ورزش

استقلال و پرسپولیس باید امسال به بخش خصوصی واگذار شوند + سند

اگرچه دو باشگاه‌ استقلال و پرسپولیس از منظر دولت، شرکت‌های سودده دولتی هستند ولی باید امسال از آنها دل بکــَنَد و به بخش خصوصی واگذارشان کند.

روزهای بروجرد- استقلال و پرسپولیس اگرچه به سبب کُری‌خوانی‌های همیشگی هواداران این دو تیم بر سر زبان‌ها هستند ولی مدتی است که نگاه به آنها از موضعی دیگر حائز اهمیت شده است: چرا فقط این دو تیم باید مورد حمایت دولتی باشند و از خزانه بیت‌المال نفع ببرند؟

بودجه‌دهی سالیانه به دو باشگاه‌ استقلال و پرسپولیس در شرایطی اتفاق می‌افتد که در سال ۱۳۹۰ و زمانی که برنامه پنجم توسعه کشور در مجلس تدوین شد، در تبصره ۲ ماده ۱۰۹ آن به صراحت آمده بود که پرداخت هر گونه وجهی از محل بودجه کل کشور به هر شکل و به هر نحو به ورزش حرفه‌ای ممنوع است و در حکم تصرف غیرقانونی در وجوه واموال دولتی به حساب می‌آیند.

همین موضوع بعدتر هم در برنامه ششم توسعه نیز مورد تاکید قرار گرفت.

علاوه بر این، مقرر شد که شرکت‌های زیان ده دولتی در راستای اصل ۴۴ قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار شوند؛ تصمیمی که زمزمه‌های خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس را مطرح کرد.

طبیعتا دولت دهم گامی که اواخر دوره خود را می‌گذراند، گامی در این راستا برنداشت. اما با روی کار آمدن دولت یازدهم و در سال ۱۳۹۳ تصمیم واگذاری این دو باشگاه به بخش خصوصی جدی شد و مزایده‌هایی برای این منظور برگزار کردند.

نتیجه، برگزاری چهار مزایده بود که هیچ یک به سرانجام نرسید و هر بار به دلایلی همچون نداشتن اهلیت خریدار، امنیتی بودن موضوع و … کأن لم یکن شد.

در آستانه برگزاری پنجمین مزایده، هیئت دولت مصوبه‌ای گذراند مبنی بر اینکه این دو باشگاه موسسه فرهنگی و ورزشی هستند.

همین تصمیم، آنها را از شمول واگذاری خارج کرد. تصمیمی که انتقادات زیادی را به دنبال داشت ضمن آنکه خلاف قانون نیز تشخیص داده می‌شد.

بعد از گذشت چند سال، اخیرا وزیر ورزش و جوانان با ارسال نامهای به وزارت اقتصاد و امور دارایی خواستار آن شده که خصوصیسازی پرسپولیس و استقلال در دستور کار قرار گیرد. این موضوع اگرچه دیر ولی از هرگز انجام نشدن آن بهتر است.

سلطانی‌فر پیش از این نامه‌نگاری درباره کم و کیف این موضوع از معاونت قوانین مجلس استعلام کرده بود.

با این وجود رئیس کمیته فوتبال فراکسیون ورزش مجلس می‌گوید رییس‌جمهور روحانی برای این موضوع دستور داده است و رییس فراکسیون ورزش مجلس معتقد است وزیر ورزش بدون هماهنگی با دولت اقدام به واگذاری استقلال و پرسپولیس نمی‌کند و بر تغییر در نظر هیئت دولت نسبت به چگونگی مدیریت این دو باشگاه تأکید کرد.

سلطانی فر

بودجه شرکت های دولتی

هانیه خاکپور- خانه ملت

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close