لرستانویژه ها

نفس‌های آخر تالاب‌های لرستان/ بدبیاری‌‌‌ها تمامی ندارند

روزهای بروجرد- لرستان با ظرفیت‌های طبیعی بی‌مانند و خدادادی دارای مجموعه‌ای از تالاب‌های بکر و زیبا است که هر کدام می‌توانند فرصتی بی‌بدیل در حوزه طبیعت‌گردی و اکوتوریسم باشند و به عنوان ظرفیتی بالقوه، منبع درآمد بومیان منطقه تلقی شوند اما در سایه بی‌توجهی مسوولان و خشکسالی‌های پیاپی در حال محو شدن هستند.

سمیرا عزیزی: تالاب‌ها از جمله بی‌نظیرترین و پرثمرترین اکوسیستم‌ها محسوب می‌شوند که به لحاظ ارزش بیولوژیکی با جنگل‌های بارانی قابل قیاس هستند. این پدیده‌های شگفت‌انگیز به عنوان غنی‌ترین اکوسیستم، بیش‌ترین تنوع زیستی را به خود اختصاص می‌دهند و انواعی از گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری را در خود جای داده‌اند.

بر اساس مطالعات انجام شده سالیانه ۳۳ تریلیون دلار ارزش خدماتی اکوسیستم‌هاست و تنها ۹.۴ تریلیون دلار این مبلغ، توسط تالاب‌ها تامین می‌شود.

جوامع زیست‌محیطی از تالاب‌ها تحت عنوان بخشی از چرخه زندگی و یا تمامی آن استفاده می‌کنند و برای همین می‌توان آن‌ها را سوپرمارکت زیستی هم دانست.

در این میان لرستان با ظرفیت‌های طبیعی بی‌مانند و خدادادی دارای مجموعه‌ای از تالاب‌های بکر و زیبا است که هر کدام می‌توانند فرصتی بی‌بدیل در حوزه طبیعت‌گردی و اکوتوریسم باشند و به عنوان ظرفیتی بالقوه، منبع درآمد بومیان منطقه تلقی شوند اما در سایه بی‌توجهی مسوولان و خشکسالی‌های پیاپی در حال محو شدن هستند.

سطح آب تالاب‌های لرستان بین ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش داشته است

در همین خصوص نبی‌الله قائدرحمتی، معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان به خبرنگار فارس اظهار کرد: تالاب‌ها از مفیدترین و در عین حال بدبیارترین اکوسیستم‌های طبیعی محسوب می‌شوند.

وی بیان کرد: با توجه به کاهش بارندگی و خشکسالی امسال، سطح آبی تالاب‌ها بین ۳۰ تا ۵۰ درصد پایین آمده است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان با بیان اینکه تالاب فصلی تنوردر نسبت به سال‌های قبل زودتر خشک شده است، افزود: همچنین سطح آب بیشه دالان حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است.

قائدرحمتی در رابطه با تالاب‌های یازده‌گانه پلدختر نیز گفت: سه تالاب فصلی این شهرستان نیز نسبت به سنوات گذشته زودتر خشک شده‌اند و مابقی حدود ۳۰ درصد کاهش سطح داشته‌اند.

وی ادامه داد: تالاب‌ها حافظ تنوع زیستی به ویژه محل تجمع پرندگان مهاجرآبزی و کنارآبزی هستند برای همین حفاظت و صیانت از آن‌ها با حساسیت زیادی همراه است.

تالاب‌ها، کارکردهای متنوعی در هریک از حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، علمی و زیست‌محیطی را در برمی‌گیرند و یکی از بارزترین زیبایی‌های طبیعت محسوب می‌شوند بنابراین ضروری است که اهمیت آنان از جنبه‌های مختلف بررسی و اقدامات لازم در راستای حفظ و احیای آن‌ها انجام شود.

انجام مطالعات تعیین حریم و بستر، اولین قدم برای نجات تالاب‌ها

در همین رابطه داریوش حسن‌نژاد، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان اظهار کرد: به‌منظور حفاظت از تالاب‌های پلدختر و تنوردر دورود و جلوگیری از تجاوز افراد سودجو به بستر و حریم آنها و همچنین ارائه راهکارهای مناسب جهت تغذیه و تامین حق‌آبه، کلیات نتایج مطالعات و نقشه‌های حد بستر و حریم کمّی که از سال ۱۳۹۸ در دستور کار شرکت آب منطقه‌ای قرار گرفته بود در جلسه‌ای با حضور اعضای کمیته فنی شرکت و مجری طرح مذکور مورد تایید و تصویب قرار گرفت.

وی با اشاره به اهمیت تالاب‌ها اظهار کرد: این اکوسیستم‌ها از نظر ارزش‌های اقتصادی، اکولوژیکی، ذاتی و همچنین زیبایی و محلی برای تجمع پرندگان و جانوران، مناطق جذاب و لذت‌بخشی محسوب می‌شوند‌.

حسن‌نژاد ادامه داد: برای نجات تالاب‌های استان اولین قدم انجام مطالعات، تعیین حریم و حد بستر و پتانسیل‌یابی کاربری اراضی و در نهایت ارائه راهکاری برای تغذیه آب آنها است.

با توجه به اهمیت این زیستگاه‌های باارزش می‌توان با قاطعیت گفت که مطلقا جایگزینی ندارند و باید در حفظ و حراست هر چه بیش‌تر آنها کوشا بود.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close