اخبار بروجردویژه ها

تخصیص آب از سد کلان برای رفع مشکل کم آبی شمال بروجرد به تصمیم‌گیری و پیگیری در سطح کلان نیاز دارد

روزهای بروجرد- سد کلان که در مرز استان همدان و لرستان قرار دارد بیش از ۹۵ درصد آبریز آن از بروجرد تامین می‌شود با این حال مقامات استان همدان از دادن حق آبه بروجرد طفره می روند این در حالی است که  تعدادی از روستاهای بروجرد در این منطقه بوسیله تانکر آبرسانی می‌شوند.

لزوم پیگیری حق آبه بروجرد از این سد نیاز به یک عزم همگانی از مسئولان شهری و استانی دارد.

رئیس اداره آب و فاضلاب بروجرد در این باره گفت: سد کلان در شمال بروجرد ۹۵ درصد آب همدان را تأمین می‌کند و این در حالی است متأسفانه شهرستان بروجرد از این میزان هیچ‌گونه سهمی ندارد و اگر از آب سد کلان استفاده شود مشکل بی‌آبی منطقه حل خواهد شد.

عبدالرضا عبدی افزود: تخصیص آب از سد کلان و رفع مشکلات بی‌آبی منطقه شمال بروجرد مواردی است که به تصمیم‌گیری و پیگیری در سطح کلان نیاز دارد و به‌ طور قطع با پیگیری مشکلات آب منطقه در بلندمدت حل خواهد شد.

تخصیص آب از سد کلان و رفع مشکلات بی‌آبی منطقه شمال بروجرد مواردی است که به تصمیم‌گیری و پیگیری در سطح کلان نیاز دارد

عبدالرضا عبدی در جلسه شورای حفاظت از منابع آب بروجرد گفت: بیش از ۴۰ درصد پرتی  آب شرب در روستاهای شهرستان بروجرد صورت می‌گیرد.
به گزارش مهر، وی با اشاره به گرمای پیش رو در فصل تابستان افزود: در سال ۹۲ بالغ‌بر ۳۸ روستا از طریق تانکر آب‌رسانی می‌شدند.
رئیس اداره آب و فاضلاب بروجرد تصریح کرد: این معضل با کمک نمایندگان مجلس، مسئولان امر و مردم رفع شد چنانکه در سال ۹۶ به یک روستا کاهش یافت.
عبدی ادامه داد: متأسفانه در ابتدای سال جاری دو روستا از طریق تانکر آب‌رسانی شده‌اند که این امر جای نگرانی دارد.

وی اظهار داشت: ۴۰ درصد از آب تولیدی بروجرد در روستاهای این شهرستان به هدر می‌رود.

عبدی یادآور شد: در حال حاضر بیش از ۴۰ درصد پرتی آب در روستاهای شهرستان بروجرد وجود دارد که این امر به دلیل عدم استفاده از کنتور، سرقت آب و … صورت می‌گیرد و از دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها انتظار می‌رود برای رفع مشکلات همکاری لازم را داشته باشند.
مصطفی وند رئیس اداره محیط‌زیست بروجرد نیز در این جلسه گفت: وسعت تالاب «بیشه دالان» درگذشته ۹۰۰ هکتار بوده که امروز به ۸۰ هکتار کاهش‌یافته است.
وی گفت: با تغییر کاربری غیرمجاز زمین‌های «بیشه دالان» به اراضی زراعی و کشت محصولاتی مانند برنج، هندوانه و خیار متأسفانه سیستم آبی منطقه دچار مشکل شده است.
رئیس اداره محیط‌ زیست بروجرد تأکید کرد: در حال حاضر شاهد ورود ضایعات کشاورزی، فاضلاب روستاهای اطراف بیشه و زهکشی‌های بی‌رویه و غیرمجاز تالاب «بیشه دالان» هستیم که می‌بایست با آن در غالب برنامه مقابله شود.

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close