اخبار ایران

ایرانیان نسبت به سرانه جهانی، ۹۰ کیلو کمتر لبنیات مصرف می‌کنند

روزهای بروجرد– روند نزولی مصرف لبنیات در کشور سال‌ها ادامه دارد. اما، در این مدت دو شوک ناشی از سیاست‌گذاری‌های اقتصادی در کشور، مصرف این مواد غذایی سلامت محور را به شکل نگران‌کننده‌ای کاهش داده است.

محمدرضا بنی طبا، سخنگوی انجمن صنایع لبنی ایران گفت: بر اساس آمار رکورد مصرف لبنیات در کشور به دوران پایان دولت هشتم باز می‌گردد که، رقم ۹۰ تا ۹۵ کیلوگرم برای سرانه مصرف لبنیات به ازای هر فرد ایرانی ثبت شد.

او ادامه داد: پس از آن در یک روند نزولی، با افزایش سالانه تورم و اجرای قانون هدفمنمدی یارانه‌ها و مردمی‌سازی یارانه‌ها در سال ۱۳۸۹ و ۱۴۰۱، کاهش مصرف لبینات سرعت بیشتری گرفت.

او با یادآروی اینکه قانون هدفمندکردن یارانه‌ها اولین بار در زمستان ۱۳۸۷ به صورت لایحه از سوی دولت نهم ارائه شد، گفت: این لایحه قسمتی از طرح تحول اقتصادی بود که بعد‌ها دولت دهم آن را مطرح کرد و در تاریخ ۲۷ آذر ۱۳۸۹، از آغاز رسمی اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها خبر داد.

به گفته او؛ با اجرای این قانون، شانزده قلم کالا از جمله شیر مشمول حذف یارانه شدند و در پی آن طرح توزیع شیر مدارس و خانوار متوقف شد و با این اتفاق اولین شوک به مصرف لبنیات کشور وارد شد.

بنی طبا شوک دوم وارده به مصرف لبنیات کشور را مربوط به سال گذشته با اجرای مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها عنوان کرد که، به روند نزولی مصرف لبنیات شتاب داد.

بنی طبا تصریح کرد: این در حالی بود که در هر دو طرح قرار بود یارانه‌ها به شکل هدفمند به دهک‌های محروم برسد اما، عملا یارانه‌ها نه تنها هدفمند نشد بلکه، بین عامه مردم از غنی و فقیر به یک میزان تقسیم شد و در عین حال یارانه‌های پنهان در کالا‌های مختلف هم ادامه یافت.

او اعلام کرد: در حال حاضر در خوشبینانه‌ترین حالت میزان مصرف لبنیات در کشور ۷۰ کیلوگرم است.

بنی طبا با تأکید بر اینکه میزان مصرف سرانه لبنیات در جهان حدود ۱۶۰ کیلوگرم است، اظهار کرد: فاصله ایران با مصرف جهانی لبنیات در حال افزایش است و با توجه به سال‌ها روند نزولی مصرف این مواد غذایی سلامت محور، اثر آن بر سلامت مردم نمود پیدا کرده است.

او همچنین از آمار نگران‌کننده دیگری در خصوص بازار صادراتی لبنیات خبر داد و گفت: بررسی گزارش‌های مرکز آمار تائید می‌کند، در سال‌های که مصرف لبنیات در کشور کاهش داشته رقم صادرات افزایشی بوده است.

بنی طبا توضیح داد: در گذشته حدود ۱۰ درصد تولید صادر می‌شد اما، این رقم اکنون به حدود ۲۰ درصد افزایش یافته است.

او معتقد است؛ این آمار نشان می‌دهد، به همین میزان لبنیات از سفره مردم خارج و به صورت شیرخشک و کره به خارج از کشور رفته است.

بنی طبا با ابزار نگرانی شدید از سال‌ها کاهش مصرف لبنیات در کشور، افزود: با توجه به اهمیت مصرف لبنیات در سلامت مردم به ویژه کودکان و نوجوانان، برای کاهش آسیب توصیه می‌شود، دولت هر چه سریعتر به اصلاح سیاست‌های حمایتی در حوزه کالای اساسی به طور خاص لبنیات دست بزند.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی ایران همچنین پیشنهاد داد: توزیع شیرمدارس احیاء شود و کالا برگ مخصوص خرید یارانه‌ای لبنیات در دسترس سه دهک کم درآمد جامعه قرار گیرد.

بنی طبا در عین حال فرهنگ سازی و آگاه کردن مصرف کننده را ضروری دانست و افزوود: فرهنگ سازی و آگاه کردن مصرف کننده می‌تواند به افزایش سرانه مصرف محصولات لبنی کمک کند.

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close