اخبار ایران

کریمی قدوسی: آخرین مهلت فیلتر تلگرام آخر فروردین است

روزهای بروجرد- “فیلتر می‌شود”، “بحثی درباره فیلترینگ وجود ندارد”. این گوشه ای از ضد و نقیض هایی است که درباره فیلترینگ تلگرام وجود دارد. هرچند صدای واحدی از هیچ ارگانی درباره موضوع فیلترینگ تلگرام به گوش نمی رسد؛ اما صرف گمانه زنی ها و اظهار نظرها در این رابطه خودش به یکی از بحث های داغ این روزها تبدیل شده است و تقریبا همه درباره اما و اگرهای آن می گویند. جواد کریمی‌قدوسی نماینده عضو جبهه پایداری از جمله نمایندگانی است که از فیلتر شدن تلگرام چندان بدش نمی آید؛ اما درباره آن خیلی صریح صحبت نمی کنند. البته به گفته کریمی قدوسی گویا قرار است تا آخر فرودین ماه نسخه تلگرام پیچیده می شود.

ادعای کریمی قدوسی: آخرین مهلت فیلتر تلگرام آخر فروردین است

به گزارش خبرآنلاین؛ جواد کریمی قدوسی به سوالاتی در باره پیام رسان های داخلی و فیلتر تلگرام این گونه پاسخ می دهد؛

می گویید ایراد تلگرام در دسترس قرار گرفتن اطلاعات افراد است؛ با توجه به حمله سایبری اخیر، چقدر این ضمانت وجود دارد که اطلاعات مردم در پیام رسان های داخلی محفوظ بماند؟

یکی از فاکتورهای مهم امنیت ملی، امنیت اطلاعات مردم است و بر اساس تکالیف دینی و فرهنگی ملت ایران و جمهوری اسلامی، این موضوع یعنی امنیت اطلاعات مردم برای ملت ما خوب شناخته شده است. یعنی واژه ای مانند گناه کبیره، غیبت، تهمت، بدگویی و … در زمره امنیت اشخاص است که برای آن در اسلام مجازات در نظر گرفته شده است و آتش دوزخ را بیم می دهد.

جمهوری اسلامی بر اساس آیات قرآن اداره می شود؛ لذا هرکجا می بینیم کم گذاشته شده است. این کم کاری از مدیران است و حاکمان همه توجهشان بر اصول دین است. در دنیا جایی نیست که برای امنیت شهروندان و آبروی خانواده ها تا این حد مایه بگذارند. قطعا در این حوزه امنیت عمومی مردم کاملا رعایت می شود، البته بخش امنیت ملی در ابعادی که افرادی بخواهند از این فضا استفاده کنند و علیه امنیت ملی دسیسه کنند؛ قطعا باید از ابزارهای کنترل استفاده کرد؛ چون آن ابزار هم برای حفظ منابع و منافع مردم است چرا که امنیت ملی جمهوری اسلامی متوجه عموم مردم است نه متوجه یک شخص به نام رئیس جمهور یا نماینده.

لذا در حوزه پیام رسان های داخلی قطعا این تعهدات و قواعد وجود دارد. شما ببینید «شنود» امری رایج در سراسر دنیا است و به عنوان یک ابزار کنترل از آن استفاده می کنند. در برخی کشورها مانند آمریکا به محض تشخیص یک مقام امنیتی به سرعت به سراغ شنود می روند و ما می بینیم تا تلفن صدر اعظم آلمان را شنود می کنند! ولی در جمهوری اسلامی اگر بخواهند تلفن یک شخص را شنود کنند، آن مقامی که اجازه شنود را صادر می کند یک قاضی معمولی نیست بلکه معاون قوه قضائیه است. یعنی تا پرونده به دادگاه نرود و قاضی و محکمه نپذیرد که موضوع، سوژه ای وصل به منافقین، داعش و … است که قصد ترور دارد؛ اجازه شنود را نمی دهد. این موضوع در بحث پیام رسان های داخلی هم اطلاق دارد و اگر خلاف ان اثبات شود، این پیام رسان است که متخلف شناخته می شود و مسئولیت متوجه اوست.

با تمام این حرف هایی که شما مطرح کردید اما هنوز مردم به پیام رسان های داخلی اعتماد ندارند؛ به نظر شما آیا فیلتر تلگرام می تواند موثر باشد؟

امروز فقط جمهوری اسلامی نیست که فریادش بلند است؛ بلکه کل دنیا در مقابل پیام رسان هایی که از کنترل خارج است، موضع می گیرند و کشورهایی مانند روسیه و چین کاملا خود را جدا کردند و سیستم اطلاعاتی شان را‌ تقویت کردند و حساب خود را از امریکایی ها مستقل کردند. چون همه این موارد به مدریت آنها باز می گردد. قطعا در این حوزه مردم ثمرات این اقدامات را خواهند دید. به شرط اینکه دولت پیام رسان های داخلی را تقویت کند و سرویس دهی آن را بالا ببرد. مردم چون از فضای مجازی به منظور کسب و کار استفاده می کنند، به دنبال راهی هستند که اطمینان بخش باشد. لذا به دنبال چیزی نمی روند که بدانند با فیلتر شدن فضا به هم می خورد؛ بلکه به دنبال یک جای مطمئن می گردند و آن جای مطمئن قطعا جمهوری اسلامی ایران است.

خودتان از چه پیام رسانی استفاده می کنید؟

من در حال حاضر از سروش استفاده می کنم اما قبلا از تلگرام استفاده می کردم و البته هنوز هم کانال تلگرامم فعال است. اما بعد از فیلتر شدن اخیر آن، تلگرامم را قطع کردم و به روابط عمومی‌ام هم اعلام کرده ام که کاملا آماده باشند؛ چرا که حداکثر مهلت آن پایان فروردین است.

امروز این بحث هم هست که پیام رسان های داخلی علاوه بر ضعف هایی که دارد توسط وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه هم رصد می شوند؛ آیا این موضوع صحت دارد آیا این رصد درمورد تلگرام هم وجود دارد؟

از آنجایی که سرورهای تلگرام در ایران نیست، لذا این رصد شاید در برخی موارد وجود داشته باشد. همانطور که گفتم در فضای مجازی دو اولویت وجود دارد. اول امنیت اخلاقی است که به اسم آزادی، به سراغ تخریب خانواده ها می روند و این مسئله خط قرمز جمهوری اسلامی است و دوم امنیت ملی است؛ یعنی اینگونه نباشد که داعشی به کشور بیاید و به مجلس حمله کند و فیلم آنلاین آن را از تلگرام ارسال کند! این موضوع را هیچ عقلی در هیچ کجای دنیا قبول نمی کند. بنابراین این دو مورد (اخلاق و امنیت ملی) باید کنترل شود و اگر کنترل نشود؛ قطعا خیانت شده است.

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close