اخبار بروجردویژه ها

گذر دولت از گردنه های تحریم و فشار اقتصادی/ ایجاد بارقه امید با احیا ۲۱ واحد صنعتی در بروجرد

روزهای بروجرد- حوزه صنعت از مهم ترین عرصه ها در جهت رشد و پیشرفت جوامع به شمار میرود و براساس کارآمدی و پویایی این بخش، اثرگذاری کشورها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، صنعت نقش به سزایی در آغاز و تداوم رشد اقتصادی در جهان داشته و بسیاری از کشورها، تحقق رشد و توسعه پایدار را در سایه صنعتی شدن می بینند.

به گزارش ایرنا، موضوع صنعت در شهرستان بروجرد از گذشته های نه چندان دور مورد توجه بوده و قبل از صنعتی شدن جامعه مردم این دیار به رونق اقتصادی و صنعتی شدن فکر می کردند.

بروجرد شهری صنعتی که با بیش از ۱۰۰ واحد بزرگ تولیدی و صنعتی بزرگ همواره در توسعه اقتصادی استان حرفی برای گفتن دارد و در چند سال گذشته نیز دولت توجه خوبی به احیای واحدهای راکد و نیمه فعال این شهرستان داشته و بارقه امید برای اشتغال جوانان در بروجرد زده شده است.

در ۲ دهه اخیر توسعه صنعت در بروجرد با پیشرفت علم و تکنولوژی مسیری تازه را پیمود و با گستردگی بروجرد و ایجاد شهرک صنعتی بیش از ۶۰۰ واحد صنعتی بزرگ و کوچک در این شهر راه اندازی شد و بروجرد عملا به عنوان قطب صنعت استان لرستان معرفی شده است.

وجود کارخانه های بزرگ صنعتی و تراز اول در کشور مانند، اکسیر، سامان کاشی، داملران، کاشی جم، زاگرس خودرو  و ۱۰ کارخانه بررگ سنگبری با تولید سنگهای قیمتی صادراتی همه و همه موجب شد تا بروجرد در زمینه کاهش ییکاری و رونق اقتصادی حرف اول را در بین شهرستان های منطقه بزند.

اما متاسفانه طی دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ بسیاری از این صنایع به خاطر شرایط خاص تحریم ها و فشارهای اقتصادی تعطیل و نیمه فعال شد.

۲۱ واحد صنعتی در بروجرد احیا شد

معاون استاندار لرستان و فرماندار بروجرد گفت: با برنامه ریزی های صورت گرفته مشکلات بانکی و کمبود نقدینگی ۲۱ واحد صنعتی شهرستان برطرف و این واحدها احیا شد.

احمد گودرزیان افزود: یکی از این واحدهای صنعتی «کاشی جم» بود که با ۱۰۵ فرصت شغلی زمینه فعال شد و کارخانه خوراک کودک بعد از ۱۵ سال راکد بودن هم اکنون فعال شده و تا قبل از پایان دولت به بهره برداری می‌رسد.
وی اظهار داشت: سال گذشته نیز ۲۰  واحد صنعتی راکد این شهرستان در راستای تحقق شعار رونق تولید احیا شد.
فرماندار بروجرد بیان کرد: از جمله این واحدها که زمینه اشتغال بیش از ۱۶۰ نفر را فراهم کرده کارخانه زمان کار، جلوگیری از تعطیلی زاگرس خودرو، کارخانه پلاستیک سازی و کارتن سازی بودند.
گودرزیان با بیان اینکه در سال ۹۹ نیز پیگیری و اقدامات لازم برای احیای ۲۰ واحد صنعتی راکد انجام شد، اضافه کرد: احیای سامان کاشی و جلوگیری از تعطیلی کارخانه نساجی و حمایت لازم از این واحدها که یک برند در کشور بشمار می روند نیز در سال جاری صورت گرفت.
وی ادامه داد: تلاش شده ضمن احیا این واحدها در زمینه جهش تولید و اشتغال مجدد کارگران اقدامات لازم را انجام دهد.
به گفته وی، شهرستان بروجرد دارای ۵۶۰ واحد تولیدی بزرگ، متوسط و کوچک است که از این تعداد ۲۶۰ واحد فعال، ۱۱۵ واحد نیمه فعال و ۱۸۵ واحد راکد است.
معاون استاندار لرستان گفت: حدود ۵۵ درصد واحدهای صنعتی شهرستان اکنون به صورت فعال و نیمه فعال مشغول فعالیت است.

گودرزیان افزود: از مجموع ۵۹۰ پروانه بهره برداری صادر شده در بروجرد هم اکنون ۱۸۳ واحد فعال،۱۳۳ کارگاه نیمه فعال و مابقی به دلایل مختلف راکد هستند.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۳۴ درصد صنایع لرستان در شهرستان بروجرد وجود دارد، اظهار داشت: بیش از ۱۰ هزار نیرو در این واحدها فعالیت می کنند که حدود یک هزار و ۵۰۰ نفر از این تعداد را زنان تشکیل می دهند.

وی اضافه کرد: حدود ۱۴ معدن فعال و نیمه فعال در این شهرستان با برداشت مواد معدنی تالک، فلدسپات، سیلیس، خاک رس و شن و ماسه است.

فرماندار بروجرد بیان کرد: در سالهای گذشته بسیاری از واحدهای بزرگ صنعتی این شهرستان به دلایل مختلف راکد و تعطیل شده و علاوه بر رونق بیکاری، چرخ تولید این صنایع متوقف شده که با حمایت دولت و تلاش  فرمانداری بروجرد اقدامات لازم برای فعالیت مجدد این واحدها صورت گرفته است.

وی حفظ و تقویت اشتغال موجود و همچنین ارتقای توان تولید کارخانه ها و صنایع، با اتخاذ راهکارهای مناسب را از دیگر اولویت های دولت در سال رونق تولید عنوان کرد و افزود: احیا واحدهای بزرگی مانند سامان کاشی، کاشی جم و استفاده از ظرفیت کارخانه نساجی و بسیاری دیگر از صنایع این شهرستان از اولویت های مهم است.

به گزارش ایرنا، در دهه ۷۰ نساجی بروجرد پس از راه اندازی به عنوان یکی از بزرگترین نساجی های بزرگ خاورمیانه مطرح شد و بیشترین میزان اشتغال در شهرستان را به خود اختصاص داد.

در ۱۰ سال گذشته مدیران این شرکت به فکر اجرای طرح توسعه در نساجی بروجرد شدند و این کار را اجرایی کرده و با خرید دستگاه‌های به روز اولین و مهمترین قسمت نساجی بروجرد یعنی ریسندگی فاز یک را به روز رسانی کرده و بعد از آن اجرای و با حمایت های دولت در پی بازدید وزیر و معاونان آنها، استاندار لرستان و معاونان آن طرح توسعه در واحد تکمیل رنگرزی و نصب دستگاههای جدید آغاز شد و عملا نساجی بروجرد وارد یک مرحله تازه از تولید شد.

امروز نساجی بروجرد با تمام توان و با وجود همه گیری کرونا با ۹۰۰ نفر کارگر در حال فعالیت است و در این زمان حتی یک روز هم از فعالیت خود کم نکرده و همچنان در بین نساجی های کشور حرف اول را می زند.

۱۲۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح توسعه نساجی بروجرد هزینه شده است

مدیرعامل کارخانجات نساجی بروجرد گفت: ۱۲۰ میلیارد تومان تاکنون برای خرید ماشین آلات جدید و اجرای طرح توسعه کارخانجات نساجی بروجرد هزینه شده است.

 مجتبی شیرالی افزود: هنرستان نساجی در جوار این کارخانجات با تضمین شغلی دانش آموزان راه اندازی شده و تا پایان امسال ۷۰ نفر نیرو برای جایگزینی افراد بازنشسته استخدام خواهیم کرد.

وی اظهار داشت: شیوع ویروس کرونا فروش محصولات نساجی را تحت شعاع قرار داد و به همین منظور سیستم فروش آنلاین به زودی در فروشگاه‌های نساجی کلید خواهد خورد.

وی بیان کرد: از دیگر برنامه های مهم ضروری در نساجی بروجرد احداث واحد دوزندگی است که باعث می شود کالاهای آماده شده با ارزش افزوده را وارد بازار کنیم.

نصب ماشین آلات جدید با استفاده از توان نیروهای داخلی انجام شد

رییس هیات مدیره نساجی بروجرد گفت: بهترین ماشین آلات به روز نساجی را برای اجرای طرح توسعه از اروپا وارد کشور کرده ایم، و در شرایط تحریم برای نصب این ماشین آلات از نیروهای داخلی استفاده شده است.

محمد دهقان افزود: با نصب دستگاه‌های جدید در واحد ریسندگی ۱۰ تن به تولید نخ افزوده شده است.

وی بیان کرد: نساجی به خاطر تولید نوع خاص تولید پارچه های ظریف برند می باشد که با نصب دستگاه‌های جدید این برند با کیفیت تر خواهد شد، نصب دستگاههای جدید، نساجی بروجرد را وارد یک پرسه جدید تولید از پارچه های ظریف خواهد کرد.

رییس هیات مدیره نساجی بروجرد گفت: نساجی بروجرد به دلیل تولید پارچه های باکیفیت برند کشوری شده بود و با نصب دستگاه چاپ دیجیتال برند نساجی نوع جدیدی از پارچه های خاص را وارد بازار خواهد کرد و ظرفیت تولید ۱۰ هزار متر پارچه تکمیل در روز خواهد بود.

وی با اشاره به به اینکه سرمایه نساجی بروجرد نیروی انسانی و ماشین آلات و روش خوب برای تولید است، افزود: سرمایه در گردش نیاز اصلی و ضروری برای نساجی در حال حاضر است.

۱۳ طرح توسعه‌ای و ایجادی پارسال در بروجرد اجرا شد

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت بروجرد گفت: در راستای تحقق شعار جهش تولید ۱۳ طرح توسعه ای، ایجادی و تکمیلی با اعتبار ۲۵۰ میلیارد تومان در این شهرستان اجرا شد.

حمید آزادبخت افزود: با اجرای این طرحها زمینه اشتغال یک هزارو ۷۰۰ تن از جویندگان کار این شهرستان فراهم و تحول مهمی در بخش صنعت بروجرد به عنوان قطب صنعت استان لرستان ایجاد شد.

آزادبخت تاکید کرد: طرحهای ایجاد شده در راستای تحقق شعار سال (جهش تولید ) ۵۰ درصد مجموع طرحهای سطح استان لرستان را شامل شده است.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت بروجرد بیان کرد: از جمله این طرح‌ها توسعه کارخانه های اکسیر، نساجی، کاشی جم، زاگرس پوش، فیلینگ شربت اکسیر، زاگرس فارمد،سیلیکون متال است.

وی اضافه کرد: استفاده از تولیدات داخلی و کار و سرمایه ایرانی مهمترین عامل در تحقق رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در نامگذاری امسال است.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت بروجرد ادامه داد: ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان و دستیابی و رسیدن به توسعه و ترقی همه جانبه باید همواره به عنوان دغدغه‌ باقی بماند.

آزادبخت گفت: خوداتکایی و تکیه بر دانش بومی یکی از عوامل مهم در اجرای فرمایش‌های رهبری معظم در خصوص نامگذاری سال جدید با عنوان (جهش تولید) است.

شهرستان بروجرد دارای ۶۱۰ واحد صنعتی فعال و نیمه فعال است.  

پارسال جواز تاسیس ۶۴ واحد تولیدی و صنعتی در بروجرد صادر شد

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت بروجرد گفت: در راستای تحقق شعار جهش تولید پارسال جواز تاسیس ۶۴ واحد تولیدی و صنعتی برای حمایت از سرمایه گذاران و رونق تولید صادر شده است.

آزادبخت افزود: حجم سرمایه گذاری این ۶۴ واحد ۸۴۱ میلیارد و ۲۸۰ میلیون تومان است که با راه اندازی این واحدهای صنعتی زمینه اشتغال ۲۲۶ نفر فراهم شد.

وی اظهار داشت: همچنین در راستای رونق و جهش تولید نیز سال گذشته ۹۷ میلیارد و ۲۷میلیون تومان در این شهرستان سرمایه گذاری و به چرخه تولید برگشت.
آزادبخت بیان کرد: امسال به فرموده رهبر انقلاب سال «تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» نام گذاری شد زیرا در سال جهش تولید موانعی مانند تحریم ها، بیکاری، خروج سرمایه های کشور، عدم تحقق چشم انداز و همچین موانعی چون مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حقوقی بر سر راه وجود داشت که همه دست به دست هم داد تا جهش و رونق تولید آنچنان که مورد انتظار بود تحقق پیدا نکند.

وی تاکید کرد: در سال ۱۴۰۰ که سال تولید، پشتیبانی ها و موانع زدایی ها مد نظر است همه دستگاه‌های اجرایی بروجرد باید دست به دست هم بدهند تا آنچه را که مد نظر مقام معظم رهبری و اهداف اقتصادی کشور است تحقق پیدا کند.
رییس اداره صمت بروجرد اضافه کرد: با توجه به شرایط سخت کرونا در خلال کار و تلاش در حوزه های مختلف اداری نظارت و بازرسی در حوزه حمایت از مصرف کنندگان ،زمینه‌ بازدید بیش از ۱۰۰ مورد بازدید از کارخانجات صنعتی کوچک و بزرگ برای مسوولان کشوری و استانی با هدف رفع مشکلات واحدهای صنعتی فراهم و جلسات متعددی بنام کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید تشکیل شد که باعث حل و فصل برخی مسائل و مشکلات صنعتگران پر تلاش شد.
آزادبخت ادامه داد: تعداد کل صنایع غیر فلزی، معدنی و فلزی این شهرستان ۴۰۴ کارخانه کوچک و بزرگ که ۳۵۴ واحد آن با اشتغال هشت هزارو ۳۳ نفر فعال و در شرایط کنونی در حال فعالیت است که از این تعداد  ۴۸ مورد آن غیر فعال است.

آزاد بخت یادآور شد: ۵۱ واحد تولیدی این شهرستان با ظرفیت  ۵۰ تا ۷۵ درصد در حال کار بوده  که باید بمرور و تحقیق و دستیابی و شناخت آسیب ها تولید نسخه هر واحد را برای تکمیل ظرفیت پیچید.

سامان کاشی بروجرد امسال احیا می شود

نماینده بروجرد در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به پیگیری‌های انجام شده در راستای رفع مشکلات کارخانه سامان کاشی این واحد تولیدی و صنعتی امسال راه‌اندازی می‌شود.

عباس گودرزی در گفت و گو با ایرنا افزود: تاکنون جلسات مختلفی در سطح کشور و استانی با مدیران مرتبط و مالک کارخانه سامان کاشی برگزار شده و امیداواریم در سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها این کارخانه احیا شود.

وی اظهار داشت: در جلسات مختلف قرار شد کارخانه سامان کاشی تا اوایل مرداد ماه سال جاری شروع به کار کند که مدیر عامل این کارخانه به جد دنبال این موضوع است.

نماینده بروجرد بیان کرد: همزمان به دنبال سرمایه گذاری دیگری که توانایی احیای این کارخانه را داشته باشد هستیم که در صورت نیاز کارخانه به سرمایه گذار دیگری واگذار شود ولی اولویت با مدیرعامل فعلی سامان کاشی است.

گودرزی با اشاره به اینکه پیرو درخواست مدیرعامل سامان کاشی کارهای احیای آن را دنبال می‌کنیم، افزود: سامان کاشی می تواند در رونق اشتغال تاثیر بسزایی در شهرستان داشته باشد و کارگران بیکار شده را به شغل برساند و اشتغال جدید نیز ایجاد کند.

نماینده بروجرد در مجلس با اشاره به کارخانه عظیم خودرو بروجرد گفت: در سطح ملی با پیگیری و جلسات متعدد با مسئولان امیدواریم به زودی چرخ کارخانه عظیم خودرو بچرخد و این کارخانه وارد تولید مجدد شود. 

گودرزی افزود: تمام تلاش خود را برای احیای صنعت از دست رفته بروجرد خواهیم کرد و دراین راستا دولت نیز کمک های خوبی انجام داده است و سفر معاونان وزرا به بروجرد چشمگیر بوده است.

رفع موانع توسعه کارخانه داروسازی اکسیر بروجرد در اولویت قرار بگیرد

نماینده بروجرد در مجلس شورای اسلامی گفت: رفع موانع تولید و اجرای طرح توسعه کارخانه داروسازی اکسیر این شهرستان باید در اولویت قرار بگیرد.

فاطمه مقصودی افزود: این کارخانه در بحث تامین داروهای مورد نیاز کشور در جایگاه بالایی قرار دارد و با توجه به توانمندی‌های موجود شهرستان رفع مشکلات و کمبود های این واحد ضروری است.

وی با اشاره موقعیت و جایگاه ویژه بروجرد بیان کرد: این  شهرستان با وجود نخبگان و اندیشمندان و جوانان خلاق، می‌تواند بیش از پیش در مسیر رشد و توسعه قرار گیرد.

نماینده بروجرد در مجلس شورای تصریح کرد: اقتصاد قوی در یک منطقه و کشور می‌تواند یکی از مهمترین آیتم‌های قدرت هر کشور باشد که شهرستان بروجرد با استعدادها و توانمندی‌های موجود می‌تواند از قدرت اقتصادی برخوردار شود.

مقصودی اضافه کرد: کارخانه داروسازی اکسیر  از جمله شرکت‌های موفق و کارخانجاتی است که متعلق به شخص و گروه نیست و این صنعت پویا به ملت ایران تعلق دارد و ما هم برای توسعه آن تلاش می کنیم.

وی ادامه داد: برخی صنایع شهرستان و استان‌ها در رونق تولید با مشکلاتی مواجه هستند که با ظرفیت و توانمندی نمایندگان و پیگیری‌های زیاد برای رفع این مشکلات و موانع و  رونق تولید در تلاش هستیم.

شرکت داروسازی اکسیر به عنوان یکی از بزرگترین و پیشرفته ترین تولیدکنندگان دارویی کشور در سال ۱۳۶۷ تاسیس و در سال ۱۳۷۳ به بهره برداری رسید.این شرکت در سال ۱۳۷۹ به بازار بورس وارد گردید. موضوع فعالیت شرکت طبق ماده ۲ اساسنامه، احداث و بهره‌برداری از کارخانجات تولید انواع داروهای انسانی، داروهای حیوانی، فرآورده‌های بهداشتی و آرایشی، شیر خشک و غذای کودک و صنایع جنبی به‌منظور تهیه، تولید، بسته‌بندی، توزیع، فروش، واردات و صادرات انواع اقلام فوق و مواد اولیه مربوط به آن می باشد.

کارخانه داروسازی اکسیر در زمینی با وسعت ۳۶ هکتار با زیر بنای معادل ۶۰هزار متر مربع در شهرستان بروجرد در استان لرستان واقع شده است.

این کارخانه از بزرگترین واحدهای صنعتی کشور، در عرصه تولید داروهای انسانی است که با فناوری پیشرفته خطوط تولید و مجموعه ای مجزا از ماشین آلات و تجهیزات مدرن آزمایشگاهی و کارکنان متخصص، اکنون بیش از ۱۶۰ نوع فرآورده دارویی در دوزها و اشکال گوناگون تهیه و به بازار عرضه می کند.

محصولات این شرکت شامل فرآورده‌های دارویی به شکل قرص، کپسول، آمپول، کاتریج، شربت ویال تزریقی و شربت و پودر برای سوسپانسیون خوراکی است.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close