اخبار بروجردویژه ها

آغاز شمارش معکوس برای شکوفایی عظیم خودرو/ وعده آخر؛ هفته دولت

روزهای بروجرد- کارخانه زاگرس خودرو که روزگاری از رونق خوبی برخوردار بود در این سال‌ها به دلیل مشکلات موجود تعطیل شد اما اکنون با حضور سرمایه‌گذار جدید به عظیم خودرو تغییر نام داده و مسوولان وعده داده‌اند فعالیت مجدد آن در هفته دولت آغاز شود.

به گزارش فارس، استان لرستان دارای ظرفیت‌های زیادی در حوزه‌های مختلف کشاورزی، گردشگری، صنعت و معدن است.

در این میان بخش صنعت در گذشته نه‌چندان دور تأثیر بسیار مناسبی در حوزه اقتصاد و اشتغال لرستان داشته و شاهد فعالیت کارخانه‌های بزرگ و متوسط مناسبی در این دیار بوده‌ایم.

 در این راستا شهرستان بروجرد نیز ظرفیت‌های بسیار مناسبی از دیرباز داشته و شاهد حضور واحدهای تولیدی بزرگ در این شهرستان هستیم.

به نحوی که بسیاری بروجرد را به‌عنوان قطب تولید صنعت لرستان به شمار می‌آورند و با وجود تمامی مشکلات و مسائل واحدهای تولیدی این شهرستان همچنان شاهد نقش تأثیرگذار آن‌ها در اقتصاد استان هستیم اما باید پذیرفت همچنان برخی از واحدهای این شهرستان با مشکلاتی نیز دست‌وپنجه نرم می‌کنند که مسئولان باید شرایط را برای حل‌وفصل آن‌ها مهیا کنند، تا بتوان با افزایش ظرفیت علاوه بر حفظ اشتغال موجود شرایط را برای به‌کارگیری نیروی کار مولد و توانمند جدید نیز مهیا کرد.

کارخانه زاگرس خودرو به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های تولیدی استان لرستان از دهه‌های گذشته تاکنون به شمار می‌رود که متأسفانه در چند سال گذشته به دلایل مختلفی شاهد تعطیلی این واحد تولیدی بودیم، این در حالی است که این واحد تولیدی در گذشته نقش مهمی در بازار خودرو کشور داشته است.

 

اما به نظر می‌رسد با ورود سرمایه‌گذار جدید شرایط برای بازسازی و آغاز دوباره فعالیت این کارخانه مهیا شده به نحوی که مسئولان اعلام کرده‌اند که خط تولید خودرو این واحد تولیدی که اکنون با ورود سرمایه‌گذار جدید به عظیم خودرو تغییر نام داده تا هفته‌های آینده به بهره‌برداری می‌رسد و شاهد فعال شدن دوباره این واحد تولیدی بزرگ هستیم.

صنعت خودروسازی اکنون به‌عنوان یکی از برترین صنایع موجود در کشور به شمار می‌رود و در صورتی که بتوان فازهای مختلف کارخانه عظیم خودرو را تکمیل و به بهره‌برداری رساند شهرستان بروجرد می‌تواند خود را به یکی از قطب‌های تولید خودرو در کشور تبدیل کند.

نصب تجهیزات و ماشین‌آلات خطوط تولیدی عظیم خودرو بروجرد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در مورد آخرین وضعیت کارخانه عظیم خودرو بروجرد بیان می‌کند: در سال‌های گذشته تاکنون تلاش زیادی برای احیای مجدد کارخانه عظیم خودرو بروجرد انجام شده که با ورود سرمایه‌گذاری جدید بخش زیادی از مشکلات این واحد تولیدی برطرف و اکنون نیز شاهد پیشرفت مناسب عملیات اجرایی نصب خطوط جدید در این واحد تولیدی هستیم.

محمدرضا صفی‌خانی در ادامه عنوان می‌کند: اکنون با توجه به بازدیدهای میدانی انجام شده تمام تجهیزات مورد نیاز و خطوط جدید این واحد خودروسازی نصب شده و با قول سرمایه‌گذار پروژه این واحد تولیدی فعالیت خود را به‌صورت رسمی از پایان مرداد ماه آغاز خواهد کرد و شاهد فعال شدن خطوط تولید در آن هستیم.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه اکنون یک خودرو نیز برای کسب استانداردهای لازم در این واحد تولیدی تولید شده است، افزود: خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته تولید یک خودرو به‌صورت آزمایشی در کارخانه تحقق یافته و امیدواریم تا پایان ماه بتوان شرایط را برای آغاز فعالیت خطوط تولید عظیم خودرو مهیا کرد.

این مسئول با اشاره به اینکه مجوز تولید خودرو پروتون همچنان در اختیار شهرستان بروجرد خواهد بود، افزود: با وجود اینکه اکنون مشکلاتی با شرکت خارجی تولیدکننده پروتون وجود دارد اما با سفری که وزیر پیشین صنعت و معدن به لرستان داشت مقرر شد که همچنان بروجرد به‌عنوان تولیدکننده خودرو پروتون در کشور باشد و این مجوز به هیچ شرکت خودروسازی دیگری واگذار نشود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان بیان می‌کند: خوشبختانه سرمایه‌گذار پروژه به دنبال اجرای فازهای بعدی تولید خودروهای دیگر نیز بوده به نحوی که تولید خودروهای مختلف در دستور کار این شرکت قرار خواهد گرفت که در این راستا توافقاتی با شرکت‌های خارجی از چند کشور انجام شده و امیدواریم بتوان به‌مرور شاهد نصب خطوط تولید این خودروها نیز باشیم.

نقش ویژه صنعت خودروسازی در اقتصاد

وی در ادامه به نقش بسیار مهم صنعت خودروسازی در توسعه اقتصادی استان اشاره کرده و می‌گوید: استان لرستان از دیرباز به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان خودرو در کشور به شمار رفته و امیدواریم با فعال شدن دوباره کارخانه عظیم خودرو شرایط برای بازگشت دوباره این دیار به وضعیت پیشین خود و نقشش در بازار خودرو مهیا شود؛ مطمئناً با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این کارخانه می‌تواند زمینه را برای اشتغال‌زایی تعداد زیادی از جوانان شهرستان بروجرد مهیا کنند.

این مسوول می‌افزاید: البته مشکلاتی از زمان سرمایه‌گذار پیشین برای این واحد تولیدی پابرجا مانده که باید با حمایت مدیریت ارشد استان به دنبال برطرف کردن آن‌ها باشیم.

افتتاح خطوط بازسازی شده خودروسازی بروجرد در هفته دولت امسال

در این راستا معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان بیان می‌کند: پیشرفت فیزیکی راه‌اندازی خطوط تولید کارخانه عظیم خودرو بسیار مناسب ارزیابی می‌شود و با توجه به گفته سرمایه‌گذار، این طرح تا هفته دولت احیا مجدد خواهد شد.

گودرز امیری در ادامه با اشاره به اینکه باید مشکلات و موانع پیشروی این کارخانه را نیز برطرف کنیم، می‌افزاید: این واحد تولیدی از زمان سرمایه‌گذار سابق دارای موانع و مشکلاتی است به‌عنوان نمونه شاهد بدهی‌های بانکی و مالیاتی هستیم که باید شرایط را برای حل‌وفصل آن‌ها مهیا کنیم.

وی عنوان می‌کند: به هر حال این واحد تولیدی به‌عنوان یکی از ظرفیت‌های مهم لرستان بوده و احیای مجدد آن می‌تواند کمک مناسبی به توسعه اقتصادی بروجرد کند و سیاست اصلی دولت نیز حمایت همه جانبه از واحدهای تولیدی است.

نقش ویژه عظیم خودرو در توسعه بروجرد

نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی نیز در این راستا بیان می‌کند: زاگرس خودرو به‌عنوان یکی از ظرفیت‌های تولیدی استان لرستان و شهرستان بروجرد بوده و خوشبختانه با ورود سرمایه‌گذار جدید شاهد برطرف شدن مشکلات این واحد تولیدی و احیای مجدد آن هستیم.

علاءالدین بروجردی در ادامه عنوان می‌کند: با توجه به اینکه سرمایه‌گذار این شرکت به‌عنوان یکی از فروشندگان بازار خودرو بوده مطمئناً برای فروش محصولات خود مشکلی ندارد.

وی عنوان می‌کند: به هر حال اکنون این واحد تولیدی تولید آزمایشی خود را انجام داده و شاهد نصب تجهیزات آن نیز هستیم و اکنون مشکل چندانی برای آغاز فعالیتش نداریم.

امیدواریم قول مسوولان برای احیای مجدد عظیم خودرو تا هفته دولت امسال عملیاتی شود و بتوان بروجرد را برای بار دیگر به‌عنوان یکی از قطب‌های تولید خودرو تبدیل کرد.

با توجه به اعلام مسوولان مشکل خاصی برای فعالیت عظیم خودرو وجود ندارد؛ حال باید منتظر ماند و دید که این وعده‌ها در موعد مقرر عملی خواهد شد یا خیر؟

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Close