اخبار جهان

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی: برجام نمی‌تواند مانع توسعه برنامه هسته‌ای ایران شود

روزهار بروحرد– وزیر خارجه رژیم صهیونیستی می‌گوید که احیای برجام تعهدی برای اسرائیل ایجاد نمی‌کند. او توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را در شرایط کنونی فاقد موضوعیت دانسته و نسبت به برقراری مناسبات با عربستان ابراز خوشبینی کرده است.

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل در گفت‌وگو با روزنامه اسرائیلی جروزالم پست می‌گوید اگر ایران جنگ را به مرزهای اسرائیل بکشاند، اسرائيل هم اقدام متقابل می‌کند، ولی «اگر آنها اراده‌ای برای پرهیز از این گونه اقدامات داشته باشند، اسرائیل نیز از اقدام مشابه اجتناب خواهد کرد.» 

او افزود که کشورش به احیای احتمالی توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران (برجام) پایبند نخواهد بود و خود را جزیی از این توافق نمی‌داند.

به گفته لاپید برجام در سال‌های گذشته قابل فهم بود، اما معلوم شده است که که توافق‌هایی از جنس توافق سال ۲۰۱۵ نمی‌توانند سد راه جمهوری اسلامی (در توسعه برنامه هسته‌ای) شود.

همزمان با مانور “ارابه‌های آتش”

مصاحبه لاپید در روزی منتشر شده که بخشی از رزمایش بزرگ اسرائیل با نام “ارابه‌های آتش” که قرار بود در آن نیروی هوایی اسرائیل حمله به اهداف هسته‌ای در ایران را شبیه‌سازی کند به پایان رسید

نیروی هوایی اسرائیل قبلاً اعلام کرده بود که در این مانور که با همراهی قبرس برگزار می‌شود حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را بر فراز دریای مدیترانه شبیه‌سازی می‌کند.

روز پنجشنبه رسانه‌های اسرائیل همچنین از ورود رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این کشور خبر دادند. همزمانی این سفر با در پیش‌‌بودن جلسه شورای حکام آژانس برای بررسی پرونده ایران بی‌ارتباط تلقی نمی‌شود.

گام به گام در راه برقراری مناسبات با عربستان

لاپید در ادامه گفت‌وگو با جرزالم پست در باره روند برقراری رابطه با عربستان هم توضیحاتی داده است. او با ابراز خوشبینی نسبت به چشم‌انداز تلاش‌ها در این رابطه، گفته است که عادی‌شدن مناسبات با ریاض به زمان نیاز دارد و گام به گام متحقق خواهد شد.

او در پاسخ به این سوال که علاقه‌مندی احتمالی عربستان و سایر کشورها به برقراری رابطه با عربستان از کجا ناشی می‌شود گفت که کشورش در زمینه‌هایی همچون ساختارها و تجهیزات امنیتی تا مهندسی آب و انرژی توانایی‌ها زیادی برای عرضه دارد. لاپید اسرائیل را در برخی از این زمینه‌ها “یک ابرقدرت” توصیف کرد که “مایل است توانایی‌هایش را به اشتراک بگذارد.”

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close