اخبار بروجرد

«نلخاص» روستایی که احیاء می‌شود/رونق به زندگی روستاییان برمی‌گردد

روزهای بروجرد- روستای«نلخاص» از توابع بخش مرکزی بروجرد مشکلاتی دارد که با برطرف شدن آن‌ها توسط دستگاه‌های اجرایی شهرستانی و استانی مجدداً احیاء شده و رونق و شادی به زندگی اهالی روستا برمی‌گردد.

به گزارش مهر «نلخاص» روستایی است در ۴۸ کیلومتری بروجرد با ۱۰۵ نفر جمعیت و ۳۱ خانوار که شغل اغلب مردم روستا کشاورزی، دامپروری و باغداری است؛ علی رغم دور افتاده بودن روستا و نزدیکی آن به مرز استان مرکزی راه دسترسی به روستا آسفالت است.

مسیر هموار است و جاده تو را به روستا می کشاند. روستایی با بافت قدیمی، درختان سرسبز و پراکنده که نشان از باغاتی به جا مانده از گذشته ای دور دارد.

مردم روستا برای عرض خیر مقدم و استقبال از مسئولان شهرستانی و استانی در حسینیه روستا جمع شده اند؛ اهالی روستا از مشکلات خود نیز می گویند؛ از نداشتن آب شرب، کمبود آب کشاورزی، نبود امکانات مناسب آموزشی، نبود مرکز بهداشت و درمان، عدم گاز کشی، عدم زیرسازی معابر روستایی و نبود دکل مخابرات برای آنتن دهی اپراتورهای تلفن همراه…

از مشکلات خود می گویند اما همچنان می خواهند در روستای خود بمانند و زندگی را در «نلخاص» رونق دهند.

نامه نماینده مجلس برای گاز رسانی به «نلخاص»

غلامرضا لطفعلیان مدیرعامل شرکت گاز لرستان در رابطه با گاز رسانی به روستای «نلخاص» بروجرد اظهار داشت: در شهرستان بروجرد بیش از ۹۵ درصد روستاها گاز رسانی شده است.

وی افزود: پروژه گاز رسانی به حدود ۲۴ روستا به علاوه روستای «نلخاص» ضمیمه درخواست نامه نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی بوده که به وزیر ارجاع داده شده است.

مدیرعامل شرکت گاز لرستان تصریح کرد: اگر بتوانیم موافقت این ۲۴ روستا را تا پایان امسال بگیریم از حیث روستایی میتوانیم شهرستان بروجرد را شهرستان سبز معرفی کنیم.

لطفعلیان با بیان اینکه مسافت روستای نلخاص هم به استان مرکزی و هم لرستان زیاد است، ادامه داد: هزینه گاز رسانی برای هر انشعاب در حال حاضر ۱۵ میلیون تومان است که مقرون به صرفه نیست و در حال حاضر منتظر کسب تکلیف از وزارت هستیم.

وی با اشاره به دو راهکار مناسب یعنی دادن نامه به مدیر عامل شرکت گاز ایران و مشارکت در اجرای عملیات گازرسانی به روستای «نلخاص» بروجرد، تاکید کرد: سپاه امکانات خوبی دارد و اگر فرمانداری ویژه بروجرد بتواند با سپاه تفاهم نامه ای منعقد کند تا طول مسیر گازرسانی به روستا را حفاری و هزینه ها کاهش یابد.

رضا آریایی فرماندار ویژه بروجرد با در اختیار قرار دادن یک دستگاه بیل مکانیکی زنجیری پیکو به اداره کل گاز لرستان جهت حفاری مسیر گاز رسانی به روستای «نلخاص» بروجرد موافقت کرد.

تسهیلات مقاوم سازی خانه های روستاییان پرداخت می شود

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان نیز در رابطه با مشکل زیر سازی معابر و عدم اجرای طرح هادی روستای «نلخاص»، اظهار داشت: حدود ۳۰۰ پروژه نیمه تمام و هزار روستای بالای ۲۰ خانوار منتظر بهسازی در سطح استان داریم.

مسعود رضایی با بیان اینکه تکمیل و انجام این پروژه ها عزم جدی می طلبد، افزود: آن موضوعی که در اجرای طرح هادی روستایی مشخص است تامین اعتبار و مشارکت مردمی است.

وی با اشاره به اجرای طرح هادی روستای نلخاص بروجرد تاکید کرد: بهتر است قبل از اجرای طرح هادی، عملیات حفاری برای گازرسانی به روستا انجام و قبل از زدن المک گاز معابر روستا مشخص شود.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان ادامه داد: بنیاد مسکن آمادگی دارد به متقاضیانی که قصد مقاوم سازی ساختمان را به طور کامل دارند مبلغ ۲۵ میلیون تومان تسهیلات پرداخت کند تا اهالی روستا بتوانند عقب نشینی واحد مسکونی را انجام دهند.

رضایی گفت: برای تخریب دیوار کوچه مبلغ ۳ میلیون تومان وام قرض الحسنه به متقاضیان اهل روستا پرداخت خواهد شد و سعی می کنیم با فراهم کردن بستر کار از طریق نمایندگان مجلس، کمیته برنامه ریزی فرمانداری ویژه بروجرد به بهبود روند عملیات زیرسازی معابر کمک کنیم.

رضا آریایی فرماندار ویژه بروجرد در این رابطه اظهار داشت: بهسازی معابر روستای «نلخاص» بروجرد امسال انجام نخواهد شد.

وی افزود: عملیات حفاری مسیر گاز رسانی به روستا زمان می برد و با توجه به نزدیکی فصل سرما این بخش از پروژه امسال انجام نمی شود اما در دستور کار قرار می گیرد که در سال ۹۸ بنیاد مسکن لرستان اولویت اول را به زیر سازی و اجرای طرح هادی این روستا بدهند.

فرماندار ویژه بروجرد تاکید کرد: بهسازی هایی که در روستاها انجام می شود از صفر تا صد آن بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.

آریایی یادآور شد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان با حسن نیت اجرای طرح هادی و بهسازی روستای «نلخاص» بروجرد را منوط به حفاری مسیر گاز رسانی، اجرای عملیات لوله کشی گاز، جابجایی المک گاز و … می داند تا با دوباره کاری موجب بازگشایی معابر روستا نشود.

بهورز یک روز در هفته و پزشک هر ۱۵ روز یک بار به «نلخاص» می آید

محمدعلی دریک معاون دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز در رابطه با خانه بهداشت روستای «نلخاص» بروجرد که در حال حاضر غیر فعال است، ادامه داد: یکی از عوامل تعیین واحدهای بهداشتی در روستاها برابر طرح جامع، گسترش و توسعه شبکه است که به صورت کشوری تعیین می شود و مهمترین عامل آن جمعیت است.

وی افزود: هر ۱۰ سال یکبار بازنگری طرح های گسترش صورت می گیرد که به دلیل پایین بودن جمعیت زیر ۵۰۰ نفر مبادرت به جمع آوری واحد بهداشتی می شود و به صورت اقماری خانه های بهداشت به روستاها خدمات می دهند؛ در رابطه با روستای «نلخاص» از طریق روستای «گوشه محسن بن علی» اقدام به ارائه خدمات برنامه ای را در سال گذشته با دستور رئیس دانشگاه در سطح استان در پیش گرفتیم.

معاون دانشگاه علوم پزشکی لرستان تصریح کرد: با دستور رئیس دانشگاه لیست روستاهایی که مشابه این روستا هستند و در گذشته واحد بهداشتی داشته اند، مشخص و جمع آوری شده است و به وزارت بهداشت و درمان ارسال شده و تا از طریق وزارت خانه دستور موافقت نگیرند امکان ایجاد مرکز بهداشت جدید صادر نخواهد شد.

دریک خاطر نشان کرد: البته با توجه به پی گیری های فرماندار بروجرد برای رفع این مشکل و برگزاری نشست های مکرر، چون جمعیت روستا زیر ۲۰۰ نفر است مجدد پی گیری می کنیم که اگر بتوانیم از روستای همجوار با یک بهورز برای یک روز در هفته به منظور رفع مسائل بهداشتی مردم روستا هماهنگ کنیم که مستقر شود.

وی گفت: یکی از گزینه های احیای این واحد استقرار یک روز در هفته بهورز و فعالیت مشترک حوزه بهداشت و دیگر پروژه های فرهنگی مثمر ثمر در روستا و به نفع اهالی است.

رضا آریایی فرماندار بروجرد نیز پرداخت اعتبارات مقاوم سازی و بازسازی خانه بهداشت روستای «نلخاص» بروجرد را از محل اعتبارات عمرانی فرمانداری ویژه بروجرد در سال ۹۷ را از برنامه های فرمانداری در جهت رفع مشکل خانه بهداشت روستا عنوان کرد و تجهیز امکانات خانه بهداشت روستا را از وظایف دانشگاه علوم پزشکی لرستان مصوب کرد.

وی تصریح کرد: هر ۱۵ روز یک بار پزشک معالج و در هفته یک روز هم بهورز در خانه بهداشت مستقر شود.

واگذاری اراضی ملی به روستاییان برای اجرای طرح های حوزه منابع طبیعی

امیر ثقلینی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد نیز در رابطه با اراضی ملی زیر کشت روستای نلخاص توسط اهالی روستا اظهار داشت: در حوزه های مختلف با امور آب در این روستا پروژه های مختلفی را اجرا کرده ایم اما در زمینه قرق مراتع در سال جاری با توجه به وظیفه ای که بر دوش سازمان بود توانستیم ۵۰۰ هکتار از اراضی ملی روستا را قرق کنیم.

وی افزود: در این راستا حدود ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به اهالی روستا پرداخت خواهد شد و همچنین در زمینه مرتع داری طرح های راکدی که بیش از ۲۵ سال راکد مانده بود را امسال ورود پیدا کرده ایم.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد تصریح کرد: در کنار آن سعی می کنیم این اراضی که در اینجا وجود دارد و دچار ایرادهایی است را برای کشت و کار مردم را اصلاح کنیم تا اهالی بتوانند به کشاورزی و زراعت ادامه بدهند.

ثقلینی ادامه داد: همچنین یک عملیات کپه کاری که به مساحت ۶۰ هکتار بوده در سال گذشته انجام شده است و به روستاییانی که مشارکت داشته اند مبلغ ۱۲ میلیون تومان هم پرداخت شده است.

وی خاطر نشان کرد: منابع طبیعی بروجرد این آمادگی را دارد که هر کدام از اهالی روستای نلخاص در حوزه اراضی ملی درخواست طرح رایگان، نقشه برداری رایگان، ارائه تسهیلات اشتغالزایی، ارائه بذر و نهال بادام، تسهیلات گیاهان دارویی، طرح رایگان جنگل کاری اقتصادی و… دارند را به صورت مشارکتی به آنها اراضی واگذار کند.

آب رسانی به روستا از طریق ایجاد مجتمع

محمدی معاون شرکت آب منطقه ای لرستان نیز در این رابطه ادامه داد: طی بازدیدی که اواخر خرداد سال گذشته از منطقه داشتیم تامین آب شرب روستا باید به صورت ایجاد مجتمع اجرایی شود.

وی افزود: یک نقطه برای تامین آب شرب روستایی در نظر گرفتیم که قرار شد از طریق شرکت آب و فاضلاب روستایی مدارک مالکیت واگذار شود تا مشکل را حل کنیم.

معاون شرکت آب منطقه ای لرستان تصریح کرد: اگر این کار انجام شود به طور قطع آب شرب چندین روستای پایین دست در این منطقه تامین خواهد شد و مشکل آب شرب آنها حل می شود.

محمدی با بیان اینکه این موضوع باید در سیکل وزارت خانه ارجاع داده شود تا آب شرب منطقه تامین می شود، ادامه داد: در هر صورت می توانیم آب منطقه را تامین کنیم.

وی افزود: تامین آب کشاورزی در حیطه وزارتخانه است که حداقل امسال هیچگونه دستورالعملی نداریم مگر از طریق منابع طبیعی و آبخیزداری فعالیت هایی به صورت خود گردان انجام شود.

معاون شرکت آب منطقه ای لرستان تاکید کرد: در زمینه احداث بند خاکی در سطح استان خیلی از عملیات های آب منطقه ای به صورت نیمه تمام باقی مانده است اما در زمینه تامین آب شرب پتانسیل و قابلیت وجود دارد، اعلام موجودیت کرده ایم و هیچ گونه محدودیتی نداریم.

به هر روی، رونق زندگی در روستاها موضوعی است که در دستور کار دولت قرار گرفته است تا با جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر، مراکز تولید روستایی پابرجا بمانند و علاوه بر رونق اقتصاد زمینه اشتغالزایی برای روستاییان نیز فراهم شود.

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close