اخبار ایران

اژه‌ای: هنوز مرتضوی را گیر نیاورده‌اند!

روزهای بروجرد- یکی دیگر از جلسات پرسش و پاسخ تفصیلی بین سخنگوی دستگاه قضا و دانشجویان این بار هم در دانشکده علوم پزشکی مشهد برگزار شد؛ جلسه ای داغ با سوالات و البته پاسخ هایی داغ. حجت الاسلام اژه ای چند ماهی است که در رویه ای قابل تحسین به میان دانشجویان می آید تا رو در رو و از نزدیک پاسخ‌گوی دغدغه ها و سوالات آن‌ها باشد.

به گزارش خراسان، داغ ترین قسمت نشست دیروز اما جایی بود که در انتهای جلسه سراغ حجت الاسلام اژه‌ای رفتیم و از او درباره اجرای حکم سعید مرتضوی سوال کردیم. اژه ای در پاسخ کوتاه خود به خبرنگار خراسان در حالی که برای رفتن عجله داشت و محل سالن را ترک می‌کرد، گفت: «حکم جلبش صادر شده ولی هنوز متأسفانه گیرش نیاورده اند، حالا نمی دانم چطور هست!»پیشتر عبدالحسین روح الامینی که ا سفند سال گذشته از ابلاغ حکم دو سال حبس دادستان سابق تهران خبرداده بود، روز سه شنبه در گفت و گو با خراسان از اجرا نشدن این حکم خبرداده بود. در عین حال یک منبع مطلع دیگر نیز به خراسان اعلام کرده بود که مرتضوی تحت نظر است و این حکم اجرا خواهد شد .

توضیح حکمت تاخیر در برخورد با احمدی نژاد فعلاً ممکن نیست
اژه ای دیروز که برای چهارمین بار مهمان دانشجویان بود این بار در مشهد در ابتدای این نشست در سخنانی که به نظر می رسید به فضای کشور هم اشاره دارد، گفت: دوستی نابه جا با هر تشکیلات یا فردی اگر بدون محاسبه باشد، مضر است در این صورت هر ایرادی از او را نمی بیند و از او یک بت درست می کند. در ادامه جلسه نماینده جهاد دانشگاهی نخستین فردی بود که سوالات خود را مطرح کرد. او ضمن سوالات مکرری پرسید چرا «مصلحت های دستگاه قضا» برای برخی پرونده ها انجام نمی شود؟ وی همچنین درباره زمان حل مشکل انتشار تصویر رئیس دولت اصلاحات سوال کرد. اژه ای در پاسخ گفت: من هیچ گاه کلمه مصلحت را به کار نبردم، تنها موردی که در این سال ها بوده پرونده برخورد با خود احمدی نژاد بوده که گفتم در تأخیر این موضوع حکمتی است که بعدا مشخص می شود. توضیح این حکمت ممکن نیست، اما با گذشت زمان خیلی از مسائل روشن شده و می‌شود.سخنگوی دستگاه قضا افزود:درباره حصر یا سایر مسائل مورد اشاره، مرجع تصمیم، شورای عالی امنیت ملی است، تصمیم شورای عالی امنیت ملی درباره برخی افراد هنوز باقی است، عده ای ابتدا انکار کردند می‌خواستند کار انتخاباتی کنند، بعداً دیدند نمی شود منکر شوند. من در یکی از نشست های مطبوعاتی همان زمان به شماره مصوبه اشاره کردم، بلافاصله از شورای عالی امنیت ملی متعرض من شدند که چرا این موضوع را بازگو کردید!

آمارهای اژه ای از پرونده های حقوق های نجومی
در ادامه نماینده جامعه اسلامی پس از طرح موضوع سرنوشت حقوق های نجومی پرسید آیا شهردار مستعفی تهران به قید وثیقه آزاد است و این‌که پرونده برادران روحانی، جهانگیری و فاضل لاریجانی در چه مرحله ای است؟ اژه ای ابتدا درباره حقوق های نجومی گفت: درخصوص حقوق های نجومی ۱۰ نفر دردادگاه بدوی محکوم شدند،۱۰ نفر در مرحله کیفرخواست هستند و افراد دیگری در مرحله رسیدگی هستند، دیوان محاسبات موضوع را جرم تشخیص نداد و دولت هم رسیدگی نکرد، اما سازمان اطلاعات سپاه و دیوان عالی هم بیش از ۲۰۰ پرونده ارائه کردند که در حال رسیدگی است.

درحال بررسی پرونده شهرداری دوران قالیباف هستیم
وی با تکذیب اظهارات سوال کننده درباره شهردار مستعفی تهران گفت: خیر، آقای نجفی با قید وثیقه آزاد نشده است. وی همچنین افزود : درخصوص شهرداری تهران که به آن اشاره کردید، پرونده‌هایی در زمان آقای قالیباف مطرح شد که برای برخی از آن‌ها حکم صادر و قطعی شده و در مواردی نیز متهمان تبرئه شدند. همچنین در زمان جدید نیز پرونده‌هایی مطرح شده و گزارش آن به دست بنده رسیده است. حتی در مورد اخیری که شهردار مستعفی تهران گزارش آن را اعلام کرد، قبل از آن گزارش رسمی، دادستان کار خود را آغاز کرده بود و هم اکنون نیز مشغول است و باید در این زمینه بررسی، کارشناسی، حسابرسی و تحقیق میدانی صورت گیرد.

پرونده برادر معاون اول بسیار سنگین و مالی است
اژه ای درباره پرونده فاضل لاریجانی، گفت: این پرونده مشکلش این است که طرف مقابل فراری است، اما هنوز به کیفرخواست نرسیده است، پرونده برادر معاون اول بسیار سنگین و مالی است و کار کارشناسی سنگینی می خواهد.

مصوبه ۶ ماده ای قوه قضاییه درباره حفاظت از حریم خصوصی مردم در فضای مجازی
اژه ای با اشاره به این‌که در زمان انتخابات حرف هایی درباره فیلترینگ زده می شد که مصرف سیاسی داشت، گفت:به تازگی از زبان رئیس بانک مرکزی و نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور نقل شد که تلگرام یکی از عوامل اختلال در ارز است. اگر مدیر تلگرام حداقل بخشی از حق حاکمیت ایران را می‌پذیرفت و از قوانین کشورمان تبعیت می کرد امکان داشت این قضیه را با تعامل مدیریت می کردیم.

اما از دی ماه سال گذشته به این سو، مدیران تلگرام درباره موارد درخواستی با کشورمان همراهی نکردند.وی درباره حفاظت از حریم خصوصی گفت: به دنبال مصوبه شورای عالی فضای مجازی قوه قضاییه در ۱۲ ماده نوشته که فقط ۶ ماده درباره حفاظت از اسرار مردم است حتی سیستم های امنیتی، برای مدیر آن پیام رسان مصونیت قایل شده و تنها در موارد خاصی مسئولیت دارد.

دادستان درباره خودکشی کاووس سیدامامی پرونده تشکیل داده است
اژه ای در پاسخ به سوال انجمن نواندیش درباره اسیدپاشی اصفهان، گفت: وزارت اطلاعات به همراه تمام دستگاه ها پای کار آمدند، ولی ثابت نشد که این اسیدپاشی ها ایدئولوژیک بوده و نتوانستند مجرم را دستگیر کنند. فوت برخی زندانیان در سال گذشته موضوع دیگری بود که سخنگوی دستگاه قضا به آن اشاره کرد و با بیان این‌که حدود ۲۰۰ هزار نفر جمعیت زندانی کشور را تشکیل می دهند، تاکید کرد فرد گاهی هم‌اکنون مواد مخدر را بلعیده و در زندان منفجر می شود یا گاهی در دستشویی خودکشی می کند. البته در ماه های اخیر تنها دو مورد خودکشی در زندان بوده است. وی با یادآوری امکانات و بودجه کم سازمان زندان ها گفت: انگیزه کاووس سید امامی مشخص نشده ضمن اینکه اصلاً احتمال خودکشی درباره او داده نمی شد. در عین حال دادستان در همان روز اول، پرونده ای تشکیل داد که بررسی کند قصوری بوده یا نه.

پیگیری جدید رئیس دستگاه قضا درباره انتشار نام و تصویر قضات متخلف
اژه ای درباره برخورد با قضات متخلف تأکید کرد به دادرسان گفته ایم هیچ گونه اغماضی درباره قضات نکنند. وی با اشاره به وعده رئیس دستگاه قضا در بهمن ماه گذشته درباره انتشار نام و تصاویر قضات متخلف، افزود: آیت ا… آملی لاریجانی در ایام نوروز به من گفتند اگر قاضی حکمش قطعی شده، بدهید تا اسم و تصویرش را منتشر کنیم، من هم دارم دنبال می کنم که اگر حکمی بعد از بهمن ماه قطعی شده منتشر کنیم.

آقای احمدی نژاد حرف زیاد می زنند!
نماینده جامعه اسلامی علوم پزشکی مدعی شد رئیس جمهور سابق گفته برخی شاهدان بقایی حرف خود را پس گرفته‌ اند. اژه ای دراین‌باره گفت: آقای احمدی نژاد حرف زیاد می زنند، باید از خودشان پرسید، این موضوع را نمی‌دانم! در بخش انتهایی جلسه نماینده انجمن اسلامی مدعی تعطیلی ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی شد که اژه ای در پاسخ این انتقاد را کاملا وارد دانست و گفت ان شاءا… معاونت اول رئیس جمهور هر چه سریع تر این جلسه را تشکیل دهد.

طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان، احتمالاً اصلاح می شود
وی درباره طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان گفت به طراحان طرح گفته ام بخش هایی از طرح خلاف قانون اساسی است. به گفته اژه ای قرار است نمایندگان با قوه قضاییه نشست دیگری برگزار کنند تا طرح اعاده اموال اصلاح شود. سخنگوی قوه قضاییه در پایان در پاسخ به سوالی درباره بازداشت یک عضو شورای شهر مشهد گفت اصل بازداشت و آزادی او درست است اما از جزئیات آن نه اطلاعی دارم و نه اگر داشتم قانون به من اجازه‌ انتشار می داد.

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close