اخبار بروجردویژه ها

گفتگو با مدیر آموزش و پرورش بروجرد؛ هفت‌خوان آموزش ‌و پرورش بروجرد از تخریب تا انتقاد سازنده

همشهری- مدیر جوان آموزش‌ و پرورش بروجرد در ۱۵ ماهی که از خدمتش می‌گذرد در راستای بهبود شرایط آموزش ‌و پرورش گام‌های موفقی برداشته و اقدامات خوبی حاصل کاری تیمی و خرد جمعی انجام داده تا با تیمی منسجم و همراه به موفقیت‌های علمی چشمگیری دست یابد.

 

معتقد است هرکاری که به نفع سیستم آموزشی این شهرستان باشد و شرایط آموزش‌ و پرورش بروجرد را بهبود بخشد با قدرت و قوت اجرا می‌کند.

 متن زیر حاصل گفت‌وگوی همشهری با شهاب روزبهانی است.

شرایط فعلی آموزش ‌و پرورش بروجرد با گذشته چه تفاوتی کرده است؟

از سال گذشته قول داده بودیم نسبت به پیشرفت همه‌جانبه آموزش ‌و پرورش حول محور اخلاق و مشارکت و همراهی مردم تلاش کنیم و با توجه به دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب و همراه با سیاست‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و اجرای برنامه‌های دولت و درراستای سیاست‌های وزارتخانه حرکت کرده‌ایم تا با توجه به نیازهای مردم منطقه و خواسته‌های آن‌ها از آموزش ‌و پرورش، نقاط ضعف و قوت احصا شود و تا به امروز به‌رغم همه کاستی‌های موجود درزمینه‌ی مالی و کمبود نیروی انسانی و فضای آموزشی مدیریت خوبی در این مجموعه شکل‌گرفته است.

درمجموع اگر مسائل حاشیه‌ای کنار گذاشته شود می‌توان گفت مجموعه عوامل آموزش‌وپرورش شهرستان بروجرد یک مجموعه همراه و منسجم بوده‌اند که حاصل این همراهی‌ها و همکاری‌ها و اجرای برنامه‌ها ارتقا شاخصه‌های آموزشی و درون‌سازمانی بوده است.

آموزش‌وپرورش بروجرد در چه مؤلفه‌هایی توانسته است بیشترین رشد و پیشرفت را در استان داشته باشد؟

ابعاد آموزشی، پرورشی، تعمیراتی و عمرانی سه محور اصلی کار ما هستند که مورد توجه بوده است.درزمینه آموزشی با کسب رتبه نخست استان در المپیادهای علمی و افزایش معدل دانش‌آموزان و پیشبرد طرح‌های آموزشی در مقاطع ابتدایی و متوسطه اول با افزایش شرکت‌کنندگان اقدامات قابل قبولی شکل‌ گرفته است.

اجرای طرح‌هایی نظیر جابر بن حیان، درس پژوهشی، همتا، مهارت خواندن، المپیاد رایانه و طرح کرامت با شرکت حداکثری دانش‌آموزان مقطع ابتدایی، افزایش استقبال دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول برای شرکت در جشنواره نوجوان خوارزمی از ۸۴۱ دانش‌آموز سال گذشته به ۱۲۰۰ شرکت‌کننده طی سال تحصیلی جاری، کسب ۵۰ رتبه برتر استانی در مسابقات مختلف، معرفی ۵ معلم نمونه در سطح استان و یک معلم نمونه در سطح کشور، افزایش برگزیدگان فعالیت‌های قرآنی از ۷۲ نفر سال گذشته به ۱۱۲ نفر درسال تحصیلی جاری، برگزاری ۵ همایش بزرگ در تراز کشوری و بالاتر از تراز استانی و به‌عنوان نمونه سمینار دانش‌آموزی ریاضی در فروردین‌ماه گذشته از جمله این موفقیت‌ها بوده است.

جامعه آماری دانش‌آموزان و معلمان شهرستان بروجرد چه تعداد است؟

۵۳ هزار دانش‌آموز شهری و روستایی در مقاطع تحصیلی مختلف در این شهرستان مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد حدود ۵ هزار دانش‌آموز روستایی هستند و با رعایت پوشش کامل تحصیلی از ۳ تا ۱۰۰ دانش‌آموز در مدارس روستایی با توجه به تعداد ساکنان روستاست و قریب به ۳۵۰۰ معلم شاغل نیز کار تدریس این تعداد از دانش‌آموز را انجام می‌دهند.

با جامعه آماری یاد شده چه میزان فضای آموزشی جدید در بروجرد نیاز است؟

در برخی مناطق این شهرستان ازجمله شهرک‌های تازه تأسیس با کمبود شدید و حتی بحران فضاهای آموزشی مواجه هستیم علاوه بر این به دلیل فرسودگی برخی فضاهای آموزشی در نقاط قدیمی شهر مشکلاتی وجود دارد که نیاز به بازسازی و تعمیر اساسی این فضاهاست.

از سویی سال آینده نزدیک به ۲ هزار دانش‌آموز در مقطع متوسطه دوم افزوده می‌شود که به ‌ناچار به دلیل کمبود فضا باید چند مدرسه در این مقطع را دو نوبته کنیم چرا که از تمامی فضاها و فرصت‌ها استفاده ‌شده و همه ظرفیت‌های تعطیل فضاهای آموزشی به کار گرفته ‌شده است.

چه تعداد مدرسه سال گذشته به چرخه آموزشی این شهرستان افزوده ‌شده است؟

چند مدرسه خیر ساز سال گذشته در نقاط مختلف شهری و روستای این شهرستان به بهره‌برداری رسیده ازجمله مدرسه ۱۸ کلاسه مسکن مهر که قریب به ۱۰۰۰ دانش‌آموز در مقطع ابتدایی را پوشش می‌دهد. از سویی کلنگ احداث مدرسه راهنمایی و دبیرستان در یکی دیگر از شهرک‌ها و در چند روستا به زمین زده ‌شده و امسال نیز بهره‌برداری از مدرسه‌ای خیر ساز درمنطقه جهان‌آباد آغاز می‌شود. در منطقه هواشناسی نیز به‌زودی مدرسه‌ای با مشارکت یکی از خیرین احداث خواهد شد.

چرا تأکید بر مشارکت خیران در مدرسه‌سازی دارید؟

مشارکت خیرین در امر مدرسه‌سازی بدون پیچ‌وخم‌های رایج اداری شکل‌گرفته و می‌تواند در کمترین زمان ممکن به عمران و آبادانی مدارس بینجامد. علاوه بر این سرمایه خیر آماده است و با توجه به اینکه مردم اغلب نیکوکار و علاقه‌مند به مشارکت در کارهای خداپسندانه‌ای همچون مدرسه‌سازی هستند می‌توان از این زمینه بهره‌ بیشتری برد.

در کدام مقاطع بیشتر کمبود نیرو دارید و به چه دلیل؟

 کمبود نیرو بیشتردر مقطع ابتدایی وجود دارد به دلیل اینکه جایگزینی برای نیروهای بازنشسته شده از سنوات قبل جذب نشده و در کل خروجی‌ها با ورودی‌ها همخوانی ندارند خروجی‌ها شامل نیروهای انتقالی و بازنشسته بسیار بیشتر است و این مشکلات از قبل وجود داشته و در یک دهه گذشته تلنبار شده و برای آموزش‌وپرورش این شهرستان مشکل‌آفرین شده است.

حدود ۱۲۰ نیرو در مقطع ابتدایی نیاز است اما تازمان نهایی شدن ثبت‌نام دانش‌آموزان در مقاطع مختلف ومشخص شدن خروجی‌ها و ورودی‌ها نمی‌توان به‌طور دقیق تعداد کمبود نیرو را اعلام کرد.

وجود معلمان غیربومی و ناآشنا به فرهنگ این شهرستان از دغدغه‌های اولیای دانش‌آموزان است، برای رفع این مشکل چه تدابیری اندیشیده‌اید؟

نیروهای غیربومی دو گروه هستند گروهی که توانمندی خوبی دارند و فعالیت مقبولی طی سال‌های اشتغال خود داشته‌اند که نمی‌توانآن‌ها را کنار گذاشت اما گروهی دیگر با توجه به کمبود نیرو و از روی اجبار از آن‌ها استفاده می‌کنیم که با توجه به اینکه این معلمان خود متقاضی رفتن از شهر هستند اما نیرویی برای جایگزینی آن‌ها وجود ندارد تا زمانی که مشکل کمبود نیرو مرتفع نشود باید از آن‌ها استفاده کنیم.

نسبت به ‌گزینش نیرو در مدارس غیردولتی چقدر حساسیت دارید؟

جذب و گزینش نیروها در همه مدارس غیر دولتی با نظر آموزش‌وپرورش و انجام گزینش‌ها انجام می‌شود و دقت نظر بسیاری دراین زمینه وجود دارد تا برابر قانون استفاده از این افراد بلامانع باشد. اما چنانچه یک مدرسه غیردولتی از یک نیروی آزاد بد و ناطلاع آموزش‌ و پرورش استفاده کند تخلف است و برابرقانون با این مدرسه برخورد می‌شود.

چه تعداد فضای ورزشی برای دانش‌آموزان در این شهر وجود دارد؟

۷ سالن ورزشی و یک زمین ورزشی با بهترین امکانات ورزشی آماده استفاده برای عموم علاقه‌مندان است. برای نخستین بار و با توجه به ظرفیت موجود دانش‌آموزی این شهرستان در کسب مدال طلای جهان در رشته ورزشی کشتی به ‌زودی خانه کشتی دانش‌آموزی بروجرد به بهره‌برداری می‌رسد. پیست سوارکاری و تیراندازی با کمان نیز احیا شده و توسعه سالن ژیمناستیک و سالن فرهنگیان و تعمیر و بازسازی سالن شهدای محراب از دیگر فعالیت‌های شکل‌گرفته در راستای توسعه اماکن و امکانات ورزشی ویژه دانش‌آموزان بروجرد بوده است.

مهم‌ترین ظرفیت تاریخی آموزشی غرب کشور مدرسه تاریخی امام خمینی(ره) است، سهم آموزش‌وپرورش بروجرد از بازسازی این بناچه میزان بوده است؟

این دبیرستان پس از مدارس دارالفنون و البرز سومین دبیرستان تاریخی کشور است که متأسفانه در سال‌های گذشته در آن تخریب جدی صورت گرفته بود و بازدیدهای فراوان مسئولان نیز نتیجه‌ای در راستای مرمت این بنا نداشت.

با پیگیری‌های صورت گرفته و با توجه به اینکه بودجه‌ای برای بازسازی این بنای ارزشمند در آموزش‌وپرورش لحاظ نشده تصمیم بر این شد تا با برگزاری همایشی از فارغ‌التحصیلان این دبیرستان از سراسر ایران و جهان دعوت شود. دبیرخانه‌ای راه‌اندازی شد و در شهریورماه ۹۶ با حضور تعدادی از فارغ‌التحصیلان این همایش در محل دبیرستان برگزار شد و آقای حافظی رئیس بروجردی مجمع خیرین مدرسه‌ساز کشور به ‌تنهایی هزینه بازسازی و مرمت این دبیرستان را پذیرفت.

عملیات بازسازی در سه فاز شروع شد که فاز اول و دوم به پایان رسیده و در حال حاضر در فاز سوم اقدامات ظریف‌کاری در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود تا اواخرمرداد یا شهریورماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

آیا کاربری آموزشی این بنا احیا می‌شود؟

کاربری این بنا بر اساس تصمیمات انجام‌شده پس از اتمام عملیات مرمت و بازسازی در کمیته مربوطه تعریف می‌شود اما پیشنهاد ما مبنی بر آموزشی کردن این بناست تا هرساله بودجه‌ای برای نگهداری آن اختصاص یابد.

مهم‌ترین آسیب موجود در مدارس شهرستان بروجرد چیست؟

آنچه دغدغه همه مسئولان نظام و آموزش‌وپرورش و همه خانواده‌هاست آسیب‌های اجتماعی است که با انجام فعالیت‌هایی باید از این آسیب‌ها پیشگیری کرد.

در این زمینه آموزش‌وپرورش برنامه‌هایی در دستور کار دارد که برای پیشبرد آن‌ها با نهادهای متولی همکاری‌های لازم انجام ‌شده است. برگزاری کلاس‌های آموزشی برای خانواده‌ها و فعال‌سازی انجمن اولیا و برگزاری نشست‌های دانش‌آموزی و آموزش پیشگیری از آسیب‌ها و تقویت برنامه‌های فرهنگی، پرورشی و ورزشی از جمله این برنامه‌هاست.

چه توصیه‌ای به خانواده‌های دانش‌آموزان در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دارید؟

خواسته ما از مردم این است که خانواده‌ها بیشتر در کنار فرزندان خود باشند، فضای مجازی هم می‌تواند فرصت و هم یک تهدید باشد که نیاز به مدیریت دارد. اهتمام به برنامه‌های پیشگیری از استفاده از مواد مخدر نیز در این زمینه بسیار مهم است.

چه نوع انتقادی به آموزش‌وپرورش به ‌عنوان بزرگ‌ترین نهاد آموزشی کشورضربه می‌زند؟

تخریب؛ باید بین تخریب و انتقاد فرق گذاشت. گاه انتقاد سازنده موجب رشد جامعه می‌شود و باید این‌گونه انتقادات را همراه با پیشنهاد پذیرفت. اما زمانی فراتر از انتقاد و به نیت تخریب و تضعیف حرفی زده می‌شود که به ضرر این نهاد است. وقتی فعالیتی سازنده در این نهاد در حال شکل‌گیری است باید این حرکت تقویت شود و به آن سمت حرکت کرد و کارهای خوب را تخریب و تضعیف نکرد چرا که دود آن به چشم مردم و به‌ ویژه دانش‌آموزان می‌رود و نسل آینده را در این میان متضرر می‌کند.

آموزش‌ و پرورش بروجرد چقدر “سیاسی‌کاری” کرده است؟

آموزش‌ و پرورش نیروهای بسیاری با تفکرات مختلف از طیف‌ها و جناح‌های سیاسی مختلف دارد اما تلاش کرده‌ایم وارد حواشی و جناح‌بندی‌های سیاسی نشویم چرا که در آن صورت تنها رضایت یک گروه جلب می‌شود و افراد و گروه‌های دیگر ممکن است ناراضی باشند. سیاست ما حاشیه زدایی و فعالیت در فضایی امن و آرام است.

تگ ها

مقالات مشابه

1 thought on “گفتگو با مدیر آموزش و پرورش بروجرد؛ هفت‌خوان آموزش ‌و پرورش بروجرد از تخریب تا انتقاد سازنده”

  1. باسلام مهمترين آسيب به بروجرد عدم اشتغال ومهاجرت جوانان وعلي الخصوص تحصيل کرده هاي اين شهرستان است .اگر نگاهي به گذشته بنمائيد خواهيد ديد اغلب کساني که در سالهاي طلايي آموزش وپرورش بروجرد در کنکور دانشگاه پذيرفته مي شدند به بروجرد برنگشته اند واين آسيب،بزرگترين آسيب بروجرد است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close