اخبار بروجرد

کشتارگاه بروجرد تعطیل شود/موافقت شهرداری با واگذاری کشتارگاه به بخش خصوصی

روزهای بروجرد- رئیس شبکه بهداشت و درمان بروجرد با بیان تهدیدهای سلامتی و زیست محیطی کشتارگاه بروجرد، خواهان تعطیلی کشتارگاه تا رفع نواقص آن شد.

به گزارش فارس، وجود نواقص و کاستی‎های عدیده در کشتارگاه بروجرد که موجب تهدید سلامت شهروندان و به مخاطره افتادن محیط زیست می‎شود، موجب شده که هر از گاهی موضوع کشتارگاه به یکی از مباحث اصلی شورای سلامت و امنیت غذایی تبدیل شود.

امروز و در این راستا بار دیگر موضوع کشتارگاه به یکی از مباحث محوری این شورا تبدیل شد، به طوریکه خواسته جدی رئیس شبکه بهداشت را مبنی بر تعطیلی آن به همراه داشت.

با توجه به محدودیت‎های مالی که شهرداری بروجرد این روزها به شدت با آن درگیر است، در این جلسه پیشنهاد شد که کشتارگاه از مدیریت این نهاد خارج و به بخش خصوصی واگذار شود، تا علاوه بر رفع زودهنگام نواقص آن دیگر تهدیدی متوجه سلامت شهروندان نباشد.

با این تفاسیر و اینک که شورای اسلامی شهر پس از تعطیلی ۴۵ روزه امروز مجددا کار خود را از سر گرفت، باید دید که آیا شورا واگذاری کشتارگاه به بخش خصوصی را از تصویب می‎گذراند و آیا شهروندان می‎توانند با فراغ بال و خیال آسوده گوشت دام‎های کشتار شده را مصرف کنند.

کشتارگاه تا رفع نواقص تعطیل شود

رئیس شبکه بهداشت و درمان بروجرد گفت: مدت‎ها است که نواقص وارده به کشتارگاه بروجرد از جمله نبود پیش‎سرد، تصفیه‎خانه و آلودگی‎های زیست محیطی ناشی از پساب آن مورد بحث بوده و تاکنون رفع نشده است.

کامران سبزیان اظهار کرد: دو ماه پیش و در جلسه‎ای که با موضوع وضعیت نامناسب کشتارگاه بروجرد برگزار شد، شهرداری وعده داد که طی بازه زمانی دو ماهه نسبت به رفع ۲۵ نقص کشتارگاه اقدام کند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون مهلت دو ماهه وعده شده شهرداری به سر آمده اما موارد و نواقص اصلی کشتارگاه رفع نشده و همچنان به قوت خود باقی هستند و در طول این مدت اقدامی عملی که نشان دهد شهرداری در جهت رفع نواقص بهداشتی این کشتارگاه تلاش کرده دیده نمی‎شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان بروجرد به عنوان متولی امر سلامت شهروندان بروجردی به دلیل عدم برطرف‎سازی نقایص و عیوب کشتارگاه و با توجه به مخاطرات بهداشتی و زیست محیطی آن خواستار تعطیلی کشتارگاه بروجرد هستم.

سبزیان ادامه داد: عدم احداث و راه‎اندازی واحد پیش‎سرد و نواقص دیگری همچون نبود سوپرکلزنی برای از بین بردن آلودگی میکروبی، نبود اتاقک واحد خون‎گیری و مواردی از این دست از دلایل ارائه پیشنهاد برای تعطیلی کشتارگاه است.

وی تاکید کرد: با سپری شدن فرصت دو ماهه شهرداری و با توجه به اینکه کشتارگاه بروجرد مخل سلامت و محیط زیست است، به عنوان متولی حوزه سلامت شهرستان بروجرد با صراحت کامل تقاضای تعطیلی کشتارگاه تا رفع نواقص آن را دارم.

رئیس شبکه بهداشت و درمان بروجرد بیان کرد: در حالی واحد پیش‌سرد جزو استانداردهای لازم برای کشتارگاه است که نبود آن در کشتارگاه بروجرد یک نقیصه بزرگ است.

سبزیان تاکید کرد: فعالیت کشتارگاه بروجرد آن هم با وجود نواقص مهم آن علاوه بر تهدید سلامت شهروندان، بار مالی، درمانی و کاری را به سیستم بهداشت و درمان و بیمارستان‎ها تحمیل می‎کند.

حاکمیت مدیریت سنتی در کشتارگاه بروجرد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بروجرد با انتقاد از حاکمیت مدیریت سنتی در کشتارگاه گفت: احساس می‎شود که عده‎ای در کشتارگاه منتفع شده و بنابراین علاقمندند که وضعیت آن به همین منوال ناصحیح باقی بماند.

مصطفی مصطفی‌وند اظهار کرد: آبیاری اراضی کشاورزی روستاهای پائین دست با پساب آلوده کشتارگاه سلامت شهروندان را به صورت جدی به مخاطره می‎اندازد.

وی بیان کرد: از سویی دامداران روستاهای پائین دست از آب‎های زیر سطحی برای آشامیدن دام‎‎های خود استفاده می‎کنند که ناسالم است و این خود خطری دیگر برای سلامت مصرف‎کنندگان گوشت این دام‎ها است.

رئیس حفاظت محیط زیست بروجرد تاکید کرد: در حالی شهرداری مدام برای رفع نواقص کشتارگاه مهلت می‎خواهد که آلودگی‎ها و تهدیدهای زیست محیطی آن جدی است.

مصطفی‌وند ادامه داد: بهتر است یک دوره مدیریت کشتارگاهی از نظر مسائل بهداشتی و زیست محیطی برای عوامل مشغول به کار در کشتارگاه بروجرد برگزار شود، تا آنان به واقع با معنی پساب، آب آلوده و خونابه آشنا شده و عواقب آن‏ها را بر سلامت افراد و محیط زیست دریابند.

وضعیت کشتارگاه حتی ۵۰ درصد ایده‎آل نیست

معاون سیاسی فرمانداری بروجرد نیز در این باره گفت: با توجه به اهمیت و ضرورت تامین سلامت مردم، نگرانی‎ها در خصوص نواقص جدی موجود در کشتارگاه جدی است.

حسن بلوریان با اشاره به اینکه وضعیت کشتارگاه بروجرد حتی در حد ۵۰ درصد هم ایده‎آل نیست، اظهار کرد: ایراد وارده به شهرداری این است که در بازه زمانی دو ماهه تعیین شده به شبکه بهداشت اعلام نکرده است که چه نواقصی از کشتارگاه برطرف شده و ادامه رفع نواقص به چه دلایلی متوقف شده است.

وی بیان کرد: از طرفی در شرایطی که هزینه‎های کشتارگاه بر درآمد حاصل از آن فزونی دارد، بهتر است که به بخش خصوصی واگذار شده و از مدیریت شهرداری خارج شود.

با واگذاری کشتارگاه به بخش خصوصی موافقیم

مدیرعامل سازمان مدیریت مشاغل شهری و فرآورده‎های کشاورزی شهرداری بروجرد تعطیلی ۴۵ روزه شورای شهر را عاملی در تاخیر در انجام کار دانست و گفت: با این وجود از ۲۵ ایراد وارده به کشتارگاه تعدادی از آن‎ها مرتفع شده است.

حمید احمدی اظهار کرد: تعطیلی شورای شهر روند کار را برای واگذاری کار در کشتارگاه به پیمانکار با مشکل مواجه کرده است.

وی با اشاره به اینکه شهرداری با واگذاری کشتارگاه به بخش خصوصی موافق است، افزود: البته اقدامات اولیه واگذاری انجام شده اما به مرحله اجرا نرسیده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت مشاغل شهری و فرآورده‎های کشاورزی شهرداری بروجرد تاکید کرد: به هر حال شهرداری با واگذاری کشتارگاه به بخش خصوصی موافق است و در این باره مشکلی وجود ندارد.

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close