اخبار ایران

۳ هزار قاچاقچی مواد مخدر در نوبت اعدام قرار دارند/ مجازات اعدام بازدارندگی ندارد

روزهای بروجرد- عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، با بیان اینکه ۳۰۰۰قاچاقچی مواد مخدر در نوبت اعدام قرار دارند، کاهش این نوع مجازات را عامل ممانعت از تبعات منفی در زندگی خانواده این مجرمان دانست.

محمدعلی پورمختار در گفت‌وگو با خانه‌ملت، در واکنش به اظهارات رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا مبنی بر اینکه تعداد محموله‌های قاچاق در پی اجرای تعدیل مجازات اعدام برای قاچاقچیان افزایش یافته است، گفت: این امری طبیعی است که وقتی قانونی تصویب شود و مجازات مندرج در آن تشدید یا تخفیف داده شود، افراد خود را با آن تطبیق داده و از نکات موجود در آن استفاده کنند.

ستاد مبارزه با مواد مخدر پیشگیری را در دستورکار قرار دهد/ ارجاع گزارش هایی از شیوع اعتیاد بین دانش آموزان

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به ضعف عملکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر، ادامه داد: متاسفانه ستاد مبارزه با مواد مخدر فقط عملکرد خود را محدود به مبارزه عملی از طریق نیروی انتظامی کرده و هیچ اقدامی در جهت پیشگیری و کاهش آمار و سن معتادان به مواد مخدر یا تعیین مشوق برای تحقق آن انجام نداده است، و این در حالی است که آمار معتادان رو به گسترش بوده و حتی در سطح مدارس هم گزارش هایی از اعتیاد دانش آموزان ارائه می شود.

تلاش ستاد مبارزه با مواد مخدر بر کاهش معتادان معطوف شود

وی یادآورشد: هم اکنون ۳۰۰۰نفر  به جرم قاچاق مواد مخدر در نوبت اعدام هستند و در گذشته هم تعداد زیادی به این جرم اعدام شدند، ما برای بررسی نتایج این نوع مجازات جلسات متعدد و مفصلی در کمیسیون تشکیل دادیم، اما نتیجه این نوع مجازات نشان می دهد که تاثیری در کاهش این جرم نداشته است.

پورمختار خاطرنشان کرد: البته اعدام قاچاقچیان مواد مخدر تبعات و آثار اقتصادی و اجتماعی زیادی هم در سطح بین المللی و هم برای خانواده هایشانبه همراه داشته است.

اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر نتایج خوبی را به همراه داشت

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر همیشه در آن ایام با کاهش مجازات اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدرمخالف بودند و در شرایط کنونی هم چنین ادعای بی اساسی دارند، کما اینکه از آنها خواستیم اطلاعات و آماری از نتایج این قانون ارائه دهند تا مشخص شود چند درصد باعث کاهش ارتکاب این جرم و خروج افراد از فرآیند قاچاق مواد مخدر شده است، اما هیچ آماری ارائه ندادند.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: بی‌تردید اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر نتایج خوبی را به همراه داشته و مانع از تخریب وجهه ایران در عرصه بین‌المللی نیز شده است.

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close