لرستان

کمبود شیرخشک‌های خاص در لرستان

روزهای بروجرد– تهیه شیرخشک برای کودک یکی از موضوعاتی که این روزها والدین لرستانی با آن مواجه هستند.

ایسنا: شیر مادر بهترین شیر برای کودک محسوب می‌شود چراکه تمام مواد مغذی لازم را که به رشد بدن سالم کمک می‌کند، داراست.

با این حال، وقتی مادری به دلایل پزشکی یا علمی نتواند به کودکش شیر دهد، بهترین گزینه جایگزین شیر برای نوزادش شیر خشک بوده که از نظر ترکیبات نزدیک به شیر مادر است.

یکی از موضوعاتی که این روزها سبب نگرانی والدین شده کمبود شیرخشک در داروخانه‌های لرستان است.

دکتر جواد قاسمیان، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در خصوص کمبود شیرخشک در داروخانه‌های استان به ایسنا گفت: در جامعه والدین متقاضی دو دسته شیرخشک رگولار (تغذیه‌ای) و شیرخشک متابولیک (خاص) هستند.

او با بیان اینکه شیرخشک “رگولار” بیشتر برای جبران کمبود شیر مادر استفاده می‌شود و و کودک مشکلی برای مصرف آن ندارد، افزود: به دلیل کمبود شیر مادر برای دوقلو بودن کودک و یا استفاده مادر از داروی خاصی که امکان ترشح آن دارو در شیر وجود دارد از شیر خشک تغذیه‌ای برای کودک استفاده می‌شود، افزود: در تامین شیرهای خشک رگولار یا تغذیه‌ای در لرستان مشکل خاصی نداریم.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان اضافه کرد: با توجه به اینکه قیمت شیر خشک تغذیه‌ای نسبت به قیمت آن در کشورهای همسایه ارزانتر و در این کشورها با قیمت ده برابری به فروش می‌رسد در نتیجه نظارت بر این شیرخشک محدود بوده و همیشه شاهد قاچاق معکوس آن هستیم.

شیر رگولار (تغذیه‌ای) به صورت کنترل شده‌ای در داروخانه‌ها توزیع می‌شود

قاسمیان با بیان اینکه با این اوصاف شیر رگولار (تغذیه‌ای) به صورت کنترل شده‌ای در داروخانه‌ها توزیع می‌شود، افزود: همیشه این شیر در اختیار مردم قرار می‌گیرد و با توجه به اهمیت فرزندآوری در لرستان، سهمیه استان از سوی سازمان غذا و داروی کشور مشخص است.

او ادامه داد: دسته دوم شیرهای خشک از نوع متابولیک بوده که حتما باید برای تهیه آن نسخه پزشک وجود داشته باشد و این شیرخشک مختص کودکان نارس و کودکانی که در تغذیه با شیرمادر دچار مشکل بوده و یا نوزادانی که تحمل قندخون یا لاکتوز را ندارند، تجویز می‌شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه شیرخشک متابولیک یا خاص یارانه‌ای هستند، اضافه کرد: قاچاق این کالا بالاست و بنابراین به صورت کنترل شده‌ای به بازار تزریق می‌شود.

در برخی از اقلام دارویی با کمبودهایی در کشور مواجه هستیم که لرستان نیز در این نقیصه مستثنی نیست

قاسمیان با تاکید براینکه در برخی از اقلام دارویی با کمبودهایی در کشور مواجه هستیم که لرستان نیز از این نقیصه مستثنی نبوده است، بیان کرد: به عنوان مثال در جامعه مدتی با کمبود شدید شیرخشک “لاکتوز فری”( ال. اس) مواجه بودیم اما جایگزین آن را با همان فرمولاسیون نظیر شیرخشک “آ. ال. ۱۱۰” را داشتیم اما والدین برای مقاومت می‌کردند که زا این جایگزین استفاده کنند.

وی با بیان اینکه از متخصصین اطفال، غدد، آلرژی، گوارش و داروسازان درخواست دارم  والدین را در استفاده از یک برند مشخص شیرخشک ترغیب نکنند چون هیچ فرقی بین برندهای مختلف با فرمولاسیون مشابه وجود ندارد، اظهار کرد: شاید کودک برای بار اول در مقابل مصرف شیرخشک جدید و جایگزین مقاومت کند یا دچار مشکلات گوارشی شود اما مطمئنا بار دوم استفاده از آن بدون هیچ مشکلی شیر را مصرف خواهد کرد.

شیرخشک متابولیک یا ویژه باید حتما با تجویز نسخه پزشک تهیه شود

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با تاکید براینکه شیرخشک متابولیک یا ویژه باید حتما با تجویز نسخه پزشک تهیه شود و هر داروخانه‌ای که بخواهد آن را توزیع کند باید در سامانه ” تی‌تک” سفارش را ثبت و غدا و داروی استان مجوز را برای آنها صادر کند، اضافه کرد: تاکنون ۵۴ داروخانه در سطح لرستان به سامانه ” تی‌تک” وصل هستند و هیچ‌گونه محدودیتی در راستای مجوز فروش نداریم فقط باید اقلامی از این دست را در سامانه ثبت کنند.

قاسمیان گفت: احتمال دارد والدین با اولین مراجعه به داروخانه نتواند شیرخشک مدنظر خود را تهیه کند و براین اساس در تهیه شیرخشک خاص با چالش روبرو شود چون در تهیه این قلم با کمبود مواجه هستیم؛ البته لرستان نسبت به استان‌های همجوار در این باره وضعیت بهتری دارد و متاسفانه در مواقعی گزارشاتی مبنی برقاچاق این کالا به استان‌های همجوار دریافت می‌شود که در صورت اثبات این موضوع با خاطیان برخورد جدی خواهد شد.

 

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close