اخبار ایرانبهداشت و خانواده

این ویتامین سبب افزایش قد می‌شود

روزهای بروجرد– داشتن قد بلند یکی از تمایلات کودکان و والدینشان است. باید توجه داشت که علاوه بر ژنتیک که در قد نقش بسزایی دارد تغذیه نیز از عوامل تاثیر گذاردیگر بر روی روند رشد قدی است.

فارس: احمد اسماعیل زاده گفت: توصیه می شود برای افزایش قد کودکان مواد مغذی و غذاهای حاوی ویتامین که برای رشد استخوان و افزایش قد ضروری و مهم هستند مصرف شود.

او با بیان این که قد نتیجه رشد اسکلتی و استخوانی است و مصرف روزانه شیر می تواند به افزایش تراکم مواد معدنی استخوان کمک زیادی کند، افزود: تغذیه دوران کودکی ممکن است ۲۰ تا ۴۰ درصد قد فرد را تعیین کند.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت یکی از بهترین مواد مغذی برای افزایش قد در کودکان پروتئین است، بیان کرد: مهم ترین مواد مغذی برای ساختن بدن کودک و همچنین کمک به افزایش قد، زیرا به ساخت بافت های بدن و تحریک هورمون های رشد کمک می کند.

پروتئین یکی از مواد غذایی مهم برای سلامت ماهیچه ها، استخوان ها، پوست، بافت ها و همه اندام های بدن به حساب می آید، زیرا از دست دادن آن باعث مشکلات سلامتی بسیاری مانند رشد غیرعادی بدن کودک می شود.

اسماعیل زاده اضافه کرد: یکی از بهترین غذاهایی که حاوی پروتئین و مواد مغذی دیگر است و باعث افزایش قد می شود، شیر و ماست است. به نظر می رسد مصرف لبنیات مثل پنیرو ماست و شیر (۳-۴ وعده در روز) در دستیابی به پتانسیل رشد در کودکان ونوجوانان نقش داشته باشد.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اظهار داشت: فیزیولوژی، مصرف شیر و فرآورده های لبنی را در دوره کودکی توجیه می کند، زیرا آنها منابع خوبی از انرژی، درشت مغذی ها و ریز مغذیها (پروتئینها، فسفر، منیزیم ویتامین D و مهم‌تر از همه کلسیمبرای رشد و نمو هستند.

او با اشاره به این که علاوه بر این، مصرف محصولات لبنی ترشح فاکتور رشد شبه انسولین را افزایش می دهد که به رشد اسکلتی کمک می کند، بیان کرد: محصولات لبنی به جذب کلسیم نیز کمک می‌کنند.

اسماعیل زاده در پایان گفت: علاوه بر کلسیم، ویتامین D هم در روند استحکام استخوانها و افزایش قد نقش دارد.

ویتامین D عامل مهمی در افزایش تراکم و سختی استخوان ها بوده و کمبود آن باعث نقص در رشد، ضعف عضلات و کوتاهی استخوان می شود.

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close