اخبار ایراناخبار بروجرد

رانندگی با طعم مرگ پشت گواهینامه هایی بدون مهارت

کلثوم دلیران– رانندگی با طعم مرگ پشت گواهینامه هایی بدون مهارت حدود دو سال است به دلایلی، توفیق اجباری تردد در جاده های سه استان لرستان، مرکزی و قم نصیبم شده است که در این مجال شاهد تصادفات سبک و سنگین جاده ای و در مواردی هم، فوت هموطنان بوده ام.
در این راستا اخباری گوناگون مبنی بر اعلام مراجع قانونی از آمار تصادفات و تعداد جان باختگان در طول سال منتشر شده است.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا در این رابطه می گوید: در کشور سالیانه ۱۷ هزار فوتی و حدود ۳۰۰ هزار نفر مجروح در حوادث رانندگی رخ می‌دهد. ۳۰۰۰ کودک زیر ۱۸ سال و افراد در سن رشد در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند.
این در حالی است که به گفته وی، در نوروز ۱۴۰۱، ۱۱۰۰ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده اند که ۳۵ درصد از این افراد به دلیل خستگی و خواب‌آلودگی جان باختند.
همچنین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران می گوید: برآوردها نشان می‌دهد که به ازای هر نفری که در تصادف جانش را از دست می‌دهد بیش از هشت میلیارد تومان بصورت مستقیم و غیرمستقیم به کشور خسارت تحمیل می‌شود. به گفته وی، حدود ۹ تا ۱۱ درصد از بودجه کشور صرف تصادفات می‌شود و شرکت‌های بیمه بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان برای جبران خسارت تصادفات می‌پردازند که اگر اندکی از این هزینه کلان به دستگاه‌ها و شهرداری‌ها اختصاص یابد در زمینه کاهش تعداد جان باختگان شاهد موفقیت‌های بیشتری خواهیم بود.
به عنوان یک خبرنگار با ذهن جستجوگر به دنبال علل و عوامل بروز حوادث جاده ای و تصادفات بی حد و اندازه در مسیر تردد بودم و طی این مدت در یک نظرسنجی از ۷۰ راننده ماشین سبک و سنگین بیش از ۹۰ درصد آنها اولین علت تصادفات را سرعت و سبقت غیرمجاز عنوان کردند.
ع.ف راننده ماشین اسکانیا می گوید: در مسیرهایی که ماشین های سنگین و باری تردد می کنند نوع تصادف متفاوت تر از تصادفات در جاده ها با ماشین سبک است. به گفته وی، با بروز حادثه کنترل ماشین سنگین با داشتن بار اضافه خیلی سخت است و رانندگان خودروهای سبک باید مراقبت بیشتری کنند.
ن.اسدی دیگر راننده نیز می گوید: علاوه بر سرعت و سبقت غیرمجاز، عدم تسلط راننده بر روی ماشین و خواب آلودگی و خستگی از دیگر عوامل بروز حوادث جاده ای است. به گفته این راننده، با توجه به تولید انبوه خودرو در ایران در سال های اخیر و داشتن گواهینامه به عنوان یکی از مولفه های ثبت نام، متقاضیان بدون داشتن مهارت کافی رانندگی فقط با داشتن گواهینامه صاحب خودرو شده و به دل جاده می زنند.

۴۰ درصد از ۷۰ راننده ای که در نظر سنجی شرکت کردند معتقدند رانندگان مهارت لازم و سابقه رانندگی ندارند و صرفا با داشتن گواهینامه و خرید ماشین بدون داشتن سابقه رانندگی در مسیرهای طولانی و عدم آگاهی به قوانین رانندگی در جاده ها، تردد کرده هم جان خود و هم دیگران را به خطر می اندازند. همچنین از این تعداد ۵۰ درصد بر این اصل توافق دارند که نوع ماشین در بروز تصادفات و ایجاد خسارت های ناشی از آن هم عامل مهمی است که در صورت تایید باید ماشین با کیفیت بالا جایگزین شود.

سوال اینجاست دستگاه نظارتی در خصوص صدور گواهینامه های رانندگی و شناسایی رانندگان پرخطر چه راهکارهایی باید ارائه دهد تا میزان تخلفات کاهش یابد. رئیس پلیس راهور در این رابطه می گوید: ۲۵۰۰ راننده پرخطر در تصادف‌های رانندگی باعث مرگ‌ومیر ۱۴۵۰۰ نفر در کشور شدند.
به گفته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا در اواخر اسفند سال گذشته: تا امروز بیش از ۱۳۰ میلیون تردد در جاده‌های کشور ثبت شده است که یک رکورد بالا محسوب می‌شود . تعداد ۲۲۸ نفر در تصادف‌های رانندگی از ۲۴ تا ۲۹ اسفندماه جان خود را از دست داده‌اند.
انتشار آمار تصادفات در آستانه نوروز ۱۴۰۲ از سوی مراجع ذیصلاح قانونی بسیار نگران کننده بود به طوری که در ایام نوروز این آمار به رقم قابل ملاحظه ای افزایش یافته است.
همچنین پليس در طرح نوروزی ١٤٠٢، با ١٢١٣ توقیف ساعتی و ١٦٣٢ فقره اعزام به پارکینگ با متخلفان برخورد کرده است.
طبق نظر رئیس اورژانس لرستان نیز: از ۲۴ اسفند تا پایان روز ۸ فروردین، ۷۵۳ مورد ماموریت تصادفی و ۳ هزار و ۴۹۶ مورد ماموریت غیرتصادفی توسط اورژانس استان انجام شده است.
با قدری تامل در آمار تصادفات جاده ای و تعداد جانباختگان و مجروحان، آن موضوعی که بیشتر ذهن را درگیر می کند تجمیع عوامل مختلف از جمله سرعت و سبقت غیر مجاز، خواب آلودگی و خستگی، عدم تسلط راننده بر ماشین و راه، عدم توانایی کنترل ماشین، عدم داشتن مهارت کافی رانتدگی و…. نوع و جنس ساختاری ماشینی است که به حرکت در می آید و شرکت های سازنده انواع ماشین و صنایع مونتاژ، بخاطر عدم ایمنی لازم در بروز حوادث جاده ای و تصادفات با مرگ و میر بالا دخیل هستند.

این در حالی است که اخیرا در خبری که از سوی مراجع قانونی منتشر شده است سهم پراید و پژو در تصادفات مرگبار نوروز ۱۴۰۲ را ۵۱ درصد، سهم خودروهای خارجی را ۵ درصد و سهم اتوبوس را هم کمتر از یک درصد اعلام کرده اند. با این توصیف مشخص می شود سهم پراید و پژو در تصادفات جاده ای بیسار بیشتر از دیگر خودروها بوده است که با وجود این آمار، هنوز تدابیر لازم جهت اصلاح ساختار ماشین پراید و افزایش کیفیت آن و یا جایگزین کردن نوعی دیگر از خودرو در راس کلان ‌کشور اتخاذ نشده است تا بدانجا که به یک معضل اجتماعی، انسانی تبدیل شده است.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Close