اخبار جهان

رئیس جمهور آمریکا این گونه برکنار می شود

روزهای بروجرد- در صورتی که رئیس جمهور، معاونش و یا یکی از مقامات ارشد کابینه وی به اتهام رشوه خواری، خیانت و یا سایر جرایم بزرگ دیگر محاکمه و محکوم شود براساس  قانون اساسی آمریکا عزل می شوند.

به گزارش شفقنا به نقل از پایگاه شبکه خبری الجزیره، در این صورت روند استیضاح از شورای نمایندگان آمریکا آغاز می شود و اعضای آن می توانند پیش نویس قطعنامه هایی را برای سوال از رئیس جمهور ارائه کنند و این مجلس می تواند اقدامات سوال از رئیس جمهور و مقامات این کشور را با انجام تحقیقاتی در این زمینه از سر بگیرد.

سوال از رئیس جمهور مستلزم موافقت اکثریت اندک مجلس نمایندگان آمریکا است اما برکناری وی ازپستش، موافقت اکثریت دو سوم مجلس سنا را می طلبد.

و در صورت برکناری رئیس جمعور، معاونش رهبری کشور را تا زمان برگزاری انتخابات عادی بعدی ععهده دار خواهد بود.

تاکنون هیچ یک از روسای جمهور آمریکا محکوم نشده است و آندرو جانسون دموکرات اولین رئیس جمهوری بود که در سال ۱۸۶۸ میلادی مورد استیضاح قرار گرفت اما پس از استیضاح در سنای این کشور تبرئه شد.

ریچارد نیکلسون جمهوری خواه دومین رئیس جمهور آمریکا محسوب می شود که کمیته قضایی آمریکا خواستار محاکمه وی شده بوداما ترجیح داد به جای محاکمه، محکومیت و برکناری، استعفا دهد.

دسامبر ۱۹۹۸ میلادی نیز مجلس نمایندگان آمریکا که اکثریت آن را جمهوری خواهان تکشیل می دادند، اقدامات مربوط به محاکمه بیل کلینتون رئیس جمهور دموکرات این کشور را به اتهام دروغ گرفتن به محققان و دست اندازی در روند عدالت آغاز کرد و پس از اجرای محاکمه در سنای این کشور تبرئه شد این در حالی بود که اکثریت قریب به اتفاق کرسی های پارلمان یعنی ۵۵ کرسی از ۱۰۰ کرسی در اختیار جمهوری خواهان بود و ولی با این حال محکومیت کلینتون به هدف برکناری وی مستلزم ۶۷ رای موافق بود.

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close