اخبار جهان

قطع رابطه مراکش با ایران/ وزیر خارجه مراکش: پشتیبانی حزب‌الله از پولیساریو، دلیل قطع رابطه

روزهای بروجرد- وزیر خارجه مراکش مدعی شد که دلیل قطع روابط دیپلماتیک کشورش با ایران، پشتیبانی حزب الله لبنان از جبهه پولیساریو می باشد.

به گزارش شفقنا به نقل از شبکه خبری الجزیره قطر، «ناصر بوریطه»، وزیر امور خارجه مراکش شامگاه سه شنبه ضمن ادعای این که کشورش مدارکی دال بر پشتیبانی مالی، لجستیک و نظامی حزب الله لبنان از جبهه پولیساریو به دست آورده، اعلام کرد که به همین دلیل تصمیم گرفتند روابط دیپلماتیک خود با تهران را قطع کنند و از سفیر ایران در رباط خواستند به کشور خود بازگردد.

بر اساس این گزارش، بوریطه در گفت و گوی تلفنی با الجزیره در این باره ادعا کرد که دلایل تصمیم قطع روابط دیپلماتیک با ایران، با تهدید امنیت ملی مراکش و شهروندان آن در ارتباط است جایی که کشورش شواهدی قطعی و اطلاعاتی دقیق به دست آورده که ثابت می کند حزب الله لبنان با هماهنگی سفارت ایران در الجزایر اقدام به ارائه تمامی کمک های لازم به پولیساریو برای تشکیل یک فرماندهی نظامی، آموزش عناصر این جبهه برای جنگ و تحویل اسلحه به آن کرده است.

وزیر خارجه مراکش که کشورش همچنین تصمیم گرفته سفیرش در ایران را فرا خواند و سفارتخانه خود در تهران را ببندد، ضمن اعلام این که صبح امروز مدارک مذکور در این شهر تحویل همتای ایرانی خود «محمدجواد ظریف» داده شده با این حال هیچ گونه پاسخی در رابطه با این مدارک دریافت نکردند، تاکید کرد که باید یک واکنش شدید در قبال این «پشتیبانی نظامی» اتخاذ می شد.

این در حالی است که روابط دیپلماتیک میان تهران و رباط پس از قطعی هفت ساله به دلیل متهم شدن ایران از سویمراکش به گسترش تشیع در این کشور، در اواخر سال ۲۰۱۶ میلادی به حالت عادی بازگشته بود.

لازم به ذکر است که کشمکش در رابطه با منطقه صحرای غربی در سال ۱۹۷۵ میلادی و با پایان استعمارگری اسپانیا در این منطقه آغاز شده و اختلاف میان مراکش و پولیساریو (جبهه مردمی برای آزادسازی الساقیه الحمراء و وادی الذهب) بر سر آن نیز به درگیری مسلحانه منجر شد که در سال ۱۹۹۱ با امضای توافق آتش بس به پایان رسید.

در حالی که رباط بر حاکمیت خود بر صحرای غربی اصرار می ورزد و به عنوان راه حل نیز پیشنهاد خودمختاری گسترده تحت حاکمیت خود را ارائه می دهد، جبهه پولیساریو خواستار برگزاری همه پرسی تعیین سرنوشت در این منطقه است و الجزایر به عنوان همسایه شرقی مراکش نیز از این طرح پشتیبانی می کند و در استان مرزی «تندوف» در غرب کشور میزبان عناصر جبهه است.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close