آسیب های اجتماعی

کدام استانها بیشترین تعداد مراجعه‌کنندگان زنان معتاد را دارند؟

روزهای بروجرد- معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان‌رضوی گفت: براساس گزارش‌هایی که به‌وسیله بهزیستی اعلام شده است سه استان کرمان، خراسان و تهران بیشترین تعداد مراجعان زنان معتاد را داشته‌اند.
محمدرحیم نوروزیان در همایش استانی صیانت و گفتمان‌سازی اجتماعی‌شدن امر مبارزه با موادمخدر که در هلال احمر مشهد برگزار شد، اظهار کرد:  میانگین سن اعتیاد در کشور ما رو به کاهش است و در حال حاضر حدود ۲۵ تا ۲۶ سال بوده که بسیار خطرناک است. مساله موادمخدر در کشور ما صرفا مساله‌ای اجتماعی نیست. درواقع موادمخدر از لحاظ امنیتی نیز می‌تواند مشکل‌آفرین باشد. بزرگترین سرویس‌های امنیتی جهان پشت آن هستند تا کشور و جوانان ما را آلوده به اعتیاد کنند.

وی افزود: همچنان در ایران مساله موادمخدر، پدیده مردانه تلقی می‌شود، اما واقعیت این است که از این چارچوب عبور کرده و زنان نیز درگیر آن شده‌اند. براساس آمارهای جهانی تعداد زنان ایرانی مبتلا به اعتیاد از متوسط جهانی کمتر است و ۰.۶ درصد جمعیت زنان ایران به اعتیاد مبتلا هستند.
نوروزیان با بیان اینکه روند اعتیاد زنان در کشور بسیار خطرناک است، توضیح داد: مساله اعتیاد میان زنان بسیار پیچیده‌تر از مردان است. اعتیاد بانوان در ایران پنهان می‌ماند و این امر احتمال درمان آن‌ها را کاهش می‌دهد. از سویی دیگر اثرات منفی زنان و مادران معتاد بسیار بیشتر است چراکه زن، ستون خانواده است، بنابراین اعتیاد خانم‌ها بسیار خانمان‌سوزتر و خطرناکتر از اعتیاد مردان است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: عواقب ناشی از اعتیاد خانم‌ها بسیار وخیم است و مسائلی چون مشکلات روحی، روانی، خودکشی‌ها و… را به‌دنبال خواهد داشت.
نوروزیان با اشاره به نقش شوهران معتاد در اعتیاد زنان توضیح داد: در بسیاری از مواقع مردان عامل اعتیاد زنان هستند. هنگامی که مرد خانواده معتاد می‌شود برای کم کردن فشارهای روحی و روانی خانواده خود تلاش برای معتاد کردن زن می‌کند. از عوامل دیگر اعتیاد زنان که مردان در آن تاثیرگذار هستند، امیال پست و شهوانی برخی مردهاست که برای معتادکردن زنان تلاش می‌کنند. همچنین کمبود عاطفه و محبت مردان نسبت به زنان عامل دیگر گرایش زنان به مصرف موادمخدر است.
وی تشریح کرد: براساس آمارهای به‌دست آمده در کشور ۴۷ درصد گرایش زنان به مصرف موادمخدر برای کاهش دردهای جسمانی است. ۲۴ درصد  از زنان برای کنجکاوی معتاد شده‌اند، ۲۰ درصد کسب لذت و ۹ درصد به دلیل کمبودهای عاطفی.
نوروزیان با اشاره به اختلالات خلقی زنان معتاد توضیح داد: براساس بررسی‌های انجام شده، ۸۰ درصد دختران مبتلا به موادمخدر دچار اختلال خلقی یا اضطراب‌های خاصی بوده‌اند، بنابراین احتمال گرایش زنانی که دچار اختلال خلقی هستند به اعتیاد چهار برابر دیگر افراد است. متاسفانه بسیاری از گرایش‌های به اعتیاد به دلیل وجود استرس‌ها و فشارهای زیادی است که در جامعه وجود دارد.
وی افزود: یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در کاهش گرایش زنان به مصرف موادمخدر انجام دادن اقدامات فرهنگی است. برای نمونه تبلیغات اشتباهی که بیان‌کننده کاهش وزن، افزایش نشاط و تحرک با مصرف شیشه است در این زمینه بسیار مخرب بوده و اثرات منفی به‌همراه دارد.
نوروزیان بیان کرد: تبلیغاتی اشتباه در زمینه مصرف شیشه وجود دارد که بیان‌کننده افزایش تمرکز افراد است. بنابراین برخی از دانش‌آموزانی که آزمون کنکور دارند برای افزایش تمرکز خود از این مواد استفاده می‌کنند.
به گزارش ایسنا، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: بیش از ۱۵۰ گروه اجتماع‌محور در محلات پرآسیب حدود ۹۰۰ هزار نفر را تحت پوشش برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد خود قرار داده‌اند. همچنین ۳۷ سازمان مردم‌نهاد در استان خراسان‌رضوی وجود دارد که در حوزه پیشگیری از اعتیاد فعالیت می‌کنند.
تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close