اخبار بروجرد

زنگ خطر بحران کم آبی در بروجرد به صدا درآمد

روزهای بروجرد- با توجه به کمبود بارش ها و خشکسالی، در بسیاری ازمناطق کشور از جمله بروجرد خشکی زود هنگام و ترک خوردن زمین نشان از بحران کم آبی است، بحرانی که با چاه های غیر مجاز، کشت محصولات آبدوست و برداشت های بی رویه در حال تشدید شدن است.

به گزارش ایرنا زندگی بدون آب امکان پذیر نیست و این روزها با کمبود بارشها و خشکسالی بی آبی در رودخانه ها، چشمه ها و تالاب ها هر روز بیشتر می شود و با نزدیک شدن که با نزدیک شدن به فصل تابستان بیشتر خود نمایی می کند.

بارش های کم و بی آبی از یک سو و برداشت های بی رویه از منابع آبی و حفر چاه های غیر مجازتوسط کشاورزان از سوی دیگر معضل بی آبی را تشدید می کنند تا جایی که علیرغم این همه مشکل بی آبی، افرادی سود جو اقدام به کشت محصولات آبدوست کرده اند.

گرچه الگوی کشت برای مصرف بهینه آب برای کشاورزان شهرستان تعریف شده اما به نظر می رسد این الگو چندان جایگاهی ندارد و کاشت محصولات آبدوست هر ساله چند برابرمی شود و آب این مایه حیات را می مکد.

هندوانه، پیاز، خیار و برنج از مهمترین محصولات آبدوستی هستند که به وفورتوسط کشاورزان در بروجرد کشت می شود و در برخی موارد مشاهده شده که افراد بومی منطقه برای سوددهی بیشتر، زمین های کشاورزی خود را برای کشت این محصولات اجاره می دهند.

زندگی همه انسانها و جانداران به آب بستگی دارد، پس ضروری است تا با اقدامات مناسبت از هدر رفت آب، برداشت های بی رویه و استفاده های بی اندازه از این مایه حیات جلوگیری شود تا بتوانیم بهار و تابستان بدون قطعی و جیره بندی سپری کنیم.

معاون استاندار لرستان و فرماندار بروجرد در این باره گفت: امروز شرایط منابع آبی در کشور و شهرستان بروجرد بحرانی است و باید مدیریت لازم برای حفظ منابع آب با جدیت پیگیری شود.

علی کورانی فر افزود: استفاده بهینه از منابع آبی سطحی و زیر زمینی با راهکارهای علمی و کارشناسی شده می تواند از هدر رفت این مایه حیات جلوگیری کند و ضروری است تا مدیران مربوطه اقدامات لازم را دراین خصوص انجام دهند.

وی با اشاره به چاه های غیرمجاز اظهار کرد: وضعیت چاه های مجاز و غیر مجاز شهرستان بررسی و طی گزارشی از طریق مدیریت آب منطقه ای شهرستان بروجرد به دادستان شهرستان ارائه شود تا تصمیمات لازم برای در این حوزه گرفته شود.

فرماندار بروجرد بیان کرد: برای مدیریت منابع آب شهرستان بروجرد نیاز است تا صنایع، کارگاه های کوچک و بزرگ، کارواش ها و قالی شویی ها در سطح شهر رصد شوند و با نصب دستگاه های پیشرفته تصفیه آب مدیریت لازم دراین خصوص انجام شود.

کورانی فر ادامه داد: برای مدیریت منابع آب و حفظ ذخایر آبی موجود نیاز است تا شعبه ویژه ای در دادگستری بروجرد برای رسیدگی به تخلفات در این حوزه ایجاد شود.

دادستان بروجرد نیز دراین زمینه گفت: برای مدیریت منابع آبی در دستگاههای مرتبط عزمی وجود ندارد در حالی که نیاز است برای این موضوع مهم و ویژه همه اقدامات لازم از سوی دستگاه های متولی به کار گرفته شود.

مصطفی جعفری اضافه کرد: دستگاه قضایی شهرستان بروجرد آمادگی کامل دارد تا به صورت ویژه به تخلفات حوزه آب رسیدگی کند و ضروری است تا امکانات لازم مانند نصب کنتورهای هوشمند را برای چاه ها، مصارف خانگی و کشاورزی انجام دهیم و سپس اقداماتی برای تخلقات در این حوزه صورت گیرد.

وی اظهار کرد: چاه های غیر مجاز در شهرستان بروجرد مسدود شده اند و باغات و درختان چند ساله که در جوار این چاه ها کاشته اند در حال از بین رفتن هستند.

دادستان بروجرد تصریح کرد: نصب کنتور حجمی هوشمند برای چاه های عمیق یکی از راهکارهای بسیار مهم و اساسی است که دادگستری شهرستان بروجرد نیز در صورت نیاز اقدامات قضایی را انجام خواهد داد.

رییس محیط زیست بروجرد با اشاره به برداشت های بی رویه از تالاب بیشه دالان گفت: متاسفانه برداشت های بی رویه ازتالاب بیشه دالان برای کشت محصولات کشاورزی مانند برنج سبب خشکیدن آن خواهد شد.

مصطفی مصطفی وند با اشاره به این که تالاب بیشه دالان زیستگاه پرندگان مهاجر در فصول مختلف سال است،افزود: این تالاب در زندگی برخی از جانداران نقش مهمی دارد اما هر ساله در فصل کشت برداشت هایی از تالاب می شود که سبب شده تا روز به روز آب تالاب کمتر شود.

وی بیان کرد: امروز وجود ریزگردها یکی از مشکلاتی است که شهروندان بروجردی را آزار می دهد که در صورت خشک شدن این تالاب در دشت سیلاخور با وزش هر باد ریزگردها در آسمان شهرستان موج خواهد زد.

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close