اخبار بروجرد

نخبه جوان بروجردی با ثبت ده‌ها اختراع بین‌المللی: هزینه درمانم را صرف اختراعات می‌کنم

روزهای بروجرد- علی کردی مخترع جوانی است که با وجود ابتلا به بیماری “ام اس” هرگز در مقابل این بیماری تسلیم نشده و تا کنون توانسته اختراعات بی‌نظیر بسیاری را به ثبت برساند اما با این وجود مسوولان حمایت چندانی از وی ندارند و این مخترع جوان برای ادامه فعالیت بخشی از هزینه درمان خود را به اختراعاتش اختصاص می‌دهد.

به گزارش فارس، علی کردی مخترع بروجردی متولد سال۱۳۷۰ است که کتاب قطوری از افتخارات را در پرونده کاری‎اش دارد.

جوانی که ابتلا به بیماری ام اس نه تنها او را محدود و گوشه‎گیر نکرد، بلکه معجزه‎آسا به او  توان و انرژی بخشید، تا ادامه مسیر مقدسش را با اقتدار بیشتری طی کرده و گام‎های بزرگی بردارد که برداشتن هر کدام از آن‎ها شاید حتی در تصور خیلی از هم و سالانش نگنجد.

کسب عناوین درخشانی مانند بیمار موفق انجمن ام اس کشور در حوزه اختراعات، دکترای افتخاری از سازمان استاندارد اروپا، دکترای مدیریت کارآفرینی از مرکز علو و فنون، کسب مقام سوم جشنواره خوارزمی و مقام اول جشنواره قلم تنها گوشه‎هایی از افتخارآفرینی‎های این جوان بروجردی است.

مخترعی که با دست خالی تاکنون ۱۲ اختراع را به ثبت رسانده و چند اختراع دیگر را در نوبت ثبت دارد، او که به زیبایی هر چه تمام‎تر ثابت کرده است که خواستن توانستن است.

در نگاه اول بعید است که متوجه شوید، این جوان پر شور و فعال به بیماری ام اس مبتلا است و با آن دست و پنجه نرم می‎کند، چرا که با انرژی و توانی وصف‎ناشدنی برای رسیدن به اهداف و آرزوهایش تلاش می‎کند و شاید بهتر باشد که بگویم، می‎جنگد.

مخترع و کارآفرین ساده و بی‎آلایشی که نامهربانی‎ها و بی‎مهری‎های مسوولان موجب شده که تنها خواسته‎اش از آنان به فعالیت در یکی از مراکز پژوهشی و یا دانشگاهی و مهیا شدن بستر برای کار و اختراع بیشتر خلاصه شود.

اما گویی عملکرد برخی مسوولان با رهنمودهای مقام معظم رهبری و سیاست نخبه‌پروری کاملا در تناقض و تضاد است و همچنان شعارزدگی به مانعی برای پذیرش و پرورش استعدادهای بکر و بهره‎وری از آن‎ها تبدیل شده است.

با این مخترع جوان بروجردی به گفت‌وگو نشسته‎ایم که در ادامه می‎خوانید.

*خودتان را معرفی کنید.

علی کردی متولد سال ۱۳۷۰ شهرستان بروجرد ۲۷ سال سن دارم و در حال حاضر دانشجوی رشته حسابداری دانشگاه آزاد بروجرد در مقطع کارشناسی هستم.

*چه سالی به بیماری ام اس مبتلا شدید؟

سال ۸۹ به یک باره چشم راستم نابینا شد و متوجه شدم که به ام اس مبتلا هستم، بعد از مدتی فلج شدم و در بیمارستان تحت درمان قرار گرفتم، اما خوشبختانه کمتر از یک ماه توانستم راه بروم و سلامتی‎ام را به دست آورم.

*از شرایط روحی آن روزهایتان برایمان بگویید.

چند روز اول بسیار ناراحت و در شوک بودم،اما خیلی زود واقعیت زندگی را پذیرفتم و به این نتیجه رسیدم که هیچ مشکلی با ناراحتی حل نمی‎شود، بهتر بگویم که دریافتم باید واقع‎بین باشم و از بیماری و مشکلاتم عبور کنم.

 

*هزینه درمان ماهانه بیماران مبتلا به ام اس چقدر می‎شود؟

یک بیمار مبتلا به ام اس ماهیانه حداقل به یک میلیون تومان برای صرف هزینه‎های درمانی، تغذیه‎ای و دیگر موارد هزینه‎‎ای نیاز دارد، البته این مبلغ بر اساس نیاز بیماران بیشتر هم می‎شود.

*شما ماهانه چقدر برای درمانتان هزینه می‎کنید؟

با توجه به اینکه منبع درآمدی ندارم و ساخت اختراعات و ثبت آن‎ها به هزینه‎های زیادی نیاز دارد، به ناچار و با حذف بخش قابل توجهی از هزینه‎های درمانی‎ام آن‎ها را صرف اختراعاتم می‎کنم و درمانم را به طور کامل انجام نمی‎دهم.

*بیماری مانع فعالیت و ثبت اختراعاتتان نشد؟

به هیچ وجه. بر عکس بیماری ام اس نکته بسیار مهمی را در زندگی نشانم داد و آن این بود که وقت خیلی مهم و البته کم است و نباید آن را از دست داد.

بنابراین پس از آن بیماری ام اس عزمم را برای ادامه مسیر جزم‎تر کرد و نشانم داد که باید از فرصت‎های زندگی تا حد امکان بهره ببرم.

*تاکنون چند اختراع را به ثبت رسانده‎اید؟

تاکنون موفق شده‎ام که ۱۲ اختراع را به ثبت برسانم، البته چهار اختراع نهایی شده در مرحله ثبت نیز دارم.

*چند ساله بودید که اولین اختراعتان را ثبت کردید؟

سال اول راهنمایی به همراه دوست و همکارم احسان حکمتی که در حدود ۹۰ درصد اختراعاتم سهیم است، نخستین اختراعمان را به ثبت رساندیم و این آغازی شد برای ادامه مسیری که با وجود همه مشکلاتش نمی‎توانیم آن را ادامه ندهیم و از این راه برگردیم.

*کمی درباره اختراعتتان بگویید و آن‎ها را معرفی کنید.

ساخت دستگاه خنک‎کننده سیستم خودرو، دستگاه فتوکمپرسوری که با نور خورشید کار می‎کند و دوچرخه‎ای برای افراد کم توان که دارای یک مخزن هوا بوده و زمانی که فرد قدرت رکاب زدن ندارد، با استفاده از هوای ذخیره شده حرکت می‎کند، برخی از اختراعاتم هستند.

ساخت مرغداری سیار با سازه فایبرگلاس و قابلیت جابجایی آسان به همراه شیلات تمام اتوماتیک که حوضچه‎هایی از جنس پلاستیک دارد و در عین بسیار مقرون به صرفه بوده و به سادگی قابل جابجایی و انتقال از مکانی به مکان دیگر است، از دیگر اختراعاتم است.

همچنین رسانه کمک آموزشی درباره قانون فرمینگ ساخته‎ام که فرد در کمترین زمان این مبحث علمی و درسی را فرامی‎‎گیرد، اما با وجود توزیع این رسانه کمک آموزشی در مدارس بروجرد و استان لرستان، ادامه کار در سطح کشور با عملیاتی نشدن وعده‎ها انجام نشد و نیمه کاره ماند.

دستگاه رنگ‎کاری ساخته‎ام که با بالا رفتن از سطوح کار رنگ کردن سطوح صاف را در کمترین زمان ممکن انجام می‎دهد.

ساخت دستگاه تولید لباس بیمارستانی یکی دیگر از اختراعاتم است که با به حداقل رساندن دخالت دست، لباس‎های بیمارستانی را برش و دوخت داده و آماده می‎کند.

همچنین تولید یک پودر شوینده برای پاک کردن دست افرادی که در مشاغلی مانند صافکاری و مکانیکی کار می‎کنند و برای تمیز کردن دست‎هایشان دغدغه دارند، از دیگر اختراعاتم است که در حداقل زمان و با صرف کمترین میزان آب موجب پاک و تمیز شدن دست‎ها می‎شود.

موتور حرارتی ساخته‎ام برای بهینه‎سازی مصرف سوخت ساخته‎ام که با تبدیل حرارت‎های هدر رفته به حرکت و تولید انرژی از آن‎ها در صنایع قابلیت استفاده دارد.

یک داربست همراه بسیار سبک هم برای جایگزین کردن با داربست‎های سیار غیر ایمن مورد استفاده در ساختمان‎سازی ساخته‎ام که علاوه بر ایمنی بالا، طول و ارتفاع آن نیز قابل تغییر است.

همچنین دستگاه فیزیوتراپی ساخته‎ام که بیماران با استفاده از آن می‎توانند، در کنار انجام فیزیوتراپی هنرهای معرق‎کاری و قلم‎زنی را نیز یاد بگیرند.

*هدفتان از ساخت این دستگاه چه بوده است؟

در وهله اول هدفم این بود که ذهن بیمار دیگر متوجه بیماری‎اش نباشد و در وهله دوم اینکه زمینه برای فروش تولیدات آن‎ها فراهم شده و در کنار ادامه روند درمانی، امکان فراهم شدن منبع درآمدی برایشان وجود داشته باشد.

*بیماری‌تان چه اندازه به ساخت اختراعاتتان جهت داده است؟

ابتلا به بیماری ام اس و آشنا شدن با مشکلات و نیازهای بیماران به تولید برخی از اختراعاتم سمت و سو داد، به طوریکه طی سال‎های پس از بیماری دستگاه فیزیوتراپی، لباس‎ساز بیمارستانی و دوچرخه‎ای برای حرکت افراد کم توان ساخته‎ام.

 

*چه تعداد از اختراعاتتان را به بازار عرضه کرده‎اید؟

به مدت ۳ سال با استفاده از دستگاه ساخت لباس بیمارستانی مشغول تولید البسه بیمارستانی و توزیع آن‎ها در بیمارستان‎های بروجرد، خرم‎آباد، همدان و اراک بودیم، اما نبود سرمایه در گردش در نهایت کار را متوقف کرد.

اکنون نیز مشغول فروش پودر شوینده هستیم و درآمد حاصل از فروش آن را صرف طراحی و ساخت اختراعات جدید می‎کنیم.

*کدام یک از اختراعتتان قابلیت تولید انبوه دارند؟

همه اختراعاتم. چرا که یکی از فاکتوهاری عمومیت‎دار در ساخت آن‎ها توجه به نیازهای جامعه و حتی صادرات آن‎ها بوده است.

*شما پای ثابت برنامه‎های تلویزیونی هستید، حضور در این برنامه‎ها کمکی به پیشبرد اهدافتان داشته است؟

بله طی سال‎های اخیر در برنامه‎های تلویزیونی زیادی مانند ماه عسل، ماوراء، اکسیر، پایش، هزار داستان، سلام صبح بخیر و خبر ساعت ۲۲ شبکه سه سیما بوده‎ام.

شاید بتوان گفت، این حضور موجب شد که مسوولان حداقل صدایم را بشنوند، تا اگر برای من و همکارانم قدم از قدم برنداشتند، بدانم که صدایم شنیدند و کاری نکردند.

*گلایه‎ای از مسوولان دارید؟

مسوولان قول‎های بسیار بزرگی به من دادند، اما کوچکترین قدمی برایم برنداشتند، برخی از آن‎ها نه تنها هیچ حمایتی از من و همکارانم نکردند، بلکه در مسیر حرکتمان سنگ‎اندازی کردند و این بسیار تاسف‎بار و ناراحت‎کننده است.

زمانی که می‎بینم حرف و قول بسیاری از مسوولان با عمل آن‎ها کاملا تناقض داشته و وعده‎هایشان تنها در حد یک شعار باقی می‎ماند، بسیار آزارم می‎دهد.

می‎خواهم مسوولان بدانند که ارزش وقت بسیار بیشتر از پول است، چرا که زمان از دست رفته را نمی‎توان بازگرداند، اما پول از دست رفته را می‎توان بار دیگر به دست‌آورد.

یادشان نرود که هر مخترع یک بمب اقتصادی است که استفاده از استعداد و نبوغ آن‎ها می‎تواند، بسیاری از محالات را شدنی و مسیر پیشرفت و توسعه کشور را همارتر کند.

*با این تفاسیر چه خواسته‎ای از مسوولان دارید؟

حداقل کاری که مسوولان می‎توانند برای من و دیگر مخترعان جوان انجام دهند، این است که زمینه جذب ما را در پژوهشسرا و معاونت پژوهشی مراکز دانشگاهی فراهم کنند، تا بستر برای تولید اختراعات بیشتر و تولید انبوه آن‎ها فراهم شود.

*و حرف آخر اینکه برنامه‌تان برای آینده چیست؟

می‎خواهم با ثبت اختراعات بیشتر دینم را به کشور و وطنم ادا کنم، چرا که این بزرگترین ایده‎آل و هدف زندگی‎ام است، چرا که فکر کردن به آن موجب شده که مشکلات و ناملایمات را تحمل کنم و از ادامه مسیر بازنگردم.

……

گفت‌وگو از مژگان شمس

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close