اخبار بروجرد

وقتی تقویم کوچ رعایت نمی‎شود/تخریب مراتع؛ ره‎آورد تلخ عشایر کوچ‌رو

روزهای بروجرد- هر ساله با رعایت نشدن تقویم کوچ از سوی عشایر بروجرد به اتراقگاهی امن و طولانی مدت برای آن‎ها تبدیل شده شده و از بابت این میزبانی هزینه‎های بالایی را می‎پردازد.

به گزارش فارس، هر ساله با آغاز اسفند ماه و به مرور شاهد حضور و یا به عبارت بهتر هجوم عشایر کوچ‎رو غیر بومی به این شهرستان هستیم.

در حالی هر ساله سخن از ضرورت رعایت تقویم کوچ از سوی عشایر به میان می‎آید که بروجرد نه در نیمه اردیبهشت بلکه از اوایل اسفند ماه میزبان ورود عشایر کوچ‎رویی است که با آغاز کوچ ییلاقی از خوزستان به سمت همدان در حرکتند.

این میزبانی زودهنگام و البته بسیار طولانی مدت علاوه بر تخریب مراتع و فضاهای سبز شهری، مشکلات و چالش‎های اجتماعی، امنیتی و بهداشتی را برای بروجردی‌ها به همراه دارد.

به این ترتیب در حالی بروجرد تاوان کوچ زودهنگام عشایر غیر بومی را می‎پردازد که استان‎های خوزستان و همدان به عنوان مبدأ و مقصد کوچ  از این رهگذر تاوانی نپرداخته و از زیر بار مسؤولیت شانه خالی می‎کنند.

با توجه به اینکه تجربه سالهای گذشته نشان داده که پرداختن به موضوع آن هم همزمان با ورود عشایر به بروجرد عملأ نتیجه و خروجی قابل مشاهدهای نداشته و نتوانسته به حل این معضل دیرینه کمک کند، ضروری است مسؤولان امر از حالا دست به کار شده و به فکر یافتن راهی برای رفع و رجوع این مشکل باشند.

با همه این تفاسیر ضروری است، تا پیش از ورود عشایر به حوزه شهرستان بروجرد مسؤولان با در نظر گرفتن نقاط ضعف این میزبانی در سال‎های گذشته و اتخاذ تدابیر و راهحل‌هایی عملی تا حد امکان از تبعات منفی این میزبانی بکاهند.

به نظر می‌رسد الزام مسؤولان استان خوزستان به رعایت تقویم کوچ و زمان قانونی گسیل کردن عشایر به لرستان و جلوگیری از ورود زودهنگام عشایر در مبادی ورودی استان ما می‌تواند چالش دیرینه کوچ زودهنگام عشایر را برطرف کند.

از سویی تعریف کریدوری برای مسیر حرکت عشایر غیر بومی کوچ‌رو در حوزه شهرستان بروجرد و هدایت آن‌‌ها از این طریق به اشترینان و سپس حوزه استان همدان می‌تواند راهکار معقولی برای جلوگیری از اتراق طولانی مدت عشایر در بروجرد و کاستن از خسارات عدیده این میزبانی باشد.

وقتی بروجرد تاوان کوچ زودهنگام عشایر غیر بومی را می‌پردازد

بخشدار مرکزی بروجرد گفت: هر ساله کوچ عشایر مشکلات زیادی را گریبانگیر شهرستان بروجرد کرده و خسارت‎های زیادی را روی دست آن می‎گذارد.

فاطمه گودرزی اظهار کرد: هر ساله با نزدیک شدن به فصل کوچ عشایر استان خوزستان به همدان با عبور از لرستان و به ویژه بروجرد برای این شهرستان دردسرساز می‌شود.

وی عنوان کرد: در حالی عشایر باید کوچ بهاره خود را از ۱۵ اردیبهشت ماه آغاز کنند که سال گذشته بروجرد از نیمه اسفند میزبان کوچ زودهنگام آنان بود و تاوان این میزبانی پیش از موعد را پرداخت.

بخشدار مرکزی بروجرد تاکید کرد: متأسفانه در حالی شهرهای دیگر لرستان استقبالی از عشایر نداشته و اجازه اقامت را به آن‌ها نمی‎دهند که بروجرد به باراندازی برای عشایر غیر بومی تبدیل شده و از این بابت بسیار هزینه می‎پردازد.

گودرزی با تاکید بر اینکه از اکنون باید تدابیر لازم برای کوچ عشایر اتخاذ و از حضور پیش از موعد آنان در بروجرد جلوگیری شود، افزود: بایستی وظایف هر یک از دستگاه‎های اجرایی مشخص و تدابیری اتخاذ شود که علاوه بر رعایت تقویم کوچ شاهد حضور طولانی مدت عشایر در عرصه‎های این شهرستان نباشیم.

تخریب مراتع، سوغات ناخوشایند عشایر برای بروجرد

رئیس اداره منابع طبیعی بروجرد با اشاره به اینکه لرستان در مسیر کوچ ییلاق و قشلاق عشایر کوچ‎رو قرار دارد، گفت: بخشی از عشایر کوچ‎رو بومی استان همدان و بخش دیگر بومی لرستان هستند.

امیر ثقلینی با اشاره به خسارات عدیده کوچ زودهنگام عشایر برای شهرستان بروجرد اظهار کرد: چرای مفرط دام موجب تخریب بیش از حد و بی‎رویه مراتع شده و گاه آسیب‎های جدی را به عرصه‎های مرتعی وارد می‎کند.

وی بیان کرد: از سویی متأسفانه عشایر کوچ‎رو با ورود به حوزه لرستان، بروجرد را به عنوان بارانداز خود هدف قرار داده و در این شهرستان اتراق می‎کنند.

رئیس اداره منابع طبیعی بروجرد رعایت نکردن تقویم کوچ از سوی عشایر کوچ‎رو را مهمترین چالش دانست و خاطرنشان کرد: در حالی این عشایر باید از نیمه دوم اردیبهشت ماه وارد بروجرد شوند که از اسفند ماه به این شهرستان کوچ می‌کنند.

رعایت نشدن تقویم کوچ ریشه همه مشکلات است

ثقلینی تاکید کرد: رعایت نکردن تقویم و خط مسیر کوچ از سوی عشایر کوچ‎رو و اقامت طولانی مدت آن‎ها در بروجرد علاوه بر تخریب مراتع، سوغات‎های ناخوشایندی مانند مشکلات امنیتی، اجتماعی و بهداشتی را نیز برای این شهرستان به ارمغان می‎آورد.

وی تصریح کرد: گاه در برهه زمانی یک ماهه بیش از ۵۰۰ هزار دام وارد عرصه‎های مرتعی بروجرد شده و در ایام نوروز و همزمان با ورود میهمانان و گردشگران نوروزی چهره نازیبایی از این شهر را به تصویر می‎کشد.

رئیس اداره منابع طبیعی بروجرد با تاکید بر اینکه رعایت تقویم کوچ از اکنون باید به عشایر خوزستانی اطلاع‎رسانی شود، افزود: از سویی با آغاز فصل کوچ عشایر باید اقامتگاه‎هایی در ورودی استان لرستان برای آنان تعبیه و از ورود زودهنگام آن‎ها به استان جلوگیری شود.

ثقلینی ادامه داد: راه حل اصلی این است که در ورودی‎های لرستان از ورود زودهنگام عشایر به استان جلوگیری شود، چرا که با حضور آن‎‌ها در عرصه‎های طبیعی و مرتعی بروجرد مدیریت کار بسیار دشوار خواهد شد.

بروجرد؛ اتراق‌گاه عشایر کوچ‎رو غیر بومی

رئیس اداره محیط زیست بروجرد با اشاره به مشکلات هر ساله کوچ عشایر گفت: متأسفانه بروجرد به تنها اتراق‌گاه و مأمن لرستان برای این افراد و دام‌های آن‌ها تبدیل شده و بابت این میزبانی خسارات و هزینه‎های زیادی را می‎پردازد.

مصطفی مصطفی‌وند بیان کرد: اتراق طولانی مدت عشایر کوچ‎رو در بروجرد علاوه بر تخریب مراتع، به خاک و زیستگاه‎های پرندگان این شهرستان آسیب می‎زند، آنچه بیشتر مایه تأسف است اینکه ورود دام‎ها به فضاهای سبز شهری و سطح شهر نارضایتی گسترده مردم را نیز به همراه دارد.

وی تاکید کرد: ریشه اصلی این مشکل به مبدأ و مقصد کوچ عشایر در استان‎های خوزستان  همدان برمی‎گردد، به طوریکه آن‎ها پیش از موعد مقرر وارد حوزه لرستان شده و به بروجرد می‎آیند، اما استان همدان تا بازه زمانی تعیین کرده اجازه ورود به عرصه‎های این استان را نمی‎دهد و اینگونه است که بروجرد باید هزینه‎های سنگینی از این بابت بپردازد.

رئیس اداره محیط زیست بروجرد بر ضرورت استفاده از ظرفیت دهیاران و روستائیان برای هدایت عشایر به سمت خروجی‎های بروجرد تاکید و عنوان کرد: از سویی حوزه شهرستان باید به ۴ منطقه آبسرده، دشت سیلاخور، شهر بروجرد و شهر اشترینان تقسیم و کارها با انسجام بیشتری مدیریت و اجرا شود.

مصطفی‌وند تصریح کرد: باید کریدوری برای عبور عشایر کوچ‎رو از ورود به حوزه شهرستان بروجرد تا خروج از آن تعریف و هدایت آن‎ها در این مسیر انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: قرار نیست بروجرد را در اختیار عشایر کوچ‎رو استان‎های دیگر قرار دهیم، تا مراتع آن را تخریب و فضای سبز شهری را نابود کنند.

امور عشایری بروجرد؛ اداره با یک نیرو

در ادامه رئیس اداره جهاد کشاورزی بروجرد رعایت تقویم کوچ عشایر را نیازمند هماهنگی بین مسؤولان استان‎های لرستان و خوزستان دانست، تا از این طریق تجربه ناخوشایند تبعات ورود زودهنگام آن‎ها تکرار نشود.

عزت‎اله نباتی اظهار کرد: از سویی درصورتیکه با تعریف منبع اعتباری آبشخورها و مکان‎های اسکانی برای اسکان عشایر ایجاد و تعریف شود، علاوه بر خدمات‎دهی به این قشر می‎توان مانع اقامت طولانی و غیر قانونی آن‎ها شد.

وی بیان کرد: متأسفانه بیشترین خسارت حضور بیش از حد و طولانی مدت عشایر در بروجرد، از بین رفتن گیاهان خوش خوراک است که پیش از تولید دانه و امکان تکثیر آن‎ها در سال‎های بعد به خوراک دام‎ها تبدیل می‎شوند.

این مقام مسؤول ادامه داد: در سال‌های گذشته آمار عشایر شهرستان بروجرد ارائه نشده و به همین دلیل اداره امور عشایری در این شهرستان تشکیل نشده است.

نباتی افزود: با پیگیری‎های انجام شده این اداره تشکیل شده اما تنها یک نیرو دارد، در حالی یک نفر عملأ نمی‎تواند کاری از پیش ببرد.

اشترینان کانون خسارت عشایر کوچ‎رو است

در ادامه بخشدار اشترینان با اشاره به جلساتی که هر ساله برای کوچ عشایر برگزار شده اما نتیجه نمی‎دهد، گفت: با توجه به اینکه اشترینان دروازه خروجی لرستان به سمت استان همدان محسوب می‎شود، بیشترین خسارت را از حضور عشایر کوچ‎رو متحمل می‎شود.

مقداد صارمی بیان کرد: حضور زودهنگام عشایر در بروجرد و اشترینان مشکلات اجتماعی عدیده و حتی نزاع‎هایی را به دنبال دارد.

وی عنوان کرد: برای جلوگیری از حضور زودهنگام عشایر در بروجرد و اشترینان باید در وهله اول دروازه ورودی لرستان از سمت شهرستان پل‌دختر بر روی ورود بی‎موقع عشایر این استان بسته شود.

بخشدار اشترینان تاکید کرد: از سویی باید خسارات و اثرات سوء حضور نابهنگام عشایر در بروجرد و اشترینان از طریق شورای تامین بروجرد به شورای تامین استان ابلاغ شده شود.

صارمی ادامه داد: پس از آن لازم است کارگروه مشترکی بین استان‌‎های لرستان و خوزستان تشکیل و تصمیماتی برای جلوگیری از تجربه تلخ هر ساله ورود عشایر به شهرستان بروجرد اتخاذ و البته اجرایی شود.

گزارش از مژگان شمس

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close