اخبار جهاناخبار سیاسی

آمریکا سوریه را هدف تجاوز موشکی قرار داد + اخبار تکمیلی

روزهای بروجرد- شامگاه جمعه (ساعت ۹ به وقت آمریکا) سی ان ان گزارش داد که ترامپ رییس جمهور آمریکا دستور حمله به سوریه را صادر کرده است و به این ترتیب  این کشور حمله  (تجاوز) موشکی به سوریه را آغاز کرده است.

تصویری از دمشق در هنگام حمله موشکی آمریکا و متحدانش به دمشق و پاسخ ضد موشکی سوریه / سی ان ان
تصویری از دمشق در هنگام حمله موشکی آمریکا و متحدانش به دمشق و پاسخ ضد موشکی سوریه / سی ان ان

این حمله با همپیمانی انگلیس و فرانسه و با ادعای پاسخ به حملات شیمیایی در سوریه و بدون مجوز سازمان ملل صورت می گیرد.

ترامپ در سخنرانی تلویزیونی خود با ادعای مسئول دانستن سوریه در حملات شیمیایی مشکوک اخیر، با بیان ادعاهایی از روسیه و ایران به دلیل حمایت از سوریه انتقاد کرد.

این تصویر را راشا تودی از Arturas Kerelis ‏ با عنوان انفجار در دمشق منتشر کرده است
این تصویر را راشا تودی از Arturas Kerelis ‏ با عنوان انفجار در دمشق منتشر کرده است

سی ان ان گزارش داد که در موج  حملات موشکی آمریکا و متحدانش سه منطقه در اطراف دمشق  که به ادعای آمریکا مراکز تحقیقات و تجهیزات شیمیایی سوریه بوده هدف موشکی قرار گرفته است و بنابر بر اعلام مقامات نظامی آمریکا تجهیزات به کار گرفته شده در این تهاجمات دو برابر موشک های به کار گرفته شده در تهاجمات سال پیش آمریکا بوده است.

سی ان ان به نقل از  تلویزیون رسمی سوریه نیز گزارش داد که حداقل ۲۰ موشک آمریکا هدف قرار گرفته و ساقط شده است و بخشی از حملات آمریکا کاملا نافرجام بوده است.

وزیر دفاع آمریکا: برنامه حمله دیگری در شرایط فعلی نیست

وزیر دفاع آمریکا ، جیم ماتیس
وزیر دفاع آمریکا ، جیم ماتیس

در این حال وزیر دفاع آمریکا اعلام کردند که در شرایط فعلی حمله دیگری برنامه ریزی نشده است و صرفا یک موج حمله تدارک دیده شده بوده است.

راشا تودی در تحلیل اعلام کرد نوع و دامنه محدود حملات آمریکا نشان می دهد که وزارت دفاع آمریکا با آگاهی از خطر درگیر شدن با روسیه، به دقت تلاش کرده در هدف های خود از نیروی های روسیه دور باشد و صرفا پاسخی محدود به تمایلات ترامپ داده باشد.

دمشق لحظاتی پس از تچاوز موشکی آمریکا و متحدانش
دمشق لحظاتی پس از تچاوز موشکی آمریکا و متحدانش

روسیه: این حملات پیش طراحی شده بوده و دقیقا پس از پیروزی بر داعش صورت می گیرد

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در نخستین واکنش به این حمله آن را محکوم کرده و گفته است در حالی که سوریه به تازگی بر داعش فائق آمده است و در آغاز یک زند گی صلح آمیز بود شاهد حملات آمریکا و متححدانش به پایتخت این کشور مستقل بودیم.

روسیه گفته این گونه اقدامات توسط کسانی صورت می گیرد که مدعی نظام اخلاق در جهان هستند و در این حال خود را از هر قانونی مستثنا می کنند.

نماینده سوریه در سازمان ملل نیز حملات موشکی آمریکا را از پیش طراحی شده دانسته و گفته است این تهدیدات و اقدامات بدون پیامد نخواهد بود و مسئولیت آن بر عهده آمریکا و متجدانش است.

دمشق پس از تجاوز موشکی آمریکا و متحدانش

مکرون :دستور حمله نظامی فرانسه به همراه آمریکا و انگلیس به سوریه را صادر کردم

«امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه صبح شنبه ضمن تایید همراهی پاریس با واشنگتن و لندن در حمله نظامی به دمشق گفت: دستور حمله نظامی فرانسه به همراه آمریکا و انگلیس به سوریه را صادر کردم.

مکرون در ادامه با ادعای این که این حملات توان نظامی سوریه را هدف قرار داده است، افزود: استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه برای ما قابل قبول نیست.

صفحه ریاست جمهوری فرانسه در شبکه اجتماعی توئیتر نیز تصاویری از مشارکت جنگنده های رافائل این کشور در حمله به سوریه را منتشر کرد.

نخست وزیر انگلیس دلایل حمله به سوریه را تشریح کرد

نخست وزیر انگلیس با صدور بیانیه ای، حمله بامداد شنبه ائتلاف غربی به سوریه را توجیه و تلاش کرد که آن را نه تجاوز به خاک یک کشور، بلکه اقدامی برای توسعه صلح جهانی نشان دهد.

«ترزا می» این حمله را تنها واکنشی به حادثه شیمیایی اخیر در شهر دومای سوریه دانست و مدعی شد که هدف از آن «دخالت در جنگ داخلی و تغییر رژیم» نبوده است.

وی در این بیانیه آورده است: عصر جمعه مجوز حمله مشترک و هدفمند نیروهای مسلح به توانمندی‌های شیمیایی سوریه و بازداشتن استفاده از آن‌ها را صادر کردم.

مِی با ادعای وجود مدارکی که ثابت می‌کند مسئولیت حمله شیمیایی اخیر در سوریه، متوجه دمشق است، ادامه داد: واقعیتِ این حمله نباید کسی را غافلگیر کند.

او با اشاره به وتوی اخیر قطعنامه پیشنهادی علیه دولت سوریه در شورای امنیت سازمان ملل متححد، مدعی شد که هدف از این حمله، تشدید تنش‌ها در منطقه نبوده و اقدامات لازم برای جلوگیری از تلفات انسانی صورت گرفته است.

ایران حمله موشکی آمریکا و متحدانش به سوریه را محکوم کرد.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران حملات موشکی آمریکا و متحدانش به خاک سوریه را به شدت محکوم کرد و نسبت به آثار و پیامدهای منطقه ای و فرامنطقه ای آن هشدار داد.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با صدوربیانیه ای، این تجاوز را نقض آشکار قوانین و موازین بین المللی و نادیده گرفتن حق حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه دانست و تاکید کرد: ایران بر اساس موازین شرعی، قانونی و اخلاقی مخالف کاربرد سلاح های شیمیایی است و در عین حال بهانه تراشی برای تجاوز به کشوری مستقل را به شدت غیرقابل قبول و محکوم می داند.

وزارت خارجه تصریح کرده، بی شک آمریکا و متحدانش که بدون وجود هیچگونه سند و مدرک اثبات شده ای و پیش از اعلام نظر نهایی سازمان منع و گسترش سلاح های شیمیایی علیه سوریه اقدام نظامی کرده و خود را در جایگاه قاضی و پلیس جهانی فرض کرده اند، مسئول تبعات و عواقب منطقه ای و فرامنطقه ای این ماجراجویی هستند و باید پاسخگوی پیامدهای آن باشند.

حمایت رهبران هر دو حزب آمریکا از حمله به سوریه

سران هر دو حزب بزرگ آمریکا از حمله ترامپ به سوریه حمایت کردند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از الجزیره، دموکرات‌ها و جمهوریخواهان آمریکا حمایت خود را از حملات این کشور، انگلیس و فرانسه به سوریه اعلام کردند. در حالیکه جمهوریخواهان حمایت قاطع خود را از این حمله اعلام کردند، چاک شامر رهبر حزب دموکرات نیز ضمن حمایت از این تجاوز نظامی، از گسترش دخالت نظامی آمریکا در سوریه ابراز نگرانی کرد.

دبیرکل سازمان ملل همه طرف‌های بحران سوریه را به خویشتن‌داری فراخواند

دبیرکل سازمان ملل از همه طرف‌هایی که در بحران سوریه نقش دارند خواست خویشتن‌داری خود را حفظ کنند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از الجزیره، در پی حمله نظامی آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه، آنتونیو گوترش از همه طرف‌های این بحران خواست خویشتن‌داری خود را حفظ کنند و از گسترده شدن دامنه این بحران جلوگیری نمایند.

درحالیکه کشورهای غربی بدون مجوز سازمان ملل و شورای امنیت اقدام به حمله نظامی به سوریه کرده‌اند، گوترش بار دیگر از شورای امنیت خواست به تحقیق همه‌جانبه در مورد حمله شیمیایی دوما بپردازد. گوترش از همه طرف‌های این بحران خواسته از اقداماتی که باعث افزایش رنج مردم سوریه می‌شود، خودداری کنند.

وزیر دفاع فرانسه: همپیمانان سوریه را هدف قرار ندادیم/ قبل از حمله به روسیه اطلاع دادیم .

وزیر دفاع فرانسه مدعی شد پیش از حمله به سوریه به روسیه اطلاع داده شده بود.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از فرانس ۲۴؛ فلورنس پارلی وزیر دفاع فرانسه که کشورش به همراه آمریکا و انگلیس در حمله هوایی و موشکی به سوریه شرکت کرده گفت: ما در این حمله به همپیمانان سوریه حمله نکرده‌ایم و پیش از حمله نیز به روسیه اطلاع دادیم.

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close