اخبار بروجردلرستان

۴۰ دوره مرمت بناهای تاریخی سالانه در لرستان انجام می شود

روزهای بروجرد- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان گفت: ۴۰ فصل مرمت بناهای تاریخی سالانه به صورت دوره ای در استان انجام می شود.

 عطا حسن‌پور ر افزود: این اقدام سالانه به منظور حفاظت از میراث فرهنگی استان برای بناهای تاریخی صورت می گیرد.

اواظهار کرد: تاکنون بیش از ۱۵۰ خانه تاریخی در لرستان به ثبت ملی رسیده و تعداد زیادی نیز در حال بررسی، شناسایی و تهیه پرونده جهت ثبت در فهرست آثار ملی کشور هستند که حفاظت از این آثار در دستور کار قرار دارد به نحوی که بیش از ۵۰ میلیارد ریال برای مرمت این بناها در یک‌سال اخیر هزینه شده است.

او ادامه داد: بیشترین خانه‌های تاریخی ثبت ملی شده استان در شهرستان‌های خرم‌آباد و بروجرد می باشند که پس از ثبت ملی، سالانه اعتباراتی برای حفاظت آن‌ها اختصاص می یابد.

حسن پور به واگذاری برخی از این خانه های تاریخی به سرمایه‌گذاران بخشی خصوصی از طریق صندوق حفظ و احیا اشاره کرد و افزود: در حال حاضر خانه‌های تاریخی حمام گپ خرم‌آباد و مصری بروجرد به سرمایه‌گذار بخش خصوصی واگذار شده است و با کابری رستوران سنتی فعالیت می کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان گفت: خانه‌های کشفی خرم‌آباد و مغیث‌الاسلام بروجرد نیز در حال مرمت و تجهیز توسط بخش خصوصی هستند و به زودی با کابری جدید افتتاح خواهند شد.

حسن‌پور در خصوص شرایط حمایتی برای نگهداری و مرمت خانه‌های تاریخی اضافه کرد: جدیدترین بسته حمایتی و تشویقی وزارت میراث‌فرهنگی مربوط به تسهیلات مقاوم‌سازی و مرمت بناهای تاریخی محدوده بافت‌های تاریخی در قالب تسهیلات ودیعه مسکن می باشد که مبلغ آن برای استان‌ها به تناسب مکان تقاضا از شهر تا روستا از ۲ تا۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال است.

او همچنین با اشاره به وجود ۵.۷۲ هکتار بافت تاریخی در لرستان افزود: این سطح در مرکز فعلی و ضلع غربی مجموعه قلعه فلک‌الافلاک واقع شده و دارای هفت محله به نام‌های «زیدبن علی» (ع) یا «دَر آقا»، «باباطاهر» یا «دَر بُوتار»، «پشت بازار» یا «پش بازار»، «درب دلاکان» یا «دَر دِلاکی»، «باجگیران» یا «باجگیرو»، «پاسنگر» و «کلیم‌آباد» یا محله «چاغروندها» است.

او گفت: آثار لایه‌های تاریخی و دوره‌های رشد این شهر را از دیدگاه معماری و شهرسازی می‌توان به چهار دوره شکل‌گیری هسته نخستین شهر، صفویه، حکمرانان قاجار و پهلوی اول دسته‌بندی کرد که از هرکدام آثار معماری با ارزشی به‌ یادگار مانده است.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Close