اخبار بروجرد

آریایی در بازدید از شالیزارهای بروجرد: منابع آبی لرستان پاسخگوی شالیزارهای برنج نیست

روزهای بروجرد- معاون استاندار لرستان و فرماندار بروجرد گفت: منابع آبی استان و شهرستان پاسخگوی تامین آب مورد نیاز شالیزارها و کشت محصولات آبدوست نیست.

به گزارش ایرنا رضا آریایی درحاشیه بازدید از شالیزارهای بروجرد افزود: درسال های اخیر در این شهرستان میزان شالیزارها افزایش پیدا کرده به نحوی که هم اکنون بروجرد دومین شهرستان تولید کننده برنج در استان محسوب می شود.

وی اظهار داشت: کاهش شدید میزان بارندگی در دهه اخیر، افت سطح آب های زیر زمینی و افزایش میزان کشت محصولات کشاورزی نظیر برنج که به آب بسیاری نیاز دارد منابع آبی استان را با یک چالش جدی مواجه کرده است.

فرماندار بروجرد بیان کرد: اگر این روند رو به رشد کنترل و مهار نشود در چند سال آینده با چالش جدی در کشت محصولات کشاورزی و نابودی منابع آبی روبرو خواهیم شد.

آریایی اضافه کرد: انجام تمهیدات لازم و ارائه راهکارهای موثر برای مدیریت منابع آب و تغییر در الگوی کشت موثرترین روش برای برون رفت از وضعیت کم آبی پیش رواست.

وی ادامه داد: هدف از بازدید از شالیزارهای بروجرد را بررسی وضعیت کشت برنج و ارائه راهکارهای علمی و عملی برای جلوگیری از افزایش و توسعه کاشت محصولات آبدوست و کاهش سطح اراضی زیر کشت برنج در سال آبی آینده است.
مدیرجهاد کشاورزی بروجرد مجموع شالیزارها شهرستان را ۹۲۰ هکتارعنوان کرد و گفت: متوسط برداشت برنج ازهرهکتار چهارتن است.

عزت الله نباتی افزود: براساس مصوبات قبل هر کشاورز می تواند۲۰ درصد از اراضی کشاورزی خود را به کشت محصولات آبدوست اختصاص دهد اما با توجه به تصمیم اخیر دولت این موضوع منتفی خواهد شد.

به گزارش ایرنا هیئت وزیران، با اجرای محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های کشت برنج در خارج از استان‌های گیلان و مازندران موافقت کرد

دولت این تصمیم را در راستای سیاست‌های کنترل سطح زیر کشت بهاره و زمستانه و با توجه به محدودیت‌های منابع آبی در حوضه‌های آبریز و استان اتخاذ کرده است.

شهرستان بروجرد دارای ۶۹هزار هکتار اراضی کشاورزی است.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close