اخبار لرستان

ایران زیباست؛ «اُشترانکوه»، آلپ ایران+تصاویر

روزهای بروجرد- «اُشترانکوه» یا «آلپ ایران»، تکه‌ باشکوه از کوه‌های زاگرس که در شرق استان لرستان و جنوب شرقی شهر دورود و تا جنوب الیگودرز گسترده شده و در میان قلل زیبای ۱۴گانه این رشته کوه، «کول جنو» با ۳۸۱۳ متر خودنمایی می‌کند.

 کوهنوردان محلی «کول جنو» را خانه «اجنه» معنی می‌کنند و وجه تسمیه این نامگذاری انعکاس غرش مهیب بهمن‌های سهمگین زمستانی در دره اسرارآمیز هزار بهمن است، شاید همین غرش‌های مهیب و متعدد باعث شده است که گذشتگان، این قله را مأمن اجنه بدانند و گویی این تصور آنان همچنان بر این کوه سایه انداخته است.

 اغلب کوهنوردان «کول جنو» را فنی‌ترین قله زاگرس می‌دانند و مرگ ۹ کوهنورد مشهدی پس از صعود به کول جنو در سال گذشته یکی از دردناکترین خاطرات مسافران کوهستان از این قله است.

  • دره «اُشترانکوه» معروف به دره هزار بهمن، دارای یخچال‌های طبیعی متعددی است.«اشترانکوه» رشته‌کوهی در شرق استان لرستان، جنوب شرقی دورود تا جنوب الیگودرز و یکی از بلندترین رشته‌کوه‌های زاگرس است.
  • این رشته‌کوه در دوره کوه‌زایی آلپی جدید ایجاد شده‌، از جمله رشته کوه‌های جوانی محسوب می‌شوند که در حدود ۳۰ میلیون سال پیش ایجاد شده‌اند.سنگ معروف "شصت خدا" که در زمان فرود از قله راهنمای کوهنوردان است .
  • علامت های نشان دهنده مسیر برگشت که کوهنوردان مشهدی بدلیل قرار گرفتن در شرایط بد جوی موفق به دیدن آنها نشده و از مسیر درست منحرف شدند.مسیر اشتباهی که سال گذشته کوهنوردان مشهدی در فرود از قله انتخاب کرده و بدنبال این اشتباه وارد دره‌ای بهمن خیز شدند. شرایط نامساعد جوی در جریان فرود منجر به انحراف کوهنوردان از مسیر و مرگ آنان شد.
  • پیمایش مسیر تا پناهگاه ۳ الی۴ ساعت زمان می‌برد و در طول مسیر دو سمت کوهنوردان را کوه هایی با شیب های تند و صخره‌ای احاطه کرده است.تیغه های «کول جنو» که کوهنوردان برای صعود باید بر آنها عبور کنند.
  • مسیر برگشت کوهنوردان از قله «کول جنو» که با علامت‌هایی که توسط کوهنوردان اراکی نصب شده مشخص است.کوهنوردان برای صعود به قله «کول جنو» از مسیر فنی ملزم به حرکت برروی تیغه‌ها هستند.
  • آسمان پرستاره ارتفاعات «اُشترانکوه»کوهنوردان برای صعود به قله «کول جنو» باید از روستای کمندان وارد دره هزار بهمن شوند و طول ۸ کیلومتری دره را بپیمایند تا به پناهگاه برسند.
  • ابتدای مسیر صعود به قله و اولین گام های کوهنوردان بر روی تیغه‌هامسیر قله «کول جنو» از سمت دره هزار بهمن مسیری تیغه‌ای است که همین ویژگی این کوه را در زمره فنی‌ترین کوه های ایران قرار داده است.قله 3813 متری «کول جنو» از فنی‌ترین قله های ایران است و صعود به این قله بویژه در زمستان وجه امتیازی در کارنامه کوهنوردان محسوب می‌شود.چشم انداز شهر «ازنا» از پناهگاه «کول جنو»، طولانی بودن مسیر مستلزم اقامت شبانه کوهنوردان در پناهگاهی که در ارتفاع 3028 متری مستقر شده است.
  • بهار «اُشترانکوه» که به سبب شباهت ظاهری قلل هشت گانه‌اش با کاروان شتر، شترکوه هم خوانده می‌شود، زیبایی‌های طبیعی خیره کننده‌ای را به طبیعت دوستان ارزانی می‌کند.

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close