراوانی از درمان برده‌اند.

وی ادامه داد: اما این آمار در بیمارانی که بین ۳ تا ۴ و نیم ساعت بعد از بروز علائم مراجعه و تحت درمان قرارگرفته‌اند از هر ۱۰۰ بیمار ۱۶ بیمار از درمان خوب بهره‌مند شدند و درمان با تزریق داروهای حل‌کننده لخته برای بیمارانی که بعد از ۴ و نیم ساعت از بروز علائم سکته مراجعه می‌کنند تقریباً هیچ‌گونه فایده‌ای نخواهد داشت.

دکتر حمزه‌ای اضافه کرد: لذا توجه به علائم هشداردهنده بروز سکته مغزی مانند فلج ناگهانی اندام، اختلال تکلم، تاری دید ناگهانی و عدم تعادل و مراجعه در ۳ ساعت اولیه بروز این علائم در درمان این بیماران بسیار مهم است.

دکتر حمزه‌ای با تأکید بر اینکه پس از بروز علائم سکته‌های مغزی مراجعه به بیمارستان‌های مرجع سکته مغزی به‌منزله جلوگیری از اتلاف وقت و شروع به‌موقع درمان بسیار حائز اهمیت است، عنوان کرد: در کشور حدود ۵۵ بیمارستان به‌عنوان  بیمارستان مرجع پذیرش بیماران سکته مغزی هستند و در استان هرمزگان در حال حاضر بیمارستان شهید محمدی بندرعباس و بیمارستان حضرت ابوالفضل (ع) میناب، به‌عنوان بیمارستان‌های مرجع پذیرش بیماران سکته حاد مغزی آماده خدمات‌رسانی به شهروندان هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بیماران  به‌جای مراجعه به مطب، درمانگاه‌ها و سایر مراکز درمانی به این بیمارستان‌ها که تیم مجرب پزشکی و پرستاری در قالب کد ۷۲۴ به‌طور ۲۴ ساعته آماده ارائه خدمت تخصصی به این بیماران هستند، مراجعه کنند.

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close