اخبار ایران

در سفر مشهد؛ علم‌الهدی و رئیسی با روحانی دیدار نکردند

روزهای بروجرد- سفر استانی حسن روحانی رئیس جمهوری به خراسان رضوی و مشهد مرکز این استان، مورد پسند مخالفان او قرار نگرفته است تا جایی که در مشهد خبری از دیدار و یا استقبال سید احمد علم‌الهدی امام جمعه این شهر با رئیس جمهوری منتشر نشده است و همزمان با این سفر تولیت آستان قدس رضوی هم ترجیح داده از نمایشگاه کتاب در تهران بازدید کند.

به گزارش اعتمادآنلاین، سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی رقیب انتخاباتی حسن روحانی، طی ماه‌های گذشته اظهارات تندی علیه رئیس جمهور داشته است. رئیسی گفته خدا لعنت کند کسی را که شبهه مالیات ندادن آستان قدس رضوی را در افکار عمومی مطرح کرد. کنایه تند او به سخنان حسن روحانی در مناظره‌های تلویزیونی بود.

این سخنان رئیسی در حالی است که علم‌الهدی امام جمعه مشهد و پدر همسر رئیسی طی ماه‌ها و سال‌های گذشته انتقادات تندی را علیه رئیس جمهوری مطرح کرده است

علم‌الهدی در موضوعات مختلف از جمله حقوق‌شهروندی، فضای مجازی و اسلامی کردن علوم پاسخ‌های تندی به روحانی داده است. با این حال او سال گذشته در یکی از خطبه‌های خود در دی ماه گفت: ما در صدد تخریب مسئولان نظام نیستیم و مسئولی که در این کشور به وسیله ولایت نصب شده است کسی حق تخریبش را ندارد. ما نقد می کنیم و اشکال می گیریم و حق تخریب نداریم زیرا حجت امام زمان(عج) وی را تایید کرده است.

ما در مقام نصیحت که وظیفه ما است موارد را ذکر می کنیم و قصد تخریب و توهین را نداریم و این درست نیست که بعد از پنج سال رئیس دولت بیاید بگوید ما باید در سال پنجم حقوق شهروندی را رعایت کنیم که این کلام مربوط به روز اول بود نه بعد از پنج سال.

اما وضعیت سیاسی مشهد تنها به اظهارات این دو مقام محلی محدود نمی‌شود. بارها مجوزهای رسمی که مقامات دولتی در خراسان رضوی بخصوص شهر مشهد برای برگزاری کنسرت، سخنرانی و دیگر مراسم‌ها صادر کرده‌اند از سوی دادستانی مشهد و دیگر شهرهای این استان لغو شده است. از جمله سخنرانی علی مطهری نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در مشهد لغو شد و او از دادستان مشهد به این خاطر شکایت کرد و آنطور که وکیل مطهری می‌گوید پرونده بعد از گذشت دوسال هنوز به سرانجام روشنی نرسیده است.

برخی اقدامات قضایی در مشهد از جلمه لغو کنسرت نیز مورد حمایت صریح امام جمعه این شهر قرار گرفته است. چندی پیش رئیس اداره ارشاد مشهد به خاطر حاشیه‌های برگزاری یک کنسرت در برج سلمان مشهد، راهی زندان شد، علم‌الهدی در خطبه‌های خود در نماز جمعه انتقادات تندی نسبت به حاشیه‌های این کنسرت و به طور کلی برگزاری کنسرت مطرح کرد. او گفت که جوانان با برگزاری کنسرت خوشحال نمی‌شوند.

این در حالی است که امیر شهلا نفر اول انتخابات شورای شهر مشهد هم که در ستاد انتخاباتی حسن روحانی فعالیت زیادی داشت، ماه گذشته بازداشت شده و تا کنون خبری از آزادی او نیست.

اما گویی اختلاف سیاسی در مشهد نسبت به گذشته نه تنها کمتر نشده بلکه به مرحله قابل تأملی رسیده است.

با این حال محمدصادق جوادی حصار فعال سیاسی اصلاح‌طلب مشهد معتقد است که این اختلاف نظرها را نباید خیلی جدی گرفت و آنگونه که برخی می‌گویند در مشهد وضعیت متفاوتی وجود ندارد. او می‌گوید که در حوزه کار اختلاف نظرها خیلی نمی‌تواند مانع باشد. شاید کمی کندی ایجاد کند ولی مانعی نیست. وضعیتی که از خراسان توصیف می‌شود، بخشی از آن تبلیغاتی است. من بارها گفته‌ام آقای علم الهدی برای خودش و طرفدارانش محترم است ولی در سطح مشهد درصد خیلی کمی به ایشان توجه دارند. حتی ده درصد از جمعیت مشهد هم افکارشان با ایشان همپوشانی ندارد. آقای علم الهدی خیلی انسان دوست داشتنی است که من دیدگاهش را قبول ندارم. اما ایشان از حرم مطهر بیرون بیاید و در پارک ملت نماز بخواند و بعد ببیند چند نفر پشت او نماز می‌خوانند.

جوادی حصار معقتد است که خیلی نباید به این اختلافات توجه کرد. او می‌گوید: سوال من این است که اگر اختلاف باشد چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر آقایان همدیگر را قبول نداشته باشند، چه می‌شود؟ مگر هر بار که آقای رئیسی به تهران می‌آید به دیدار روحانی می‌رود که حالا آقای روحانی در مشهد با آقای رئیسی دیدار کند؟

در سفرهای استانی قبلی حسن روحانی رئیس‌جمهوری به مشهد، علم‌الهدی نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی به استقبال و دیدار او رفته بود اما امسال بعد از گذشت یک روز از حضور روحانی در خراسان رضوی و همچنین یک نصف روز در مشهد خبری از دیدار و مهمان‌نوازی رئیسی از رقیب انتخاباتی خود و علم‌الهدی از رئیس‌جمهوری نیست.

به نظر می‌رسد سایه شکست خردادماه سال گذشته رئیسی بر وضعیت سیاسی مشهد سایه افکنده است. رئیس‌جمهوری صبح امروز مترو مشهد را بدون حضور دو مقام مهم مشهد افتتاح کرد و بعد در جلسه شورای اداری، توسعه و برگزیدگان و افتتاح پروژه‌های اقتصادی و زیربنایی استان خراسان رضوی سخنرانی کرد درحالی‌که رئیسی و علم‌الهدی ترجیح دادند حضوری نداشته باشند. اما نکته مهم‌تر این است که حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران از صبح امروز در مشهد مقدس حاضرشده است اما تا ظهر امروز به حرم امام رضا(ع) نرفته است. انتظار این بود که رئیس‌جمهوری در بدو ورود به مشهد به حرم امام رضا(ع) برود اما گویی اختلافات سیاسی بر زیارت رئیس‌جمهوری هم تأثیر گذاشته است.

سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی ترجیح داده که بی‌اعتنا به سفر رئیس جمهوری در تهران از نمایشگاه کتاب بازدید کند.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close