اخبار بروجرد

سه کارگاه ورشوسازی در بروجرد فعال شد

روزهای بروجرد- رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد با اشاره به اینکه ورشوسازی در این شهرستان قدمتی بیش از یک قرن دارد، گفت: در حال حاضر سه کارگاه ورشوسازی در بروجرد فعال شده است.

حجت اله یارمحمدی درگفت و گو با ایرنا اظهار داشت: هنر ورشوسازی از مرکز کشور لهستان به ایران وارد و در اواخر دوران قاجار و اوایل دوران پهلوی به اوج خود رسید.

وی افزود: حدود ۶۰ سال پیش در بروجرد ۲۰۰ کارگاه ورشوسازی فعال بود که در هر کدام از این کارگاه ها ۱۰ تا ۲۰ نفر فعالیت داشتند.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد بیان کرد: صنعت ورشوسازی در سالیان دراز در این شهرستان به فراموشی سپرده شد.

یارمحمدی اضافه کرد: در حال حاضر شاد دل، فرخ دپی و اورنگ سه استاد کاری هستند که در بروجرد با برپایی کارگاه برای احیا دوباره این هنر تلاش می کنند.

وی مهمترین مشکل صنعت ورشو در بروجرد را نبود ورق این فلز عنوان کرد و ادامه داد: به دلیل مشکلات موجود در وارد شدن ورق ورشو به کشور استاد کاران این هنر در بروجرد سینی های ورشو اسقاطی قدیمی را بازیافت و از آنها وسایل کوچک تر مانند استکان، گلدان و گلاب پاش تهیه می کنند.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد افزود: همچنین استاد کاران ورشو در بروجرد با به کار بردن ورق برنج با بهره گیری از تکنیک ورشو سازی و قلم زنی روی ورشو آثار جدیدی ارائه و روانه بازار می کنند.

یارمحمدی گفت: آموزش هنر ورشو با توجه به زمان بر بودن و تکنیک های مختلفی که حین کار آموزش داده می شود برای کارآموزان چندان مقرون به صرفه نیست.

وی افزود: سال گذشته نیز قلم زنی روی ورشو به عنوان یکی از هنرهای خاص بروجرد به عنوان اولین هنر ثبت ملی شد.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری بروجرد بیان کرد: قلم زنی یکی ازحرفه هایی مرتبط با فلزات به خصوص ورشو است که در بروجرد به دلیل فراوانی کار با ورشو، هنرمندان زیادی به سمت قلم زنی روی آورده اند و در این راستا آثار ارزشمند بسیاری تولید شد.

۱۶۵ اثر و ابنیه تاریخی بروجرد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

تگ ها

مقالات مشابه

1 thought on “سه کارگاه ورشوسازی در بروجرد فعال شد”

  1. من مستند ورشو سازی رو از شبکه مستند دیدم واقعا هنر خیلی پرزحمتی هست و البته بسیار جالب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close